Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för länken. Hur verkar kvaliteten? Hur är skärpan?

/Birger

Slipvinkeln var ca 32 grader per sida vilket jag tycker är för mycket så jag har slipat om till 25 grader per sida och det fungerar fint. Jag tycker att det är förvånansvärt hög kvalitet för det priset.

Jag surfade runt och hittade information om att det är en Tysk firma som säljer Taktiska produkter som tillverkar den. ( Förmodligen i Kina).

Det är ju inget man köper för att skryta med utan något man använder. Den är 5 mm tjock och handtaget är tillverkat i G10 som är glasfiberförstärkt så den tål en hel del.
// Gustav
 
Jag beställde en i går kväll. Jag kunde helt enkelt inte motstå en till det priset. 255 kronor inklusive frakt är i det närmaste som hittat.

Men jag blir en smula förvånad: Min beställning har fortfarande, efter en hel ordinarie arbetsdag,"Orderstatus: Mottagen". Hur lång tid tog det för dig innan du fick dina knivar? Är jag bara alltför otålig?

/Birger
 
Jag inser att jag har glömt att svara på de ursprungliga frågorna i det första inlägget i denna tråd:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Classic SD (röd)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Cold Steel SRK (VG-1)

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox Classic SD (röd)

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En gammal enkel billig kniv av okänt fabrikat.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Fällkniven A1 Pro
Varför? Kvalitetskänslan, robustheten, användbarheten, hållbarheten, snyggheten, tyngden, .... Men totalt sett, med hänsyn tagen till priset, är jag extremt nöjd med min Cold Steel SRK (VG-1).
 
Ta det lungnt den kommer!

Jag beställde en i går kväll. Jag kunde helt enkelt inte motstå en till det priset. 255 kronor inklusive frakt är i det närmaste som hittat.

Men jag blir en smula förvånad: Min beställning har fortfarande, efter en hel ordinarie arbetsdag,"Orderstatus: Mottagen". Hur lång tid tog det för dig innan du fick dina knivar? Är jag bara alltför otålig?

/Birger
Hej! Nu arbetar ju inte jag på det där företaget ( skrattar ) men jag beställde först två knivar och efter en tid två till och det tog nog några dagar innan de kom, jag vet inte hur länge. Om du är orolig så ring och fråga!
// Gustav.
 
Jag är inte det minsta orolig. Bara en smula förvånad. Jag har väldigt ofta fått beställda prylar skickade redan dagen efter beställning. Jag får helt enkelt ge mig till tåls och avvakta någon dag eller två.

/Birger
 
Jag inser att jag har glömt att svara på de ursprungliga frågorna i det första inlägget i denna tråd:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Classic SD (röd)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Cold Steel SRK (VG-1)

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox Classic SD (röd)

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En gammal enkel billig kniv av okänt fabrikat.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Fällkniven A1 Pro
Varför? Kvalitetskänslan, robustheten, användbarheten, hållbarheten, snyggheten, tyngden, .... Men totalt sett, med hänsyn tagen till priset, är jag extremt nöjd med min Cold Steel SRK (VG-1).
Tack för svaren!

~Paul~
 
Billiga Knivar.

De här fyra Knivarna köpte jag av en firma i Norrland, bladen ( 80CrV2 ) är från Lauri i Finland.

Hur handtagen skall se ut väljer du själv, jag valde Masurbjörk. Bladlängderna är 22, 14, 95 och 95 cm.
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_3984.jpg
    IMG_3984.jpg
    96.4 KB · Visningar: 878
  • 80crv2.jpg
    80crv2.jpg
    35.1 KB · Visningar: 876
Senast ändrad:
Epoxy eller polyester till micarta?

Jag tänkte försöka göra egen micarta och funderar på om jag skall använda epoxy eller polyester till detta. Vad tycker ni som gör egen micarta?

/Roy
 
Victorinox poineer titanium

Någon som har en victorinox pioneer titanium? Undra om dom e svåra att få tag i?
 

Bilagor

  • 44d4aa689059e862fac27fb3ebd49c6d.jpg
    44d4aa689059e862fac27fb3ebd49c6d.jpg
    75.1 KB · Visningar: 585

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...