Torrdräkt och nackdrag?

Hej alla glada paddlare!
Befinner mig i valet o kvalet huruvida jag ska investera i en torrdräkt. Jag har lyckats inbilla mig att jag skulle känna mig tryggare om jag hade en och att jag iom det skulle våga ta mig för lite större övningar och på så sätt utvecklas som paddlare.
Nu befinner jag mig i USA så jag har tillgång till Kokatat i vettiga priser och har siktat in mig på Expeditionen. Den verkar ju klart populär bland alla som har den hemma i sverige. Frågan jag ställer mig när jag ser den är dock om huvan verkligen är nödvändig? Går man på GMER (Meridian GTX) så får man ju det man egentligen behöver för en mindre peng. Eller är det att vara dumsnål? Jag tänker mig att om man ska använda den i rollövningar så är kanske en huva i vägen (om man inte använder den som en tuilik) och blir vattenfylld osv. Är det inte då bättre att ha en huva som går att ta loss som den huva man kan beställa till?
Snälla, ni som kör med torrdräkt, upplys mig om fördelarna och nackdelarna. Med eller utan huva?

mvh/Samme som snart ska pröva på amerikansk kajaksurf.
 
Har en slags torrdräkt - utan huva. Har aldrig saknat huva. Har paddlat i regn och snö, men i och för sig aldrig i snöstorm.
Tycker man har stor glädje av mössa ibland, och är jag rädd att plurra har jag en tight balaklavaliknande Aquatretch huvudkondom (Chillcheater). Den har jag inte så ofta.

Har ingen erfarenhet av huva, men har ännu inte saknat den. Man fryser ju sällan när man paddlar.
 
Huva skönt som vindskydd

Hej

Har en kokatatTorr dräkt utan huva och den funkar fint.
Men på längre turer med mycket kall vind bakifrån saknar jag min huva som sitter på min Kokatat GT Tec Tour jacka.
Har dock aldrig använt den som huva.
Gillar inte huvor då de stänger ute ljud och synintryck från ögon vråna. = inte så säkert.

Paddla på Sven
 
Mitt svar: jag saknar aldrig huva. Jag använder ofta en tunn fleecemössa som åker på, och åker av. Vid blåsigare turer har jag en halsduk virad runt halsen, i synnerhet vid paus (då också dunjackan åker på).

Paddlingen är inte kall tycker jag, aldrig. Det är dock alltid skitkallt att rasta.

För att vara riktigt säker mot köldchocken som troligen kommer om du välter skulle jag addera en tight neoprenmössa (finns flera sorter). Det konceptet får omdömen såsom "bra, och mysigt" till "livsnödvändigt".
 
En bra huva bildar en vindstrut och minskar draget runt ansiktet även i motvind. En jacka/torrdräkt som skall fungera kalla blåsiga dagar bör/måste ha en bra huva.
Välj en annan modell om huvudsyftet är att köra räddningsövningar.
 
Brr, va kallt...

Jag måste säga att jag inte skulle kunna tänka mig att ha en dräkt utan kapuschong/huva. Det är ju toppen att kunna fälla upp den när man har en kall vind eller ett kallt regn/snöglopp i nacken - och som Erik påpekade, hjälper den ju även vid motvindspaddling.

Nu kan ju min inställning bero på att jag tillhör dem som inte har någon päls på huvudet, och därför fryser lite extra lätt...

hälsningar
Jens
(som just plockat fram vintermössorna)
 
Smaken är tydligen som baken, vilket i och för sig inte är så konstigt. När jag paddlar i minusgrader fryser jag ibland i fingrarna trots handskar - och ibland kan jag paddla barhänt! Utöver den skillnaden som jag själv alltså upplever, är förstås skillnaden mellan individer stor dessutom.

Jag har paddlat en hel del på vintern, och aldrig saknat huva - däremot är mössa ofta viktigt. Runt halsen brukar jag ha nåt ibland, utöver den höga "polokrage" som torrjackan har. Men visst i stark motvind kan jag åtminstone föreställa mig att man i nåt läge kunde behöva nåt mer, då troligen för att hålla ansiktet varmare (vindstrut typ).

Fast som Sven påpekar, blir det väldigt instängt och svårt med både syn- och hörselintryck med en huva uppfälld.

Korrekt är också att om man paddlat några timmar och ska slå nattläger, eller bara ha kortare rast, är det mycket viktigt med disciplinerat ombyte/förstärkningsklädsel under de minuter man har på sig innan man börjar frysa. I vissa situationer är nog det så viktigt att jag skulle påstå att det är säkerhetsrelaterat. I fuktiga paddelkläder, i -10˚ C och nedgående sol blir det snart kallare än bara okomfortabelt...
 
Med luva..

När jag skulle köpa torrdräkt hade jag också samma funderingar om luvan, behöver man den verkligen och sitter den inte mest i vägen när man rollar osv.
Fick i alla fall rådet att ta den som den är - med luva.
Nu efter en säsong så tycker jag det fungerar utmärkt. Jag kör med den ihoprullad för det mesta och då märker man den knappt. Den skyddar lite mot vind o vatten bakifrån och är inte alls i vägen när man rollar. Men är det riktigt busväder och man har en lång paddling framför sig är det ganska skönt att fälla upp den.

Hursom; Den funkar bra och sitter inte i vägen - men det går nog ungefär lika bra med en separat mössa..

Ska man bada under 10° behöver i alla fall komplettera med neoprenmössa för att inte få huvudvärk.

/ Ulf

[Ändrat av UlfJohansson 2005-09-22 kl 11:12]
 
Skön att ha

Det är sällan jag har huvan uppfälld, men även nedfälld/hoprullad ger den ett visst vindskydd för nacken och det är kanonskönt när det är lite svalare och blåser bakifrån. Och den hoprullade huvan är inte i vägen.
Släpper man upp huvan lite mer skyddar den nacken ännu bättre. Och är det kallt och regnar eller snöar är det inte fel att kunna dra upp den helt; visst begränsar den sikten i sidled något då, men det kan man lätt stå ut med när man får det varmt och skyddat om huvudet.
Har man den helt utfälld så skopar huvan en del vatten vid rollar, men ska man ut och rolla/leka, köra hög sjö kan man ju rulla ihop huvan innan.

Köp en med huva, det tror jag inte du kommer ångra.

Normalt har jag en tunn ull alt. fleecemössa vid kalltväderpaddling, lätt att ta av/på.
Är det ruskigare drar jag på en "sötmössa" a la bebismodell från Kokatat, tror den heter "Surfskin Bill Cap" den är riktigt varm och go och skön att paddla i.
Och ska jag bada/plaska blir det en lite tjockare neoprenhuva som är jättevarm, men ingen höjdare att paddla några sträckor i.
 
Summering?

- Alla som har huva är (självklart) nöjda. (De har ju betalat mer och mäste försvara detta?) ;-)
- De som inte har huva saknar (följdaktligen) inte huva och är OCKSÅ nöjda (men kanske snålare och måste försvara detta eventuella dumsnåla inköp?) ;-)

Men: Har vi som inte har köpt med huva rätt att ens ha en fundering (vi har ju inte provat!)? Hade vi också varit nöjda(-are?) med huva?

Jag är envis ;-) Jag vägrar!

Men jag använder ju knappt ens huva på vintern i liften när det blåser småspik - jo föresten, men bara då (aldrig vid rörelse). Sån är jag.

Så; svaret går nog tillbaka till dig. Gillar du huvor?

Patric - dumsnål kille som inte gillar huvor eller extra "fasta" finesser (men definitivt extra polyvalenta/flexibla/avtagbara finesser).
 
Haha!
Alla verkade alltså övertygade om att det enda de provat var bäst. Utom Sven då förstå. Han hade båda varianterna och tyckte båda var bäst!

Ja, det är inte lätt att ta råd från utsidans medlemmar, det ska gudarna veta.
 
haha!

Fast har man dräkt med huva kan man prova att paddla både med huvan upp och nere!!

Alltså för er som trodde det var ett tvång att ha huvan uppe!! ;-)

Mvh Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...