Afrika, när var hur

Hej!

Jag och min tjej Sofia har cyklat genom Europa och spenderar vintern på Kanarieöarna. Vi irrade mest och den lilla plan vi hade slutade här. I mars ska jag på bröllop, så den månaden är låst.

Vad som ska ske därnäst har tidigare vacklat mellan att åka hem och tjäna lite mer pengar (det smarta alternativet) eller cykla österut, Europa igen, Centralasien, etc (det roliga alternativet).

Nu när vi sitter här i svenskparadiset Maspalomas och äter Ahlgrens bilar och semlor börjar vi dock bli lite mätta på Västeuropa och det ser så mycket enklare ut att bara ta och hoppa över till Marocko och cykla söderut.

Jag är dåligt påläst på Afrika, kanske inte alls redo för det egentligen. Men många här har massor av erfarenhet, så frågan är om jag är helt ute och cyklar (pun 100% intended) om man börjar i Marocko i april och cyklar söderut med en hastighet av ca 1200 km i månaden.

Vädersäsonger, visumkrav, oroliga områden... Jag kan absolut ingenting, jag har hela tiden tänkt Asien och det är det jag har läst på...
 
Marocko är sannolikt trevligt. Men därifrån tveksamt att fortsätta söder eller österut med tanke på risk för våld och rån. Men det finns ju flyg. Tanzania eller Uganda och söderut kanske?

Thure
 
Intressant att läsa om Sverige i länken ovan:

"Terrorists are very likely to try to carry out attacks in Sweden. You should remain vigilant and follow the advice of local authorities. "

Hur som helst så kan det vara smart att läsa råden avseende Afrika.

Thure
 
Finns en del som cyklat i olika delar av Afrika, några är medlem i facebookgruppen Långfärdscykling.

Generellt så är vissa delar farligare och andra säkrare. Säkerhetsläget i de osäkrare delarna ändras och ni bör kolla upp vad som gäller idag.

I övrigt är kontinenten underbar för ett cykeläventyr om ni frågar mig =).

Go for it!
 
Tack för svaren.

Jo, jag har läst en hel del på cgoab och diverse utrikesdepartement genom åren. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om Afrika tycker jag. Enligt vissa är allt livsfarligt, samtidigt cyklar tex Peter Gostelow i områden som på riktigt verkar galna. Men som sagt, jag har fokuserat österut så det är väl bara att börja läsa.

Tålamod har jag, och inte helt utan erfarenhet av icke önskvärda situationer, även om jag så klart helst undviker att hamna i dem.

Jag är med i fbgruppen och även blivit tipsad on whatsapp-grupper för afrika-cykling.

Just idag har tjejen och jag diskuterat om det ska bli Asien trots allt.

Ett lyxbekymmer, men ett bekymmer ändå :)
 
Afrika består ju av 50+ länder och de absolut flesta är helt lugna, så generaliseringar om ”farligt” stämmer inte. Ev oroshärdar kan ju också undvikas.
Cykel är oftast ett väldigt sympatiskt sätt att resa där, har inte själv långcyklat, men väl bott och cyklat lokalt i ett 20-tal år. Är man bara utrustad med tid och tålamod blir man rikligt belönad. Verkar ibland som visumstrul är nästan besvärligare än själva cyklingen.. Go for it!
 
Inte cykling, men...

Jag har inte cyklat där, men liftat ner längs med västkusten och pratat med en del cyklister på vägen. Enda stället jag skulle vara orolig för på cykel är sträckan genom Mauretanien och särskilt det laglösa gränslandet mellan Västsahara och Mauretanien. Bör dock vara enkelt att få lift med en lastbil eller något där. Lyssna på lokalbefolkningen så kommer ni inte behöva vara oroliga för andra områden. Det finns ofta ingen anledning att undvika ett helt land bara för att det finns oroligheter i vissa delar. Exempelvis är det ganska lätt att undvika nordöstra Nigeria där Boko Haram håller till om man inte är sugen på att avlägga visit hos dem. Största svårigheterna kommer sannolikt från problem med att få visum. Det gäller att ha en del skinn på näsan för att kunna handskas med pengahungriga ämbetsmän, men sköter man det bra är det inte sällan man istället kan få en hel del hjälp på vägen. Trafiken är definitivt den största risken ni utsätter er för.
 
Några som tycker "go for it" i alla fall :)

Jag räknar med visumstrul oavsett vilken riktning vi väljer. Centralasien verkar inte vara jättesmidigt direkt.

Nån som vet något om säsongerna? Är April för sent? Vägar som ser fantastiska ut när jag läser på cgoab kanske blir förvandlade till lervälling om man är där vid fel tidpunkt?
 
Nån som vet något om säsongerna? Är April för sent? Vägar som ser fantastiska ut när jag läser på cgoab kanske blir förvandlade till lervälling om man är där vid fel tidpunkt?

Dec-Feb brukar vara svalast och torrast norr om ekvatorn. April tror jag är lite sent. Kring Maj brukar regnperioden dra igång, vilket ofta innebär sandstormar och regn. Först är vägarna översvämmade, sedan lervällingen och sist kommer malariamyggorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sam Borombon Afrika Långcykling 2
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
marcusasp Cykelkompis sökes?:) destination Afrika, våren/sommar 2013 Långcykling 0
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Bulgakov cykla i afrika-sugen? gambia sydafrika jan- aug 2010 Långcykling 0
thegedd Igenom Afrika.... Långcykling 4
Albertsson skicka cykel till Afrika? Långcykling 2
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
"Kim" Afrika næsta... Långcykling 10
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...