Ström till GPS, o mobil?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera.
Det blir några vandrarhem men även tältnätter.
Hur brukar ni göra när det gäller ström till GPS och mobil?
Kör motorcykel och då laddar man ju när man kör. Finns det något liknande, navgenerator?

Några tips?

Mvh
Ola A.
Linköping.
 
Ja, det finns navgeneratorer för belysning som kan får med uttag för laddning. Hur effektivt det är vet jag inte. Sen har jag sett nån variant men kan montera på befintligt hjul också, men minns inte vad det var.
 
Känns som att en liten solpanel vikbar som kan placeras på packväskorna under färd borde funka och sedan kan den vikas ihop och packas ner när den inte behövs, annars ovan nämnda nav dynamo men dessa brukar göra det tyngre att trampa så kan ju var mindre kul på långfärd som ju är tufft nog ändå.

Solpanelen ovan kan ju även riggas upp vid tältplats under tex vilodag för laddning, jag har goda erfarenheter av att ladda batterier med solpanel i andra sammanhang så värt att kika på tycker jag.

My 2 Cent
 
När jag cyklade Stockholm-Falkenberg i somras och övernattade i tält laddade jag mobilen på Ica medan jag lagade och åt lunch.

Thure
 
Först behöver du ju veta vilka behov din maskiners batterier har totalt. Laddarens kapacitet. Vid alla uttag brukar de bli förluster så att ligga lite över är oftast en förutsättning.

Att ladda ett buffertbatteri onh ladda därifrån brukar vara det säkraste, i vårt molniga land,

go tur
 
Skippa solpaneler och navgenerator. De förstnämnda är värdelösa i Sverige och den sistnämnda gör cyklingen jobbigare.

Köp ett par rejäla (20000 mAh) powerbanks och ladda både dem, mobilen och GPSen de nätter du bor på vandrarhem.
 
Skaffa både mobil och gps som du enkelt kan skifta batteri i, och passa på att ladda i en externa laddare när tillfälle ges. Solcelssladdare är ganska hopplöst att förlita sig på i vårt land, och att gå via powerbanks är ruskigt ineffektivt och tidsödande jämfört med att ladda prylarnas egna batterier direkt.
 
Skulle vara intressant att höra på vilka grunder och erfarenheter som Ni som säger att solpaneler är värdelösa i vårt land, för under de ca 10 års erfarenhet jag har av olika varianter och användningsområden så har jag blivit positivt överraskad hur bra de funkar även på våra breddgrader.
 
Skulle vara intressant att höra på vilka grunder och erfarenheter som Ni som säger att solpaneler är värdelösa i vårt land, för under de ca 10 års erfarenhet jag har av olika varianter och användningsområden så har jag blivit positivt överraskad hur bra de funkar även på våra breddgrader.

En större areal, exvis på ett hustak, funkar för mindre husbehov. Ett par kvadratdecimeter på toppen av en ryggsäck är för lite för att generera någon vettig mängd ström. Ju längre norrut desto mindre mängd sol.
 
För några år sedan hade jag en solpanel i knappt A5-storlek, den laddade långsammare än vad en mobil i viloläge förbrukade, detta var i strålande sommarsol. Med det som enda referens är det lätt att bli skeptisk...
 
Lutar väl åt några powerbanks och ladda när det finns möjlighet. En vanlig atlas är nog inte så dumt att ta med :)

Tältade på camping vid Fylkesväg 17 i Norge. För 50 kr. Kunde jag få el i tältet. Slog till och hade mycket mys i regnvädret. He, he, he :)
 
Angående navgenerator. Se bifogat diagram som visar effektåtgången/förlusten. Jag cyklar ca 1600 mil per år nästan uteslutande på cyklar med navgeneratorer. I alla fall för mig helt omärkbara förluster,
 

Bilagor

  • SON.jpg
    SON.jpg
    60.5 KB · Visningar: 1,584
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...