Ett och endast ett UL-tält

NB: jag skrev UL i rubriken. Jag gillar egentligen inte termen eftersom jag tycker den fokuserar på en absolut viktgräns men skrev så för att tydliggöra intresset / ämnet lättpackning. Jag fattar att ett Nammatj funkar till allt men det är inte det jag frågar om :)

Var har ni andra, som är intresserad av lättpackning, landat när det gäller tältval? Förutsättningarna är sommar (mygg) och höst i Sverige inkl hela fjällkedjan.

Lätt traditionellt fjälltält som Enan (eller Helsports alternativ) funkar till allt men är trångt och väldigt kondensbenäget.

Stor pyramid som Ultamid är svårt att få upp i stark vind och blir med innertält inte lättare än lättaste HB.

Trailstar står sig bra i vind men komplett med innertält även det tyngre än Enan.

Enklaste tarptält som Duplex är egentligen enda alternativet som är väsentligt lättare än ett "riktigt" fjälltält men på gränsen att det duger i riktigt dåligt väder.

Ska man ge upp och acceptera att Enan faktiskt är fulländad / har minst svagheter?
 
Finns många liknande Enan numera. Jag har ett Terra Nova Laser Competition. Finns rätt mkt omdömen om det i äldre trådar här på forumet.

Beprövat men rätt mkt kompromisser. Vikt ca kilot.

Thure
 
Jag blir mer och mer sugen på ett zpacks duplex:

http://zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Har alltså inte testat det själv, men läser mycket gott om det. Ca 1 kg för tvåpersonersvarianten, lite lättare för enpersonstältet.

Sen har jag inte tillräckligt mycket erfa av den typen av tält för att veta om de riktigt funkar 3 säsonger i fjällen.

Får se om det dyker upp nåt mer intressant i den här tråden.
Annars lägger jag nog en beställning före semestern.

/OJ
 
Duplex är underbart när det är bra väder och ett tält jag vill älska. Enkel hantering, liten packvolym, rymligt, luftigt. Har dock inte haft riktigt dåligt väder i det. Stark vind och nederbörd eller extremt fuktigt kan nog bli riktigt tråkigt.
 
Duplex är underbart när det är bra väder och ett tält jag vill älska. Enkel hantering, liten packvolym, rymligt, luftigt. Har dock inte haft riktigt dåligt väder i det. Stark vind och nederbörd eller extremt fuktigt kan nog bli riktigt tråkigt.

Nä, Duplex är nog inte det bästa valet av tält om man ska till fjällen. http://www.trek-lite.com/index.php?threads/hmg-ultamid-2-with-inner-or-zpacks-duplex.4708/
Har dock ingen egen erfarenhet.
 
Jag har använt Duplex i fjällen och tycker det är väl dragigt där. Jag är inte oroligt för att det inte är tillräckligt vindtåligt eller för att det ska börja regna in. Har dock inte heller haft hårda vindar än (bara upp till ca 10m/s). Jag kommer att fortsätta använda det i fjällen lite modifierat för att kunna reducera drag. Utanför fjällen tycker jag Duplex är väl lämpat så länge man inte behöver självstagande.

Tarptent Notch i någon form borde vara en stark kandidat åtminstone om man går med stavar. Tyvärr tror jag inte den säljs i DCF (Lithium-varianten) med innertält som bara har mesh upptill, det borde annars vara ett mycket lätt tält väl anpassat för fjällen
 
Jag har lagt dom väldigt lätta helt åt sidan för att istället prioritera komfort... Har tidigare använt ett HB Akto och tyckte att men mina 189cm så fick man åla som en orm när byxor, kläder skulle på inne i tältet och samma sak gäller ju för mig i alla tält med den snarlika modellen. Och visst, Det funkar...så gör många lätta tält även med vandringsstavar Om man är beredd på att kompromissa på bekvämlighet/väderskydd mm.

När jag går ensam(med hund ibland) så använder jag ett HB Niak(1.7kg) och när vi är två så använder jag ett Helsport Superlight 3 som väger in på 2118g. Delar man det i två så blir vikten 1059g/pp vilket är väldigt bra med tanke på utrymmet och komforten man får :)!

Så...ta med en partner och skaffa ett stort lätt tält så slipper ni offra något :D!
 
Arctic Alpine

Har ett Design Veloce. Rymlig, ganska lätt, sitthöjd. Det räcker för mig :) och därför köpte jag det...just ja, priset avgjorde faktiskt.

Kolla www.northstar.se

//Thomas
 
Jag skulle helst vilja sälja alla utom ett. Minimalisten i mig får damp av att ha så många grejer.

qy: dina moddningar av Duplex är hemmagjord vindsäck/bivy och extra linor i öglorna ovanför stavarna? Jag är inte heller rädd att det blåser ner eller sönder, då får man väl rulla in sig det bara.

Håller med om att Notch Li väcker habegär men jag ska (försöka låta bli att) inte köpa fler tält nu :)

På tal om komfort vore Ultamid 2 (jag har 4:an) kanske en grym gör-allt-kompromiss som solotält.
 
Jag skulle helst vilja sälja alla utom ett. Minimalisten i mig får damp av att ha så många grejer.

qy: dina moddningar av Duplex är hemmagjord vindsäck/bivy och extra linor i öglorna ovanför stavarna? Jag är inte heller rädd att det blåser ner eller sönder, då får man väl rulla in sig det bara.

Jag ska skriva igång något om moddningarna men det har inte blivi av än. Jag har provat en hemmagjord vindsåck men tyckte till min förvåning inte att det gav så mycket. Jag hat bland annat förlängt linorna ock flyttat linan till den ögla som du nämner. Vi får se hur det fungerar i praktiken.

Jag äger för övrigt bara ett tält, fungera justeringarna kommer det att förbli så.
 
Jag har i andra aktiviteter försökt hitta den gyllene kompromissen som funkar till allt men inte lyckats. Är man intresserad av något så blir det nästan alltid att man då stör sig på X, Y eller Z.

Så, jag har ett Enan för ensamturer men eftersom jag bor i södra Sverige och jag hatar att bli begränsad vad gäller tältplats så har jag även en hängmatta. Exped scout combi ul. Då kan jag välja fritt på ett helt annat sätt.

Sen har jag större tält också för när man får sällskap.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...