Unna Räita från Vistasdalen

Hej!

Unna Räitavagge
Tänkte gå in från Vistasdalen till Unna Räita. Behöver veta antal vad, svårigheten på vaden (och vandringen), stig, led, rösat? Och ifall det går att tälta.

Van och ovan
Jag är tämligen van fjällvandrare, men har med mig en som inte gått speciellt mycket. Oroar mig mest för vaden. Över Mårma går jag själv och ska möta min väninna som kommer från Nikka, ska stämma träff vid en av broarna tänkte jag och sen fortsätta in i Unna Räita.

Startpunkt
Börjar man enklast vid Vistasstugan eller är någon av broarna bästa startpunkten? Kommer gåendes över Mårma och funderar även på om det går att gena ner till Vistasdalen och komma till broarna istället för att gå till stugan. Blir en omväg känns det som. Någon som provat och vill dela med sig?

Extra material
Finns det någon som gått och som vill göra sig besväret att bifoga en karta med en utritad linje på hur man gick så är det ju extra bra information.

Hälsningar
Linda
 
Att mötas i fjällen har sina sidor. Bäst är: Att träffas på en plats som är tydlig och som är nåbar. Typ en Fjällstuga!
Att ni båda träffas i Vistasstugan, låter väl bra eller hur?... Det är fint där!. Ta då er tid , när ni då möts till att sitta lite ner och prata och umgås vetja‘. Spela lite kort, sov eller bada lite.. Sitt på en sten i kvällsljuset och titta ut över Nallo och så..

Om du själv nu innan gått över Mårma kommer du ha ont i fötterna och det kanske du behöver berätta för din kompis om alla stenar du sett och gått över.
Hon själv behöver tid att lyssna, och samtidigt för dig, kanske berätta om alla besynnerliga personer hon stött på under sin egen vandring efter Kungsleden. Respektera hennes ovana.
Om du vill träffa din kompis på utsatt tid, och vara någorlunda relaxad inför er fortsatta vandring upp i Unna. Räita så ska du definitivt inte ‘gena’ i eller ned i någon backe mot Vistasstugan. Du kommer då ner i jobbiga partier och kommer då bli sur.... Det kan sluta med att du snubblar och bara står på rakt upp på huvet’ Att bryta bena och bli sne’ på naturen är ju inget ku, eller hur?.
Meningen är ju att du ska ta hand om din kompis och inte hon om dig!

Man kan vara det själv(sne alltså), men nu ska du ju umgås lite med din kompis och vara social.
Mitt råd till dig är att ha lite marginaler socialt och för dig själv. Det kommer eran gemensamma vandring vinna på.
När ni sedan går in i Unna Räita är det lite brant i början förstår du.. Och, har ni då haft det trevligt ihop i Vistas kommer det hela bli mycket lättare.
Jag tror det kommer bli bra.J
Överallt finns otroliga tältplatser, speciellt i Unna Räita!
 
Brant och stenigt, men lugna(?) vad

Som jag minns det från 2003 (eller var det -04?) så är det, i dimma och dålig sikt, lite läskigt när man börjar gå uppför branten mot Unna Räita-stugan. Om man kommer från Vistas (övre Vistas är sjukt fint, hoppas du får bra väder!) så är vaden rätt lugna eftersom jokkarna grenar upp sig innan de rinner ut i vistasjokken. Vada dem där de grenat sig, bara. Sen är sydsidan av jokken upp mot Unna Räita vacker men stupar brant ned mot vattnet (vi lunchade i en brant och tappade en jacka som rullade halvvägs ned till vattnet!). Ta gärna en titt på vattenfallet som rinner ned i en av jokkarna längs vägen.

Upp mot Unna Räita är det brant och stenigt. Gå inte direkt under varandra så är det lugnt, vi hade nog maximalt uselt väder när vi kom den vägen och det var ända ingen reell fara, men lite läskigt. Utsikten i bra väder är sjukt mäktig!

Vid Unna Räitastugan finns 2-3 tältplatser som är helt OK (finns nog fler runtomkring, men dem såg vi inte i dimman och mörkret). Man kan sova 4+ pers i stugan, men den är nog i första hand för nödbruk (när vi (2 pers) kom dit i mörker, regn och dimma, så vägrade de 4 som suttit där sen eftermiddagen att låta oss sova där "eftersom de var först" (de hade gått upp i solsken från Nallostugan). När ett gäng unga killar, frusna och rätt skärrade, kom ett par timmar senare, blev även de utkörda. Jävla pack.)

Som sagt, hoppas ni får bättre väder än vi hade. Utsikterna kring övre Vistas och vid Unna Räita är några av de bättre i Kebnefjällen enligt min ringa mening.
 
Branten upp mot stugan kan vara lite läskig som sagt, rullande sten. Ta det lugnt och tänk på den som går under, jobbiga vadet är en bit upp i unna räitasvagge från vistas, strid fors. Knädjupt när jag gick den 2009.
Testa att tälta innan den kraftiga lutningen, vid sjön finns åtm en bra tältplats. Tältplatserna vid stugan är kassa och känns ok i nödfall. Fördel att tälta söder om stugan är att man är utvilad för branten på morgonen.
Lycka till!
 
Som jag minns det från 2003 (eller var det -04?) så är det, i dimma och dålig sikt, lite läskigt när man börjar gå uppför branten mot Unna Räita-stugan. Om man kommer från Vistas (övre Vistas är sjukt fint, hoppas du får bra väder!) så är vaden rätt lugna eftersom jokkarna grenar upp sig innan de rinner ut i vistasjokken. Vada dem där de grenat sig, bara. Sen är sydsidan av jokken upp mot Unna Räita vacker men stupar brant ned mot vattnet (vi lunchade i en brant och tappade en jacka som rullade halvvägs ned till vattnet!). Ta gärna en titt på vattenfallet som rinner ned i en av jokkarna längs vägen.

Upp mot Unna Räita är det brant och stenigt. Gå inte direkt under varandra så är det lugnt, vi hade nog maximalt uselt väder när vi kom den vägen och det var ända ingen reell fara, men lite läskigt. Utsikten i bra väder är sjukt mäktig!

Vid Unna Räitastugan finns 2-3 tältplatser som är helt OK (finns nog fler runtomkring, men dem såg vi inte i dimman och mörkret). Man kan sova 4+ pers i stugan, men den är nog i första hand för nödbruk (när vi (2 pers) kom dit i mörker, regn och dimma, så vägrade de 4 som suttit där sen eftermiddagen att låta oss sova där "eftersom de var först" (de hade gått upp i solsken från Nallostugan). När ett gäng unga killar, frusna och rätt skärrade, kom ett par timmar senare, blev även de utkörda. Jävla pack.)

Som sagt, hoppas ni får bättre väder än vi hade. Utsikterna kring övre Vistas och vid Unna Räita är några av de bättre i Kebnefjällen enligt min ringa mening.

Mina minnesbilder är delvis tvärt om.
Stigen från Vistas går på norra sidan av dalen och den södra (som jag gått) är bitvis riktigt jobbig med stora lösa rasbranter.

Det rinner in en större jokk i Unna Räita som man måste korsa på norra sidan, vattenflödet ska vara rätt väderberoende enligt stugvärden vi pratade med och det är inte säker att man kommer över. Vid lågvatten ser det ut som man kan korsa precis där den rinner ut i Unna Räita.

Jokken i Unna Räita korsade vi enklast långt in i dalen, det står resterna av en kåta vid utloppet från sjön under vattenfallet. Där gick vi över torrskodda i Lundhagskängor.

Branten upp mot stugan är lös men inte svår. Min bild är att det är enklast att ta sig upp söder om jokken.

Fina tältplatser innan branten och vid stugan, sedan ingenting förrän man är ute ur dalen.

Även vi hindrades att fika i stugan av några som bosatt sig i den.

/M
 
Helt rätt. Den östra delen av Unna Räita är som sagt helt och totalt folktom. För dom som vill frossa i ensam och sublim högfjällsmiljö är den här dalen bara det bästa i svenska fjällen som finns.
Det finns som sagt helt enkelt inga som går där. Av alla dalar i Kebnekaise är denna del den tommaste och ödsligaste.
Tyvärr är det så att folk bara går igenom dessa unika platser på väg till något annat.
 
Låter bra :)

Unna Räita rosas väldigt av flertal vandrare, trodde det kanske resulterade i många besökare.
Blir spännande att besöka platsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
mo9jan Glaciärstatus Unna Räita? Fjällvandring 3
perlarsson Unna Räita-stugan Fjällvandring 2
Tälta vid Unna Räita? Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...