Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

...

Annars funkar t-sprit riktig bra. MEN något jag är så satans trött på är det förbannade sotandet vilket är ett STORT minus och egentligen det jag helst vill slippa. Skulle vilja testa metanol dock och det vore skoj med lite tester på hur det står sig mot t röd och gas. Tror det kan ta något längre tid men inget som skulle störa mig, är jag ganska säker på. Och det bästa: sotfritt. Bara lite svårare att få tag på.

...

Metanol går att köpa billigt på dunk hos rc hobbyaffärer. Sådana som säljer radiostyrda leksaker. Betalade kring en hundring för en 5 liters och den kommer räcka i över 10 år för mig. Blandar i kanske en tredjedel i t-spriten och har inga problem med sot. Tror typ av kök också kan påverka en del hur mycket sot det blir i slutändan. På senaste vandringen flög vi till vår start i Bodö och kunde därför inte ta med bränsle hemifrån. Mitt kokkärl blev inte heller sotigt av enbart t-sprit.
Vi använde två olika varianter av hemgjorda kattmatsburksbrännare med kastrullen från trangia mini. Den ena, som vi använde mest, är gjord av en större och en mindre burk. Mellan dem är det kolfiberfilt som agerar veke. Den senare kräver ingen förvärmning och är enklare att tända. Kostar lite mer, blir lite tyngre och tar längre tid att bygga, men känns överlag bättre och blir den enda som får följa med på nästa vandring.

Jag ägnar mig visserligen enbart åt sommarvandring, men har valt att köra på sprit på grund av flera anledningar. För min del blir det lägre vikt; priset för både brännare och bränsle blir lågt; det är tyst; det är enkelt att anpassa mängden bränsle efter längden på vandringen; brännaren har inga delar som kan gå sönder.

Håller med tidigare talare att det är en intressant tråd!

Tillägg:
Det var här jag köpte min metanol. Kostar 165kr för 5 liter nu.
KB:s RC Hobby & Maskin AB
Den fysiska butiken ligger i utkanten av Falun.
 
@Peter77

Enligt Kemetyls hemsida så finns produkten. Mailade dem och frågade VART man kan köpa. Återkommer.
https://kemetyl.se/product/kemetyl-t-tenol-specialbransle

@Sportquattro
Ändå klagas det så himla mycket och jag tycker jag ständigt hör "Sprit DÅLIGT, Gas BRA" när folk ber om råd. I övrigt instämmer jag i din slutsats: Genial i sin enkelhet.

@Peter77

Fyll inte brännaren (du kan alltid göra några markeringar inuti beroende på 0,5L eller 1L etc. men ta hellre till i överkant).

Ta ca 1 cl sprit i locket max, annars kokar du bara bort spriten i brännaren.

@TROY
Bra idé, men då går det inte längre att förvärma den gm. 2-stegsförbränning, så jag tror mitt sätt vinner om jag förstår din idé korrekt?

@Tango
Mina slutsatser är att det är negativt att elda FÖR LITE, titta vad som händer när någon tar en toppfull Trangiabrännare som är -15 grader och försöker koka 1L vatten, brännaren är i princip tom trots att vattnet inte kokar.

Vi kan göra en liten beräkning, helt gjord av en bonnläpp, inomhus i 21 grader fick jag följande resultat:

Räcker till uppkok på 1 L kallt vatten (25), gryta+stekpanna som lock?
25 gr+1 gr T-Röd i försteget. Ja! Ca 11 min till kok, brann totalt i 12 min.

Gas: Startvikt; 606 Slutvikt; 588 gr. Förbrukning: 18 gr
Tid 5:15 min.

Vad vi ser är att Gas i praktiken halverade tiden det tog att nå kok, således kan vi dra slutsatsen att grytan/vattnet är BRA på att absorbera energi, MEN 18 gr gas motsvarar ca 33 gr T-Röd energimässigt, och det räckte således med 26 gr för uppkoket d.v.s. 7 gr T-Röd el. <4 gr gas gick till kråkorna.

På vintern ökar denna siffra, antagligen då gasen inte expanderar (?) på samma sätt ur flaskan.

Där gick det åt 24 gr gas resp. 34 gr T-Röd, då har vi tappat motsvarande 10 gr T-Röd eller >5 gr gas.

Kastrullen kunde nog absorberat energin, men gas tappar i verkningsgrad i kyla.

Låter det rimligt..?

@CampDavid

Stort tack för info, men viktigaste frågan kvarstår; passar den i Trangiaköken?!

Bra tips om spisbränslet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@snurte

Tack för jätteintressant input!!

Orkar du ge mig en detaljerad byggbeskrivning av brännaren du använder (större/mindre burk+kolfiberfilt) samt vilka burkar du använt & måtten?

Har kikat både på Andersj & Tetkobas byggen, men denna lät väldigt spännande!!

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Alla olika strategier har för och nackdelar. Att lära sig hur man kan kompensera för nackdelarna är värdefullt.

Att bara ha med kastrull och leta upp bränsle på plats är svårslaget viktmässigt men det är bekvämt med gas och speciellt på sommaren.

Nackdelen med Trangia och gas är för min del att det är svårt att tömma behållarna helt även med den kran jag beställde från Korea.

Alkohol är brandfarligt om man är slarvig och det uppfattar jag som nackdelen både med alkoholbrännare och fotogentryckkök som förvärms med alkohol.

Jag har ett gammalt KAP Arctic och det funkar fint men det blir förstås lite byngligt att både ha med sprit eller metanol för förvärmning och fotogen men effekten är svårslagen.
Det var ingen tillfällighet att Nansen använde Primus tryckkök på Framfärden efter att ha använt en alkoholbrännare för snösmältnng vid skidturen över Grönland 5 år tidigare.

När Nansen och Johansen övervintrade på Franz Josefs land har jag för mig att de eldade med tran och späck från sälar och isbjörnar. Man får ta det man har.

Thure
 
@Peter77

Tenol:

Hej,

Produkten heter numera Kemetyl T-Tenol och finns att köpa bl.a. hos Eko, Bauhaus, Bolist och OKQ8.
Så här ser den nya designen ut på flaskan.

a1d04d9601e095a098f0176c84422474.jpg



Vänliga hälsningar/Kind regards

Anne-Lie Bergkvist
Kundservicechef/
Customer Service Manager

Kemetyl AB
Box 533
136 25 Haninge, Sweden
Phone: +46 8 – 504 10 114
www.kemetyl.se



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@thureb

Insiktsfullt. Gillar historier från verkligheten [emoji106]

Men denna tråd har till viss del kört i diket och svängt ut i Off-Topicland (du är ingalunda ensam Thure ;-D), för hur gärna jag än vill ha en KAP,

så handlar tråden istället om att med fakta hantera påståendet som lejonklon med glädje basunerar ut till alla nybörjare: -"Gas är bra, T-Röd är anus."

Detta gäller inte bara folk på forum & Internet i allmänhet, utan även hela industrin skriker "GAS!!!" i alla guider.


OT:
Mitt nästa kök blir The Cone ifrån Trail Designs, vilket blir ditt (förutom ett KAP ;-)..?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
OT: Mitt nästa kök blir The Cone ifrån Trail Designs, vilket blir ditt (förutom ett KAP ;-)..?

Kanske det här alkoholköket? Lätt, stabilt, vindtåligt, tyst och bränslesnålt :

Wind Shield: Caldera Ti-Tri Sidewinder 36g
Pot: Toaks Titanium 900 ml 80g
Stove: StarLyte Burner w lid 16g
Lid: Pie Form 5g
Lighter: Mini Bic 11g
Spoon: SeaToSummit (cut to fit in pot) 8g
Stuff Sac: Zpacks Dynema 3g
Tot: 159g

https://www.traildesigns.com/stoves/toaks-900ml-pot-sidewinder-ti-tri-bundle
 
Jag och flera andra är inne på att lättheten att slå på och av ett gaskök respektive att reglera lågan är en stor fördel jämfört med Trangias alkoholbrännare.

Men alla varianter har för respektive nackdelar och var och en får fundera själv vad man önskar prioritera.

Trådar utvecklas och kan inte styras av trådstartaren då skulle de bli ganska tråkiga att läsa.

Thure
 
Jag kan bidra lite till jämförelsen. Inte mellan gb74 och spritbrännare men ändå.
Denna tråd med en jämförelse gjorde jag för några år sedan på ett annat forum:
http://classiccampstoves.com/threads/racing-a-few-stoves.13731/#post-134285
Notera att gas i sin standardkonfiguration med toppmonterad brännare gör stor förlust. Trots ny tub.

Jag hade ingen gb74-brännare på den tiden annars hade ju den solklart figurerat. Den har ju i de flesta fall möjlighet att köra vätskematat vilket placerar gas i en annan liga. Mina tidigare och fortsatta erfarenheter av spritbrännare är dock att de trots allt levererar bra i kyla. Särskilt om man har spriten i innerfickan.

De stora nackdelarna med sprit är samma vinter som sommar. Risken för spill och eldsvåda, och krångel med kvarblivna slattar efter matlagning. Inget som inte går att hantera. Särskilt som så mycket matlagning idag ändå går ut på påsmat.

Snacket om luftfuktighet köper jag inte alls. Nog för att man teoretiskt kan prata om alkoholers hygroskopiska egenskaper, men jag skulle vilja se bevis på att alkoholen på de sekunder den befinner sig otänd i brännaren skulle mättas med luftens fuktighet. Dessutom betyder inte vatten i alkoholen nödvändigtvis att det går sämre. Jämför trangias eget råd om spädning av alkohol. Den energi som går åt för att förånga vatten, återvinns i alla fall delvis när samma vatten kondenseras mot kastrullens botten.
 
@Vindaloo

Jag tar gärna den extra vikten som Evernewkastrullen (900 ml) som innebär (tjockare gods + keramisk Non-stick) i min setup.

Räknar man bort "icke köksmaterial", d.v.s. 159-11-3-8=137 gr landar din på, och då väger The Cone 60 gr + kastrull 102 gr, din loctyp 5 gr
Tot. 167 gr.

Men nu börjar det bli hårklyverier [emoji23]

@thureb

Lätthet: köper inte det argumentet.

Du måste ändå koppla ihop gaskartuschen med brännaren, och det är 10 ggr värre när du huttrar än att hälla sprit i brännaren, i synnerhet om du använder Trangias flaska med matningsknapp & och smal pip.

Mitt vatten hade redan gett mig ljummet te innan jag lyckats ansluta 7/16-gängan utan att förstöra den.

Förstör du den är det "hejdå!" vid fel tillfälle på vintern.

Reglera lågan? Hur reglerar du spisen hemma, åtminstone före induktionshällarna?

På samma sätt som spritbrännaren; du sätter på 6:an (full blås på spritbrännaren), när det kokar vrider du ner till 2:an (slänger dit sjudringen). Exakt på samma sätt. Dessutom, då du inte har 3 kW att tillgå, är inte kravet på snabb reglering lika stort, så för mig känns det som kanske inte helt genomtänkt navelskåderi d.v.s. man ser det man vill se.

Håller du med?

@pysen78
Hej!

Blir nyfiken på ditt test, och Crux sög fett.

Då förmågan att omvandla vätska till gas i flaskan minskar vid kyla, prövade du någon gång att köra vid ett lågt, moderat effektuttag..?

Min tanke är såhär:

När du "tvingar" flaskan att leverera mer gas än vad filterkonstruktionen inuti förmår prestera, blir skillnaden kyla, trycket sjunker ännu lägre och diskrepansen mellan önskat gasuttag & möjligt gasuttag ökar enormt. Resultatet blir att om flaskan vid start orkade leverera gas motsvarande 1 kW, men du "tvingar fram" 3 kW, så startar kylprocessen, trycket sjunker och tillslut för du endast fram gas som räcker för 0,25 kW?

Ta siffrorna med en nypa salt, de finns bara för att förklara skeendet.

Vad tror ni..?



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Evernewbrännaren

Stort tack för info, men viktigaste frågan kvarstår; passar den i Trangiaköken?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Evernewbrännaren går igenom hålet i vinskyddet om man lirkar lite.
Dvs den sitter illa men en adapter är möjlig.

evernew brännare 34,8 gram
trangia brännarkropp 65,1 gram
t b med lock och spar-ring 109.4 gram
t b kompl med vintertillsats 132,5 gram

Eb här jämförd med en ny oanvänd trangiabrånnare. Vågen är kalibrerad men inte krönt.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...