Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!)

Eftersom du lade till 4 säsongerskravet skulle jag rekommendera att se över 2 p tälten en gång till.
Vintertid är utrymmet av påkallat behov for torkning och utbredning. YMMV
go tur
 
Jag har bl a ett HB Akto, ett bra och robust tält för en person när man vill vandra relativt lätt. Jag är själv ganska lång, och uppskattar de raka huvud- och fotgavlarna som förbättrar ligglängden. Att däremot ha med sig en hund i ett enmans tält blir lite av en trång kompromiss och inte något man önskar bli inregnad i under längre tid, då de flesta enmanstält rymmer en vuxen och inte mer.
Ett alternativ att titta på är HB Unna som är lite större inuti, dock med mindre absider. Frågan är vad du prioriterar?

För att rubba dina cirklar vill jag tipsa dig om att inkludera de lättare och betydligt rymligare 2-pers tunneltälten i ditt urval. Ett sådant är HB Nallo2 som inte väger mycket mer än många enmans tält men ger kungligt med utrymme även för dagar med dåligt väder. Liknande tält i bra kvalitet och inom din budget är Artctic Alpine Design WBT2 och Bergans Compact light 2.

Om du funderar på ett Helsport, se till att du får ett tält som är tillverkat i år då Helsport bytt ut sina tidigare kritiserade stänger av eget fabrikat till DAC-stänger helt nyligen.

Som sagt så har jag en liten hund och kommer nog sällan vara ute i flera dagar i dåligt väder då jag blir rastlös o går hellre hem i regn o rusk :)

Jag har tittat över dina förslag men i alla fall med Bergans Compact Light 2 så hamnar vi över 2 kg och då kan jag lika gärna bära compact light 3 som jag har.

Det jag är ute efter är just ett litet tält som är lätt men ändå fulldugligt för en helg till fjälls.
Även om det finns fina 2-manna tält som är lätta så skulle jag nog hellre ha 1-mans versionen, inte kanske för viktens skull men för utrymmet. Liten i packningen o liten plats uppslagen.
 
Eftersom du lade till 4 säsongerskravet skulle jag rekommendera att se över 2 p tälten en gång till.
Vintertid är utrymmet av påkallat behov for torkning och utbredning. YMMV
go tur

Jo du har rätt men jag tror jag klarar mig över en natt eller två, nära civilisationen. Planerar ingen veckolång tur, än...
Risken finns alltid :)
 
(...) Av någon anledning dras jag till Ringstind.
Hmm, med tanke på antalet fullständigt onödiga trivselmissar på min Superlight skulle jag inte våga slå till utan att ha testat detaljlösningarna IRL.
Den vanliga modellen, inte Light eller SL, måste ju vara närmast Akto, har jag rätt? Förutom priset.
Det finns skillnader - den största är den asymmetriska arkitekturen hos Ringstind (alla varianter). Fördelen är snabbare uppsättning och mindre "löst" tyg på vindsidan, nackdelen - mindre flexibilitet vid val av tältplats (vindsida, huvudände och ev. marklutning bör sammanfalla, om man nu inte som jag är så kort att man kan sova åt bägge hållen). Den långa innertältlängden kan inte utnyttjas lika mycket i bägge ändarna, men hur viktigt det är beror ju på din kroppslängd. Akto har höjd i bägge ändarna, men är motsvarande kortare totalt, så det går nog på ett ut.
Ringstinds ventiler ska vara manövrerbara inifrån, jag vet inte hur det är på Akto. Något jag själv skulle uppskatta.
Teoretiskt har Ringstinds yttertälttyg avsevärt högre rivstyrka (20 mot 12 kg), och det är nog detta som gör tältet något tyngre än Akto, men jag undrar om det spelar någon praktisk roll vid skogstältning eller ens höjer hållbarheten.
Frågan är om inte bägge dessa tält är i minsta laget, om du tänker vintertälta, dessutom med hund. Ringstind 2 är däremot kanske i största laget och väger ytterligare 200 g. Det sympatiska med Superlight är just att det är lite "mittemenllan", men tyvärr finns ingen motsvarande "Normal-Ringstind".
Samt att light versionerna borde inte hålla lika länge, tyget är tunnare osv.
Hmm, det kanske stämmer för det mesta, men är ju ingen garanti i det enskilda fallet.
Om jag hade kunnat motivera mig själv att spendera 4-6000 kr på ett tält så hade det blivit ett Ringstind SL. Men eftersom det kommer användas ett 10-tal nätter per år, om ens det, så klarar jag att bära ett 1,5 kg Ringstind.
Ringstind 1 ska väga lite mer brutto, uppgifterna varierar mellan Helsports egna 1,65 och Outdoorfair's 1,8 kg. Dessutom behöver du som sagt kanske Ringstind 2 :cool:
Lägg till ett krav:
4-säsonger.
Då tror jag bara Akto o Ringstind står kvar.
Är snösäkra ventiler kriteriet, så finns t ex även Exped Vela Extreme (m fl).
 
Joanna, jag struntade i att citera dig pga dina långa men mycket hjälpsamma och informativa inlägg, uppskattar det verkligen!

Om jag skulle få för mig att vintertälta solo, så har jag även ett Bergans compact light 3 som är stort nog. Så jag får nog ta tillbaka det kriteriet, ber om ursäkt.
Vi fokuserar på 3-säsonger :)

Tror att du är mer petig än mig när det kommer till detaljer joanna, det är min spontana tanke fastän du är okänd för mig :) men skulle jag lägga ner 4-6000 kr på tält så skulle jag begära det bästa också. Förstår dig i din recension :)

Eftersom jag kommer spendera mesta tiden i skogslandet klarar jag mig med ett ej-toppklass tält.
Därför Zephyros är med på listan t ex men vill höra hur andra mänskor tänkt..
 
Min erfarenhet av enmanstält typ HB Akto är att det inte är något extrautrymme eller plats inuti tältet för utrustning eller ex en hund. Självklart hänger det ihop med hur stor man är själv, och med mina 193cm behöver jag utrymmet som finns till sovplats, och när man skall klä av och på sig i tältet är man ganska tacksam för att man är ensam om utrymmet i tältet;)
Väljer man extra lätta tältmodeller bör man vara medveten om begränsningarna såsom tunnare golvväv, klena markpinnar (som ofta behöver kompletteras med kraftigare och tyngre markpinnar), klenare stänger etc.

Helsportgram är ett begrepp i Norge och som joanna noterat anger Helsport bara vikten för själva tältet utan markpinnar, lagningskit och fodral (medan ex Hilleberg, Bergans mfl anger totalvikt). För att få motsvarande totalvikt på Ringstindtälten bör du addera ca 0,3kg till de angivna nettovikterna.
 
(...) Helsportgram är ett begrepp i Norge och som joanna noterat anger Helsport bara vikten för själva tältet utan markpinnar, lagningskit och fodral (medan ex Hilleberg, Bergans mfl anger totalvikt). För att få motsvarande totalvikt på Ringstindtälten bör du addera ca 0,3kg till de angivna nettovikterna.
För att nu vara helt korrekt, så stämde i alla fall totalvikten på min Ringstind SL på grammet med vad som anges på Helsports hemsida. Att de anger vikten för tältpinnarna separat tycker jag är bra, eftersom de som smux påpekar är just den komponent man oftast ändrar på själv. För Ur-Ringstind anges denna delvikt till 150 g utöver de 1500 "nettovikt" som seww refererar till, men i det fallet har jag ju ingen koll på om vikterna stämmer. Finns dock indikationer på att de inte gör, därav mitt påpekande. Outdoorfair, som brukar vara ytterst samvetsgranna med all sin info, anger "shipping weight" till hela 1800 g, jämfört med Aktos 1600.
 
För att nu vara helt korrekt, så stämde i alla fall totalvikten på min Ringstind SL på grammet med vad som anges på Helsports hemsida. Att de anger vikten för tältpinnarna separat tycker jag är bra, eftersom de som smux påpekar är just den komponent man oftast ändrar på själv. För Ur-Ringstind anges denna delvikt till 150 g utöver de 1500 "nettovikt" som seww refererar till, men i det fallet har jag ju ingen koll på om vikterna stämmer. Finns dock indikationer på att de inte gör, därav mitt påpekande. Outdoorfair, som brukar vara ytterst samvetsgranna med all sin info, anger "shipping weight" till hela 1800 g, jämfört med Aktos 1600.

För "ur-Ringstind" anger Helsport markpinnarna till 0,15 kg och repkitet till 0,15kg, så tillägg 0,3kg till den angivna tältvikten på 1,5kg vilket stämmer väl med Outdoorfairs information på 1,8kg totalt:)
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind

Däremot är jag tveksam till vikterna på Ringstind light, Helsport anger på sin hemsida totalvikt på Ringstind light 1 till 1,76kg (1,5+0,11+0,15) medan Outdoorfair anger en betydligt lägre totalvikt på 1,4kg. Ägare till Ringstind light 2 anger på norska fjellforum.no att totalvikten på Ringstind light 2 är nästan 2kg, villket stämmer med angivelsen på Helsports hemsida.
Helt klart värt att kolla upp innan köp för att undvika överraskningar.
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst en massa recensioner på Wild Country Zephyros på engelska websiter, så beställde jag ett sådant.
Det blev en Wild Country Zephyros 2 Lite, kostade mig just över 2000 kr inkl frakt. Med en vikt på 1,4 kg och lite smartare detaljer än Zephyros 1 lite, valde jag den större modellen.

Tänkte snåla och ta ett vanligt Zephyros, men Lite-modellen är ganska ny på marknaden och verkar intressant. Dessutom lite andra material som liknar vad dyrare tält har.

Självklart har de ett annat klimat i England än hos oss, speciellt här uppe, men de flesta verkar nöjda med tältet. Hittade någon som tom. sålt sitt HB-tält för att köpa denna istället. Kanske inte för att den var bättre men för att de var rädda att ta sönder sitt dyra tält...

Får väl återkomma med en liten recension när jag fått tältet och provat slå upp det. Tyvärr kom det en 15 cm snö igår, så får se om jag lyckas slå upp det i källaren eller liknande.

Tack alla för era tankar och idéer!
 
Köp en Veloce!! helt perfekt me hund..

Tanken fanns, tro mig. Har ju Northstar här i stan och dessutom rea.
Men jag anser det lite väl tungt, 1,7 kg, sen verkar golvet "bara" tåla 2000 mm. Läste nu att det räknas som ett 2-pers tält...
Har en kompis här som testade ett under nåt lopp, BAMM eller vad det nu var han gick, och han är supernöjd.
Om nu inte Zephyros tältet lever upp till mina förväntningar, kanske jag slår till med ett Veloce.
 
Uppdatera listan enligt ovanstående kommentarer, sedan tar du och gör ett "prestandaindex" genom att dividera volymen (ytan) (hxb) med vikten. Sedan dividerar du det med priset vilket ger 2 listor, en som visar vilket tält du förmodligen helst skulle vilja ha eftersom det är mest volym per viktenhet och en som sedan visar om prestandan är värd priset. En hel del subjektivt att besluta om ändå förståss men kanske en bra utgångspunkt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...