Budgettält utan tveksamma ämnen?

Hejsan.

Vet inte om jag tänker tokigt, men jag tänkte börja tälta lite med barnen, och har därför läst på lite om tält rent allmänt och ramlade av en slump in på ämnet kemikalier i tält. Och det är ju klart att 90% av ett tält är tekniskt sett kemikalier antar jag, men om vi tar fjällräven så värkar dom ha tänkt till ang detta.

Men tyvärr är priserna där lite höga tycker jag bara för att spontanköpa ett tält. Hur är det rent allmänt kring detta ämne? Är det förbjudet med exempelvis impregneringar för skydd emot brand m.m, som i sig är rätt giftigt och som akumuleras i lungorna m.m.?

Oroar jag mig i onödan, eller vilken hänsyn ska man ta? Smart kan ju vara att undvika tält ifrån Wish antar jag. Men finns det tillverkare som har tänkt lite mer kring detta som inte är så dyra i inköp?

En sak som jag är riktigt skeptiskt till är diverse nanomaterial som används överallt för att exempelvis få en vattenavstötande yta. Där är något som vi kommer få ett facit om i framtiden.
 
Vet inte var du bor men i Sth har Tältcentralen billigare tält och i Malmö finns Friluftsvaror, Falkenberg har någon shop och det finns säkert fler.

go tur
 
Hej, Saigon.

Ett företag (eller kanske snarare märke?) som jobbar en del med de här frågorna (och som du i alla fall kan förvänta dig ett svar från, om du har just miljöfrågor kring deras produkter) är faktiskt Urberg - som säljs/produceras av Outnorth.

Deras tält tycker jag är väldigt prisvärda. Det är varor som kvalitetsmässigt ligger bra till i konkurrensen med övriga i samma prisklass och man får "mycket för pengarna", är min erfarenhet.

Det har skrivits en del om deras miljötänk i olika intervjuer och grejer i friluftstidningar, på bloggar etc. och en snabb googling gav t.ex. följande länk:

https://vandringsbloggen.com/kann-urberg-pa-pulsen-om-hallbarhet-valgorenhet-och-kvalitet/

Kanske det skulle kunna vara ett alternativ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Matfarsan Varför tält utan golvmatta? Bo och sova 22
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
Jackiie Hexamid utan ground sheet Bo och sova 0
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
Sindre Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten Bo och sova 11
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
greenjuice Sovsäck utan blixtlås Bo och sova 10
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
jonaskarlsson Med eller utan kläder! Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...