Bra cykling i alperna

Hej!

Jag och maken planerar bröllopsresa till sommaren och planerna är cykling i alperna, främst Schweiz och Österrike. Det finns ju så oerhört mycket att välja på, men säkert finns det några här som känner till guldkorn som inte får missas!?
Undviker helst ren downhill-terräng, är inte där mentalt ännu ;)
 
Hej!

Österrike kan vara lurigt på sina håll då MTB inte alltid är helt accepterat. Det är bra att rikta sig mot en ort/område som officiellt riktar in sig mot MTB-cyklister. Stäm av med områdets officiella hemsida. Kanske finns t o m kartor med turförslag. (Jag har inte så mycket förslag tyvärr. Där jag håller till är cykling i och för sig oftast tillåtet, men inte särskilt accepterat, så man får hålla sig till udda tider eller sträckor och vara väldigt snäll mot alla man möter...) Om ni skulle åka med guide vore detta självklart inte några problem...

I Schweitz har jag bara erfarenhet av Engadin, där jag själv cyklade för några år sedan. Härlig cykling på olika nivåer, något jag verkligen kan rekommendera. Cykling är allmänt accepterat där. Så det kan vara värt att kika på.
(edit: stavfel)

Själv skulle jag gärna cykla i Dolomiterna. Ska vara lite lugnare, och väldigt vackert.

En klassker är ju annars att cykla någon av "transalp"-sträckorna från norr till söder. Men då bör cykelvanan redan finnas där... är själv inte riktigt mogen för det än ;-)
 
Hej Sandra,

Tack för tipsen! Har suttit en stund och kikat runt på Engadin och det verkar ju vara ett riktigt cykelparadis! De verkar också ha en del cykelvänliga hotell och det är ju inte helt fel om man vill kunna spola av cykeln när man varit ute!

Vi har även hört bra om Visp i Schweiz, är det något du känner till? :)
 
Ja, där vi var (Graubünden) var det både fantastiska omgivningar, bra spår och en extra trygghet i att flera hytter har små reparationsverkstäder för cyklar :)

Visp kan jag inte säga något om tyvärr, har på cykel annars bara varit norr om huvudkedjan än så länge. Men om du har hört att det är bra så tåls det säkert att kollas upp! :)

Jag är rätt säker på att det borde finnas andra på detta forum som vet mer. Med lite tålamod kanske det kommer fler tips...
 
Jag har cyklat en del runt Grindelwald vid Jungfraumassivet i Berner Oberland. Vykortsvackert med Eiger, Jungfrau, Mönch, Wetterhorn m.fl. klassiska berg runt om. De har en egen sida på tyska, men om du inte kan språket kan du kanske få ut lite info därifrån ändå:

http://www.bikearena.ch/index.php/de/

Jag har varit mycket i Schweiz men bara cyklat i Berner Oberland. Det är ju dock grymt fint nästan överallt.

Den här sidan är rätt bra också. Finns både info om mtb och lvg:

http://www.mountainbikeland.ch/en/mountainbiking-in-switzerland.html

När det gäller boende kan jag tipsa om myswitzerland.com en förmedling för privata uthyrare. Man kan komma ner ganska mycket i pris på det sättet. Schweiz är med den starka schweizerfrancen dyrt just nu.

Har varit i Dolomiterna också som jag också kan rekommendera. Mycket vackert med spektakulära berg.
 
Tack Le Troglodyte och grodanbolle för fler bra tips! Det blir svårt att välja bland alla guldklimpar! :)

Vi funderar på vad som är bäst, att ta med våra egna cyklar eller hyra där nere. Vi kommer bila ner och varva cyklandet med vandring och lite storstad och man vill ju inte riskera att blir av med dyrgriparna på kuppen. Har ni några tips på uthyrare man bör satsa på/akta sig för? Är det generellt bra kvalitet på cyklarna som finns att hyra?
 
Tack Le Troglodyte och grodanbolle för fler bra tips! Det blir svårt att välja bland alla guldklimpar! :)

Vi funderar på vad som är bäst, att ta med våra egna cyklar eller hyra där nere. Vi kommer bila ner och varva cyklandet med vandring och lite storstad och man vill ju inte riskera att blir av med dyrgriparna på kuppen. Har ni några tips på uthyrare man bör satsa på/akta sig för? Är det generellt bra kvalitet på cyklarna som finns att hyra?

Jag har kört bil och haft egna cyklar, men av vad jag sett håller hyrcyklarna generellt bra kvalitet. Det går på många ställen att hyra både vanliga cyklar, landsväg, tandem, mtb, downhill och elcyklar. Här exempel på en uthyrare i Grindelwald som kör Merida:

http://www.backdoorshop.ch/?page_id=605&lang=en

I Grindelwald kör man ju f ö Eiger bike challenge och man kan få lite turtips utifrån bansträckningen.

http://www.eigerbike.ch/
 
Ja, kanske är det inte hela världen att ta med egna cyklar, men man är ju lite nojjig. Speciellt om man uppehåller sig i lite större städer, då vill man kanske inte ha cyklarna kvar på taket om det skulle vara så att hotellet inte har någon stans där man kan förvara dem ;)

Skall göra lite mer efterforskning kring cykeluthyrning, så får vi se!
 
En del alporter har speciella hållare för cyklar så man kan åka uppför med äggliftar och vissa sittliftar med cykeln.

I Lenzerheide och Arosa verkar sommarcykling vara stora sporter men vandring dominerar förstås. http://lenzerheide.com/de/sommer/bike/bikeregion

Swiss har rätt generösa regler för att ta med cyklar och annan sportutrustning på flyget. På schweiziska tåg är det också enkelt att ta med cyklar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
heleneba cykling i sarek/norrland? Mountainbike 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1
MonicaKa Semstertips, MTB i Alperna/Dolomiterna? Mountainbike 1
Sochor MTB i alperna? Mountainbike 14
Kretz Single track i Alperna Mountainbike 1
hyperion MTB i Alperna Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...