Laser Competition - erfarenheter?

Igår satte jag upp mitt Akto invid uteplatsen. Det är en årligen återkommande ritual som bekräftar vårens ankomst och detektera gryende resfeber. Det verkar fräscht sedan ett par känsliga punkter reparerats - dessa är de små fickorna i hörnen för de glasfiberstänger som formar tältets ändar.

Men det är nästan 13 år gammalt, lite solblekt, och jag har sovit 325 nätter i det - den äldsta detaljen i min packning, men ockå den tyngsta, och aningen skrymmande.

I Skottland i maj 2009 träffade jag på folk som gjorde The TGO Challenge och flera av dem använde Terra Nova Laser. De hade varit med om tuffare förhållanden än jag nånsin upplevt, 1 dm nysnö, hårda vindar. Så jag har funderat på ett väl länge; priset är inte helt orimligt, mellan 230 och 270 GBP via amazon.co.uk .

Vad jag är osäker på är fyra saker.

Hur varmt är det? Akto är enligt min erfarenhet ett varmt tält, som ger ungefär 7 graders överskott mot omgivningen i gryningen (det kan inte mäta sig med mitt TNF Tadpole, som dock
har många praktiska nackdelar - det var när jag skaffade mitt Akto som jag på allvar kom loss med tältvandring).


Jag vill ha den värmen när jag kryper ur sovsäcken på morgonen och byter mina fåtaliga nattkläder mot vandringskläder. Markkylan parerar jag med lite kläder under madrassen.

Det andra är pinnarna, förvisso en utbytbar detalj. Till mitt Akto använder jag Hillebergs V-pinnar som är de bästa jag haft. Med Laser följer, OJFR, tunna titanpinnar, som säkert är hur starka som helst; några användare har varnat för att de kanske inte fäster så bra i marken under våta omständigheter. Mina V fäster för det mesta hur bra som helst bara jag vinklar dem rätt, så inte linorna drar för mycket i längdriktningen. Att behålla dem skulle innebära ett knappt hekto extra i vikt, kanske marginellt. Dock är ju vikten och packvolymen mina viktigaste motiv att byta tält.

Det tredje är uppsättningen. En del säger att det är pilligt, "fiddly", att sätta upp; jag får inte ens klart för mig om allt som behövs verkligen finns med, elelr om något måste beställas extra.

Det fjärde är kanske det minst viktiga, men har tältet reflexer. Speciellt på campingplatser har jag märkt att andras tält syns så mycket bättre p g a reflexerna om man måste upp under natten.

Det är mina fyra frågor. Tacksam för andra erfarenheter också. Låter det bra skickar jag nog iväg en beställning i morgon (söndag 28/4).
 
Jag har haft ett Laser Competition och tycker det är ett helt ok tält, har även skrivit en recension här på utsidan.

Beträffande dina frågor:

1. Ingen aning om värmeskillnaden mellan mina tält men det kändes varken kallare eller varmare än något av mina nuvarande tält. (HB Kaitum o Soulo)

2. De pinnar som var med bär jag köpte var inget att hänga i granen, jag bytte ut dom mot riktiga tältpinnar efter ett tag.

3. Tycker inte själva uppsättningen var något problem och du är ju van från ditt Akto som är liknande modell. Det enda jag tyckte var trixigt var att få duken spänd.

4. Har för mig att det inte var några reflexer, dock ej 100.

Mitt tält köptes 2009 så jag vet inte vilka uppdateringar som gjorts sen dess.

Jag tror du blir nöjd med tältet då du prioriterar vikt och storlek.
 
Det är reflexband invävda i tältlinorna. om de är typ det du menar..

Gällande tältpinnarna så köpte jag y-pegs och square-pegs från hilleberg och mixade lite.
tycker det är skönt att ha olika typer av pinnar. V-pegs går säkert utmärkt.

Gällande värmen så är det ju halva dörrarna i innertältet mesh, vilket gör att värmen kanske inte kapslas in på samma sätt som ett innertält med "hel" dörr, men jag tycker det har varit rätt stor skillnad inne och ute när jag sovit i det. Den gröna färgen gör ju sitt när solen/ljuset kommit fram.

Visst tar det någon gång innan man hajjat hur det skall sättas upp på bästa sätt. Men inget överjävligt pill tycker jag och allt man behöver finns med. även om jag gärna byter ut pinnarna då.
en footprint tycker jag var värd också, inte för att jag är så rädd at botten ska paja, men för att få lite mer golvyta. Jag delade tältet med min son, och då är lite extra golvyta guld värt. Däremot var det trångt med liggunderlagen, 2st standardbreda underlag går inte in, men har man lite tunnare liggunderlag kan ju dessa överlappa lite och då går det ju.

Jag brukar ta ur pinnarna i kortändorna och bunta ihop dem (de går att vika på mitten alltså, det skall vara en uppdatering på senare år) med den andra bågen och packa dem separat. det blir riktigt litet när man kan knöla ihop det i en packpåse. jag fick ner det i min alpkit påse som jag fick med pipedream sovsäcken. finns ett par bilder som jag tagit här:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=595523#post595523

mitt väger 1391g (+364g om jag har footprinten.)

*edit* det är alltså ett Laser competition 2 som jag har.
 
Såvitt jag förstår har Terra Nova gått över till titanpinnar (2 gram styck!) som rimligen är mycket starkare än de gamla kolfiberpinnarna. I värsta fall har jag förstås mina V-pinnar. Inte ens campingplatser, där marken ofta är obegripligt hård, har lyckats fördärva dem.

Jag hoppas tältet går att packa till en mer praktisk form än på bilden. När jag packar mitt Akto tar jag tag vid stångkanalen och viker tältet på längden i fyra delar, varpå jag rullar ihop det, samtidigt som jag jämkar till glasfiberstängerna så att dessa inte ställer sig på tvären. På det viset får jag en
rätt smal form som nästan upptar ryggsäckens hela höjd vare sig tältet fästs utanpå eller ställs inuti. På så vis är det lätt att få fram det först av allt vid lägerplatsen.

Det där om den gröna färgen förstod jag inte riktigt, kan inte tro att färgen spelar någon roll på natten. Och inte är det sol på mitt tält på morgonen, hur skulle det gå till?
 
Vad jag menade med färgen och solen är att mörk färg absorberar ju värme. Så lyser solen på tältet så blir det varmare i det.

Jag ser inga hinder att rulla tältet i en hög smal form, eller någon annan form heller. Det är ju individuellt hur man packar tältet har jag märkt. Vad jag menade var att det går att få ganska litet, i mitt tycke. Och genom att ta ur alla pinnar så kan det ju packas i princip hur som helst. Naturligtvis borde man kunna låta pinnarna vara utfällda (ca40cm om jag minns rätt.) och sedan rulla tältet med dem som stadga. Om det var så du menade.
 
Pinnar och stång packar jag för sig. Har jag tältduken fäst utanpå ställer jag ändå stången inuti säcken. Pinnarna lägger jag i lockfickan. Det som kräver lite uppmärksamhet (på Akto) är de fyra glasfiberstängerna som formar tältet i hörnen. Och det jag sa om solen hänger ihop med att jag är rätt morgontidig. Halv sju brukar jag komma iväg. När jag reser mitt röda Akto på eftermiddan blir det fort torrt och varmt; på Korsika 2002 kunde jag inte vistas i tältet förrän framåt läggdags.

Vad är skilladen mellan rött och grönt?
 
(...)Vad är skilladen mellan rött och grönt?
Antar att du menar med avseende på reflektions/absorbtionsegenskaper? Det är naturligtvis olika våglängdsområden av det synliga spektrat som reflekteras av rött resp. grönt tyg, men för absorbtionsgraden av värmestrålning är svartheten avgörande. Den "objektiva" svarthetsgraden stämmer hyggligt, utom för delar av det gula området, med vår subjektiva upplevelse av hur mörk en yta verkar. Ett ljusgrönt tält kommer alltså att kännas svalare i morgonsolen än ett mörkrött och tvärtom.
Detta var faktiskt en av de två viktigare skillnader, som fick mig själv att välja Helsports Ringstind Superlight före Terra Novas tält: Ringstind är mycket ljust grönt (hade helst haft ett ljust sandfärgat tält, men man kan ju inte få allt ;)).
Sen tycker jag att det är mysigare med det varma ljuset inne i ett rött tält, än det sjukdystra i ett grönt, men det är ju helt och hållet en smak- och trivselfråga.

PS I någon gammal tält-tråd restes den intressanta frågan om det ev. fanns någon skillnad på olika färgers inverkan på dukens UV-beständighet. Vanliga målarfärger kan faktiskt skilja dramatiskt i det avseendet, men de insikterna går nog inte att överföra på textilfärger. Jag kontaktade därför Hillebergs, som... inte kunde svara på frågan.
 
Och det jag sa om solen hänger ihop med att jag är rätt morgontidig. Halv sju brukar jag komma iväg. När jag reser mitt röda Akto på eftermiddan blir det fort torrt och varmt; på Korsika 2002 kunde jag inte vistas i tältet förrän framåt läggdags.

Haha, DÅ flrstår jag. Själv är jag en riktig sjusovare :)

Det är två ingångar på mitt vilket gör att man kan få rätt bra vädring i tältet. Jag brukar sätta vandringsstavana med en bit tältlina för att få lite vindskydd när det behövs.
 
Steget taget!

Men att beställa genom amazon.co.uk eller amazon.de gick inte. De aktuella försäljarna skickar inte till Sverige, verkar det. Så jag tog det genom High Sport i Sverige. Det blir något dyrare så; 3.500 kronor (Addnature är dyrare).

Och jag valde rött, lättare att hitta. Jag har hört att man i UK nästan bara säljer gröna tält, eftersom fri tältning är problematiskt i England (i Skottland hade jag inga som helst problem).
 
Men att beställa genom amazon.co.uk eller amazon.de gick inte. De aktuella försäljarna skickar inte till Sverige, verkar det. Så jag tog det genom High Sport i Sverige. Det blir något dyrare så; 3.500 kronor (Addnature är dyrare).

Det var ett ganska bra pris. Jag köpte mitt på sportsdirect/fieldandtrek för 2800kr typ.
Har fastnat lite för engelska butiker. Ibland kan man göra riktiga klipp. Men det är precis som du säger, ibland levererar de inte utanför landet.

Hoppas det blir bra med tältet. Jag är supernöjd med mitt.
 
Hoppas du blir nöjd. Har haft mitt i några år nu, sen mitt Helsport Ringstind gav upp. Tycker det funkar fint och är lätt att sätta upp. Jag tycker det låter lite mer än Ringstind när det blåser, men kanske de har ändrat lite i konstruktionen sen jag köpte det.

Själv pular jag ner min i en packpåse utanför väskan.
 
Jahaja. Kanske jag valde fel företag, vilket möjligen visade sig redan vid kampen mot hemsidan. Jag ville betala med Visa. När jag trodde att jag bekräftat allt fick jag meddelande att jag givit fel lösenord på, jag vet inte riktigt vad. Nu hade jag inte givit något lösenord alls (utom det jag tidigare skapat) eftersom inget efterfrågats. Normalt brukar kortköp i Sverige aktivera en tjänst där man knappar in en kod och får en svarskod i retur på en kortläsare från banken, men något sådant märkte jag inte av. Så jag valde istället postförskott, för 50 kronor extra.


Nå, idag, vid 14-tiden fick jag ebrev att varan överhuvdtaget inte fanns i lager!!! Sicken hemsida; man tror ju att den automatiskt uppdateras vid varje köp, men så var det alltså inte. Så jag erbjöds två alternativ. Det ena var ett grönt två-personers, en kraftig minskning av viktsfördelen, alltså poänglöst. Det andra, klart billigare, var ett rött enpersons från 2007. Så jag skrev att ska det vara nån idé så vill jag veta om det äldre tältet håller motsvarande kvalitet (det skulle kosta 2300 kronor, alltid nåt) och uppfyller mina viktskrav. Sen har jag inte hört nåt.

Alternativet, om det här inte funkar, är Addnature, men där kostar Lasern 3.800 kronor. Friluftsvaror är ofta mycket dyrare i Sverige än annorstädes, av någon anledning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition - suveränt Bo och sova 7
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition Bo och sova 54
camoscio Blixtlåsproblem, TN Laser Comp Bo och sova 28
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Josie Terra Nova Laser Space 2 Bo och sova 0
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
mifa Terra Nova Solar Competition 2 Bo och sova 5
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...