Spetsar som lossnar på Lundhags Striim

Är det bara där jag bor som spetsar som lossnar på Lundhags Striim?

Nu har tappat räkningen på hur många som skrivit att åtminstone en spets lossat på sprillans nya Lundhags Striim. För någon/några var det vid pikning på första turen, för några lossade spetsen redan när hen tog bort gummiskyddet.:(


Hur är det i resten av landet?

Per
 
Låter onekligen som om Lundhags borde se över sin kvalitetsavdelning.
Förra året så var det skenor som lossnade och pikar som sjönk. Skridskorna säljer man fortfarande utan modifiering med gamla problem och piken byter man ut till en ny med nya problem :-(
 
Låter onekligen som om Lundhags borde se över sin kvalitetsavdelning.
Problemet finns också i utvecklingsavdelning som produktionssätter dåligt testade produkter, typ skridskon Exa.

Företaget borde vara tillräckligt stort för att ha råd med utvärdering av produkterna innan lansering.
 
Harald Almgren på sin tid brukade testa sina nya ideér genom att låta ett antal erfarna åkare använda grejorna under skiftande förhållanden en hel säsong innan dessa sattes i produktion.
 
Låter ju nästan som om man ska ta och returnera sina än så länge oanvända Striim.

Följdfrågan blir ju då såklart om det finns något annat vettigt på marknaden? Utbudet är ju minst sagt begränsat vad jag kan hitta.
 
Dubbelpikar finns hos Zandstra och Pikmakarn, kanske även Stadium har något under sitt märke Everest? Själv gillar jag inte Pikmakarns riktigt då jag tycker den har för smala spetsar vilket blir onödigt pessimistiskt även om det kanske mest är en vanesak. Zandstra har samma typ av fyrkantspets som Lundhags och är överhuvudtaget mycket lika Lundhags tidigare modell av Vector (inte den modell som sjönk vad nu den hette, den innan).
 
Fick chansen att jämföra ett par Zandstra (155 cm) med mina Lundhags Vector (150 cm). Spetsarna är mycket lika, 16 mm diameter och fyrkantslipade, men vikten skiljer sig: 990 g för mina Vector kontra bara 660 g för Zandstras dubbelpik. Det verkar alltså som att Zandstras modell saknar den tyngd i ena piken som Lundhags har. Annars var de som sagt mycket lika, Vector kändes kanske något styvare men det är svårt att säga om det verkligen var så eller om det bara var placebokänsla...
 
Fick chansen att jämföra ett par Zandstra (155 cm) med mina Lundhags Vector (150 cm). Spetsarna är mycket lika, 16 mm diameter och fyrkantslipade, men vikten skiljer sig: 990 g för mina Vector kontra bara 660 g för Zandstras dubbelpik. Det verkar alltså som att Zandstras modell saknar den tyngd i ena piken som Lundhags har. Annars var de som sagt mycket lika, Vector kändes kanske något styvare men det är svårt att säga om det verkligen var så eller om det bara var placebokänsla...


Min Lundhags orange som nog är den första piken från Lundhags med 4-kantspets (något modifierad men blytyngden är numera bortagen, taskig tyngdpunkt hamnade taskigt) väger 685 resp. 418 gram. Summa 1103 gram. längd 145 cm

Efterföljaren (Vector) är lättare enligt Sarvi (990 gram) fast den än längre än min Lundhags pik.
Core som nog var efterföljaren till Vector var nog ännu lätte men sjönk då man tagit bort flytmaterial.

https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Issaekerhet/Striim/(color)/902 anger man vikten Striim 762 gram (ingen längd uppgiven). Ännu lättare.

Dom flesta av oss vill ha så lätt friluftsutrustning som möjligt, men just ispiken ska med mina värderingar vara tung, då det sliter mindre på handleden och armbågen vid flitigt pikade.

Per
 
Jag har en Pikmakarn Turbo som är 150cm och väger 762gram
Med den pikar jag med delarna ihopsatta, så jag behöver inte först dela, och sen sätta ihop den varje gång jag ska pika Hela vikten används som pikvikt
När jag tar isär dem är de som lätta stavar med samma vikt
Smart lösning tycker jag
Jag har haft dem några år och är ganska säker vid pikning
Testade en Lundhagspik med fyrkantig spets men den sa mig inget
Det är nog som experterna säger Man lär sig sin pik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...