Pulka Paris Expedition el liknande?

Förslag på inköpsställe inom Svea Rikes gränser av ovanstående eller liknande jämförbar pulka?

Med vänlig hälsning
Jonas
 
Såg den på Playground i Stockholm. Annars är det billigast att beställa från globetrotter.de i Tyskland. Inga problem med moms och tull och frakten var inte dyr heller.
 
Hur har du nu moddat din pulka...? Kul DIY projekt.

För er som inte vet vad "Parispulk" är:

Parispulk er et godt alternativ som transportpulk. De brukes til nær sagt alt. Fra å dra ølkassa 100 meter fra bilen bort til hytta, akebrett, til å krysse Grønland, gå til polene etc. Med litt egeninnsats så får du et velfungerende alternativ til eksempelvis Fjellpuken til en brøkdel av prisen.

http://www.oslosportslager.no/produkt/erapro-paris-paris-pro-expedition-transportpulk-27970.aspx
 

Bilagor

  • Pulk.jpg
    Pulk.jpg
    42.2 KB · Visningar: 6,424
I föregående inlägg frågade jag hur/om TS nu moddat sin pulka. TS har inte svarat ännu och eftersom jag var nyfiken på denna Paris-pulka så blev det inköp (599:) och start av tillpassning. Användningsområde blir primärt som turpulka hemmavid på lågland, och ev. också på fjället. Första steget är att fixa skaklar. Blev vp-rör med genomgående rundstav i trä. Tänkte först bara sätta en träplugg i ändarna för ökad styrka men eftersom det inte blir mkt extravikt med fullängdsrundstav så blev det så. Kulled fäster skaklarna i pulkan och skaklarna fästes genom att helt enkelt skruva på dem med den utstickande M8 bulten, utan låsmutter eftersom det inte behövs…de snurrar ingenstans. Blev en liten fisketur i helgen som gick då jag så smått testade den halvfärdiga pulkan med bra resultat. Nästa steg blir nu andra änden, dragsele och infästning av skaklar. Har en gammal Petzl Calidris-sele som jag tänkte slakta och sätta bak-och-fram (utan benslingor). Sele till överkroppen struntar jag i till att börja med. Sen skal lastsäkringslösning också funderas ut.
Bilderna talar för sig själv om vad jag gjort. Finns det någon mer här som DIY:ar plastpulkor?
 

Bilagor

  • Pulk_1.jpg
    Pulk_1.jpg
    162.6 KB · Visningar: 5,607
  • Pulk_2.jpg
    Pulk_2.jpg
    165.1 KB · Visningar: 5,496
Hur har du nu moddat din pulka...? Kul DIY projekt.

För er som inte vet vad "Parispulk" är:

Parispulk er et godt alternativ som transportpulk. De brukes til nær sagt alt. Fra å dra ølkassa 100 meter fra bilen bort til hytta, akebrett, til å krysse Grønland, gå til polene etc. Med litt egeninnsats så får du et velfungerende alternativ til eksempelvis Fjellpuken til en brøkdel av prisen.

http://www.oslosportslager.no/produkt/erapro-paris-paris-pro-expedition-transportpulk-27970.aspx

Hej!
TS här :) har ännu inte kommit så långt vad gäller min Parispulka utan den är tämligen fortfarande i originalskick s.a.s. Har köpt in lite material i form av kraftiga "blompinnar" till skaklar tillverkade i ngn form av epoxi/kompositmaterial samt en "stridssele" från militärens överskott. Ungefär så ser det ut i nuläget men förhoppningen är att julledigheten skall skapa lite utrymme för att pula vidare med pulkan.
Kul se dina lösningar, kanske "snor" en och annan lösning till min pulka! :)

/J
 
Förresten, hur upplever du infästningen av skaklar i enbart två punkter i samband med lite last i pulkan och lite "kraftiga" svängar? Finns det risk för att det blir stora krafter i en enda punkt som kanske påverkar materialet i pulkan (infästningen) och i längden försvagar materialet?
Finns det risk för att kullederna kärvar/fryser ihop under kallt och fuktigt väder??

Jag hade tänkt sätta ihop mina skaklar med ett tvärgående "rör" nedtill och fästa denna med enkla remmar i gjorda spår på pulkans framkant (lite ala infästningen av skaklarna på Segebadens pulkor).

/J
 
Karbinhakar

Har en liknande konstruktion med rör, men jag satte karbinhakar modell större mot pulkan och de passade perfekt i de färdiga hålen. Fyndade en riktig skakel något senare som jag nog kommer dra fast med vanliga lastremmar runt de två yttre hålen på vardera sidan, verkar kunna fungera utan alltför mycket mekande. Förmodligen kommer jag använda båda varianterna beroende på vad jag ska göra med pulkan.
 
Snyggt! Kulleden och beslagen, dom borde finnas i vanliga järnaffärer, eller?!
Ja, finns säkert i de flesta «järnaffärer”…jag fann mina på Biltema, se nedan.

Kul se dina lösningar, kanske "snor" en och annan lösning till min pulka! :)/J
Helt ok, det är ju lite grejen med olika "webbforum" ;)

Förresten, hur upplever du infästningen av skaklar i enbart två punkter i samband med lite last i pulkan och lite "kraftiga" svängar? Finns det risk för att det blir stora krafter i en enda punkt som kanske påverkar materialet i pulkan (infästningen) och i längden försvagar materialet?
Finns det risk för att kullederna kärvar/fryser ihop under kallt och fuktigt väder??/J

Ja, det är risker som jag också kommit fram till. Skjøtejernen (beslagen) är ett försök på att sprida ut krafterna lite istället för att skruva vinkelleden direkt i plasten. Vad det gäller nedisning av kullederna så får jag bara vänta och se hur de beter sig. På min provtur kändes det hela mycket stabilt och bra.

Har en liknande konstruktion med rör, men jag satte karbinhakar modell större mot pulkan och de passade perfekt i de färdiga hålen.

Jag har inte mycket erfarenhet av pulkor men min tanke/idé är att minimera ryck och skrammelgrejor, därför valde jag kullederna och lurar nu på något motsvarande i selen. Men kanske är ”statisk” övergång mindre bra…? Vet inte hur det påverkar skidåkningen..det får tiden utvisa. Hade varit fint att klura ut något med samma funktion som i en påskjutsdämpare på släpvagnar men kanske är det ”overkill”..

Material använt hittills:
K-rør dia20mm:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/K-ror-44061/
Skjøtejern, 4-pk, 75x18x2 mm (försänkte dessa lite hårdare samt borrade hål till Vinkelledden)
http://www.biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Vinkelbeslag/Skjotejern-4-pk-87198/
Vinkelledd:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Ovrig/Vinkelledd-87244/
Maskinskrue M5 (fick kapa dessa ett par mm):
http://www.biltema.no/no/Bygg/Feste...estandig-A4/Maskinskrue-rustfri-25-stk-19165/
Hettemutter M5:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Mutter/El-og-Blankforsinket/Hettemutter-870129/
Gjengestang M8
http://www.biltema.no/no/Bygg/Feste...nkforsinket/Gjengestang-blankforsinket-19385/

16mm rundstav i trä (lokal byggvarubutik)
Trälim, polyuretan (segt och bra, hade hemma)
 
Då har jag fixat sele och infästning för skaklar.
Känns stadigt och stabilt. Tittar jag åt höger så rör jag samtidigt på höfterna vilket gör att pulkan svänger automatiskt.
Använde möbelhjul från Clas Ohlson och klappsprint från Biltema…
Allt går att koppla med handskar på och skaklarna är nu ledade både fram och bak.
Får nog sätta en lapp med silvertejp på insidan av selen, över hålplattan för att minska risken att den gnager på kläderna.
Nästa steg blir gummistroppar lr nått…för att säkra last.
 

Bilagor

  • Pulk_3.jpg
    Pulk_3.jpg
    269.9 KB · Visningar: 5,052
  • Pulk_4.jpg
    Pulk_4.jpg
    35.9 KB · Visningar: 5,653
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3
Freud Skriande behov av en pulka! Turskidåkning 67

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...