Söker rekommendation på 3-mannatält

Hej!
Jag råkade önska mig ett tält i förbifarten när det pratades julklappsönskningar, men inser att jag har noll koll på utbud.

Jag vill ha ett tält för "allmänt" bruk, dvs det ska helst duga för 3 årstider, och vara någorlunda robust.
Jag ser nog främst att det kommer användas för 2 personer, men ett tremannatält är väl att föredra för att få plats bekvämt, kansle t.o.m med packningen inne.
Vikt är av intresse, jag vill kunna vandra med det, samtidigt vet jag ju att priset ökar exponentiellt när grammen minskar, så jag är väl ute efter "lagom".
Slutligen är jag mycket svag för självstagande tält, men det ska väl snarare ses som ett stort plus än ett kriterium.

Budget är svårt att säga då jag inte kommer köpa det själv, så jag tar gärna emot rekommendationer i olika prisklasser!
Jag inser att detta är en relativt vag beskrivning, men jag har inget emot att få många förslag.

Tack på förhand!
Viktor
 
Tack! Tyvärr använder jag inte vandringsstavar...

Det gör inte jag heller. Så jag köpte till tältpinnar. Jag är också mycket nöjd med mitt Stratospire, även om jag mest haft finväder hittils. Det är ett mycket bekvämt tält; utrymmet är stort, högt i tak och bra absider. Det är lätt att sätta upp när man har övat lite. Jag rekoomenderar det varmt!
 
Jag tänkte rekommendera Gåsen från tältcentralen i Stockholm.
Jag använde tältet till mig och min son samt all vår utrustning inne i tältet, tre personer får plats men då får du inte in utrustningen.
Tältet har varit tillförlitligt under hela hans uppväxt (& är fortfarande) och vikten är 1kg/person, nå nu var det ju jag som fick bära alla 3 kilona :)
Vi var aldrig tre personer i tältet men vi två (+hund ibland) hade aldrig några kondensproblem i det oavsett väder utanför och med hänsyn till vädret, tältet kändes mycket stabilt i hård vind.
Det tillverkas i Stockholm vilket jag tycker är ett plus och priset för mig var 2800, mitt problem, vilket var en av orsakerna till att jag införskaffade det tältet, var längden, andra tält kunde t.o.m. vara längre men p.g.a. sluttningen vid fotänden så fick jag inte plats utan att ta i duken, Gåsen har dock mycket brantare sluttning så man kunde nyttja längden till fullo.
Orsaken till att jag ändrade till "tänkte" ovan är för att jag nu noterar att de har höjt priset med 2000 vilket jag själv nog inte hade betalat för tältet. mitt tält väger också enbart 2,9kg så vikten har gått upp 200gram.
för nästan 5000 är jag säker på att andra kan ge ekonomiskt vs funktionellt bättre förslag
 
Senast ändrad:
Ett bra enkelt tresäsongs tält som funkar bra använder det själv bla är Marmot vapor, finns i olika storlekar kika på det priset är runt 2000kr o uppåt
 
Rekommenderar Bergans Trollhetta 3, ett tunneltält i bra design utan kompromisser på materialval som ofta är vanligt i lite lägre prisklasser (ex PU-belagd yttertältsväv mm). Riktigt rymligt för 2 vuxna, lite trängre för 3 vuxna som ofta är fallet med tremannatält. Bra och rymlig absid för packning och matlagning, vikt 3275g. Kopplat inner och yttertält som reses samtidigt vilket jag personligen föredrar.

Det är lite svårare att hitta bra kopplade fristående 3-p tält i lägre prisklasser. Oftast är dessa från centraleuropeiska eller amerikanska tillverkare och då konstruerade så att man reser inner- och yttertält var för sig vilket kan vara´mindre lämpligt i vårt ofta fuktiga klimat.
 
Vill en ha komfort i fjälltält är Hilleberg kaitum 3 mycket bra för 2 personer. Skulle jag köpt idag skulle jag se på nåt lättare, kanske tarptent eller zpack
 
Jag har en Mountain Hardwear Skyledge 3p. Ett klassiskt amerikanskt talt, dvs sjalvstagande med ventilation mha ett yttertalt som inte gar ner anda till marken. Daremot gar det att satta upp yttertaltet forst mha ett tillhorande skyddsgolv (?). Det ar aven latt, strax over 2kg.

Ar gott om utrymme om ni ar tva, men lite trangt om ni ar tre vuxna. Fungerar alldeles utmarkt med tva vuxna och ett barn.

Jag ar dock lite osaker om det fortfarande saljs och om det gar att fa tag pa i Sverige/EU.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
MickeT Rekommendation av tält Bo och sova 17
pandinus hjälp med tält rekommendation Bo och sova 10
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...