Enkel braständare

Här kommer ett tips på hur man enkelt tänder en brasa.
Tag gamla ljusstumpar och smält dem, var försiktig så att det ej blir för varmt.
Fyll en bakform i papper till 1/3 med kutterspån, töm på stearin så att det täcker spånen. Låt svalna något.
Fyll på med ytterligare kutterspån nästan upp till kanten, stick i en veke. Använd de du får från ljusstumparna du har smält. (tänk på att det finns självsläckande ljus, dessa vekar kan du inte använda, de går ej att tända) Fyll på ytterligare med stearin. Låt svalna.
Komplettera med lite törestickor och du tänder brasan enkelt!
 
Min metod

Själv brukar jag ta två st. "solstickan" och försöka hitta lite näver. Man river nävret, tillsätter några små pinnar och sen tänder man på med tändstickorna... har hittills aldrig misslyckats :)
/M
 
Om jag inte minns fel får man inte ta näver utan markägarens tillstånd.

Fast jag tyckte ju den där varianten med sågspån var allt annat än enkel. I nån annan tråd tipsades det om remsor av gamla cykelslangar (fast inte så miljövänligt kanske). Själv tycker jag att varianten med tidningspapper rullar, doppat i paraffin och sen skuret i centimetertjocka skivor (så man kan rulla ut en bit som en tejprulle) fungerar utmärkt.
 
nermander; sa:
Om jag inte minns fel får man inte ta näver utan markägarens tillstånd.
Helt rätt! Men även med markägaren tillstånd skulle jag inte göra det. Inget gör mig så förbannad som när klåpare i skogen skalar av närver för att göra upp eld!
När man går i skogen går man och drar av det tunna lösa nävret på träden, samlar på sig i fickan eller i en påse. Detta tillsammans med torrt ris man hittar under granar är det näst bästa tändmedel som finns. Annars är tjärved oslagbart. En yxa och du kan göra braständare som räcker en evighet. // Roland
 
Näver

För egen del tar jag bara näver från garanterat döda björkar, dvs nedfallna.
En Juckasticka, kniv och lite näver räcker för att få fyr.
Mvh Henrik
 
Rullat papper

Prova rullat tidningspapper som man knyter med ett snöre och doppa i flytande stearin. Enkla rullar som brinner bra annars så säljer affärerna så bra saker nu för tiden så jag ser det mest som hobby att tillverka tändsaker... Janne
 
Tycker själv att det gamla knepet med att använda en oanvänd tampong indränkt i stearin är en av dom bästa sätten att göra upp eld. - Håll er väl med era flickvänner !

Koivu
 
Knaster!

Bästa braständaren finns under varje gran och är alltid torr! De små torkade bruna kvistarna använder jag om jag vill få upp mig en eld. Det är jättelätt att tända och blir ännu lättare om man har en torr bit näver som man kan putta in i knasterbollen! Sedan när den brinner är det bara slänga på större och större pinnar!

Skulle ändå vilja säga det att den bästa braständaren är förberedelsen. Om man tar en halvtimma eller kvart på sig att leta bränsle så slipper man stressa omkring och leta pinnar när elden håller på att dö ut.
 
nermander; sa:
Om jag inte minns fel får man inte ta näver utan markägarens tillstånd.

Om jag inte minns fel får man inte använda tändstickor utan att fråga mamma först :).

Näver finns annars ofta i små flagor som siter löst och kan dras loss utan åverkan på trädet.

/J
 
Gäller att se till att man är i en granskog då när man ska göra upp eld.

Och det gäller väl samma sak med granknaster som med näver: Markägarens tillstånd krävs? Man får inte göra åverkan på levande träd, oavsett om det är torrt knaster man bryter från dem eller färska grenar.

Det är ju det som är det stora problemet, det man får ta är sånt som ligger på marken och det är oftast inte särskilt torrt när det regnar.
 
nermander; sa:
Det är ju det som är det stora problemet, det man får ta är sånt som ligger på marken och det är oftast inte särskilt torrt när det regnar.

En stenhård regel jag fått lära mig (när vi nu är inne på regler) är att om du kan elda det som ligger på marken, skall du inte elda alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Hur enkel är en dromedarpåse? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.