Mountainbike: Nybörjarresa med guide?

Är sugen på att börja med MTB, framförallt för att kunna njuta av naturen på annat sätt än vandring (har fruktansvärt problematiska fötter). Drömmen hade varit att cykla på någon av de stora lederna i Sverige i framtiden.

Har ingen erfarenhet av terrängcykling, och undrar om ni känner till några "paketresor" med guide osv som riktar sig till nybörjare, så att man får lära sig grunder osv. Plats kvittar egentligen, kan även tänka mig utomlands. Om utrustningen går att hyra så är det stort plus.

Har tidigare åkt skidor med UCPA i Frankrike och vet att de har MTB, dock inget för nybörjare vad jag kan se.

Har väl som mest cyklat ett par mil landsväg med vanlig hybrid, men inget i terräng.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer!
 
Köpte en mountainbike för tre år sen av samma anledning. Köpte cykel och körde själv utan några kurser och det gick bra (vet i och för sig inte vad jag missat och kan inte säga att jag är tekniskt duktig, så en kurs vore kanske egentligen bra).

Högbo bruk (http://www.hogbobrukshotell.se/mtb/) har haft teknikkurser, men nu fungerade inte sidan. De har också uthyrning.

Isaberg ska vara bra cykling och har kurser och uthyrning: http://www.isaberg.com/sv/sommar/aktiviteter/mountainbike/mtb-kurser/.

Beror på var du bor/var du vill cykla.

För cykling istället för vandring och längs leder, kolla https://happyride.se/forum/read.php/1/2777089

Och googla bikepacking för inspiration.
 
Köpte en mountainbike för tre år sen av samma anledning. Köpte cykel och körde själv utan några kurser och det gick bra (vet i och för sig inte vad jag missat och kan inte säga att jag är tekniskt duktig, så en kurs vore kanske egentligen bra).

Högbo bruk (http://www.hogbobrukshotell.se/mtb/) har haft teknikkurser, men nu fungerade inte sidan. De har också uthyrning.

Isaberg ska vara bra cykling och har kurser och uthyrning: http://www.isaberg.com/sv/sommar/aktiviteter/mountainbike/mtb-kurser/.

Beror på var du bor/var du vill cykla.

För cykling istället för vandring och längs leder, kolla https://happyride.se/forum/read.php/1/2777089

Och googla bikepacking för inspiration.

Intressant, stort tack för tipsen! Hade du också problem med att vandra till fots? Hur upplever du MTB-friluftslivet, har du tagit dig till fjäll osv? Verkar som att allt blir mer svårtillgängligt och dyrt med cykel (teknik, utrustning osv) jämfört med att vandra. Vem som helst kan ju i princip vandra mellan fjällstationer och ändå uppleva fin natur.

Bor för övrigt i Stockholmsområdet men hade föredragit att cykla i lite mer fjälliknande natur. Har aldrig ens varit i fjällen så är verkligen noob på alla plan.
 
Har cyklat i fjällen flera gånger. Ger en fantastisk upplevelse. Ibland med lätt packning mellan stugor och ibland med mitt enkla enmanstält.
Man får dock vara beredd på att det även kommer att inbära en del puttande av cykel uppför.

Bor du i Stockholm finns det många möjligheter till bra cykling. Finns även kursverksamhet som håller till i Hellas. Nu kommer jag dock inte ihåg vad de heter.

Friluftsfrämjandet har även de mtb-kurser (tror jag)

Klarar du Hellas mer tekniska leder så kommer du inte ha några problem alls när det gäller fjällcykling och de etablerade vandringslederna som finns.

Facebookgruppen Vi som cyklar mtb i Stockholm är stor och aktiv. Där kan du säkert få reda på vad de som har kurser i Hellas heter och andra tips på allt som rör mtb i Stockholm.

Bikepacking Sverige är en annan grupp där du kan få många tips och inspiration om att ge sig ut på tur med sin cykel.
 
Intressant, stort tack för tipsen! Hade du också problem med att vandra till fots? Hur upplever du MTB-friluftslivet, har du tagit dig till fjäll osv? Verkar som att allt blir mer svårtillgängligt och dyrt med cykel (teknik, utrustning osv) jämfört med att vandra. Vem som helst kan ju i princip vandra mellan fjällstationer och ändå uppleva fin natur.

Bor för övrigt i Stockholmsområdet men hade föredragit att cykla i lite mer fjälliknande natur. Har aldrig ens varit i fjällen så är verkligen noob på alla plan.

Ja, vandring funkar inte alls tyvärr.

Cykla i fjällen står högt på önskelistan, men det har inte blivit av ännu. Eftersom jag har småbarn är det svårt att komma iväg.

Men cykling är bra för mer "vardags"-friluftsliv. Man kommer längre och snabbare ut i naturen än om man vandrar eller springer, och får mer variation.

Visst är det väl dyrare med än cykel än vandrarkängor, men mycket utrustning kan ju vara samma - tält och kök t ex. För mig är cykeln också motionsredskap, och används mer till vardags. Tim- och milkostnaden är inte så hög.
 
Sprang mellan stugor i Jämtlandsfjällen för ett gäng år sedan. Året därpå blev det mtb, mellan stugor. Kul...jobbigt... Bra om man har lite teknisk cykling i bagaget.
Så, tipset är...: Lär dig att cykla med fokus på att få ett flyt. Att stanna till hela tiden är sååå jobbigt.
Superskönt cykling från Helags och mot Kläppen.
 
Generellt är terrängcykling väldigt konditionskrävande och det är inte enklare i fjällen. Med en guide och insikt om dina begränsningar borde det dock gå att få en minnesvärd tur.
Ett tips är att du vänjer sittknölarna några veckor innan resan annars kommer dag 2 och framåt vara väldigt jobbiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
Cannondale Utbildning mtb guide? Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...