Funktionell skjorta

beror ju på väder men ofta sommartid tycker jag det räcker med nåt vind och myggtätt plagg. Varit inne på tunn skjorta också men svårt hitta nåt bättre än en tunn vindjacka på 100g. Så länge jag e i rörelse krävs det sällan så mycket mer. En tunn simpel bomullskjorta e rätt skönt när man är stilla.
 
Något som kan vara värt att ha i åtanke är att en borstad yta, t.ex. bomullsflanell, har större yta än ett slätt tyg vilket gör att det torkar snabbare (om det i övrigt har samma kvaliteter). Jag har några ullflanellskjortor från amerikanska pendleton och woolrich. De är de bästa skjortorna jag använt till friluftsliv.
 
Nu blev jag lite intresserad, har varit på jakt efter en fritidsskjorta med fickor för mobil etc. Helikon Tex verkar i många avseende klockren.

Men som ägare av en något oproportionerlig överkropp så är storlekar alltid ett gissel. Finns deras skjortor att prova i någon fysisk butik? Eller i någon svensk web-butik med enkel och billig returfrakt? Står säkert på hemsidan som det länkades till, men testar med att fråga här först.

Tack!

Om man vill ha fickor så är väl ITABs nya märke Garphyttan något kanske. Jag har inte testat det själv, men den här har i alla fall massor med fickor. Jag som sällan har behov av överdrivet mycket extra regn eller värmeplagg ser den nästan som ett alternativ till en skaljacka..

Jag har aldrig testat fickor för mobilen i armhålan, men det kanske funkar. Annars så tycker jag att fickor på ärmarnas utsidor sällan är så nödvändigt. Men dom finns.

https://itaboutdoor.se/troejor-skjo...arskjortan.html#/1-storlek-s/26-farg-antracit
 
borde vara bra

Nylon/polyamid. tycker jag är mycket bra sommar till sept. Torkar snabbt, slitstarkt, skyddmot vind och mygg, stinker inte. Har bara den på överkroppen 90% av tiden.


Hej! Har aldrig tidigare haft skjorta på mina vandringar men ser mer och mer att det används och letar nu själv efter en. Söker en skjorta som funkar bra i värme och kyla, en skjorta som kan vikas upp i ärmarna och fästas med knapp. Vill inte ha bomull utan gärna ett material som är snabbtorkande. Hittade denna:

https://www.widforss.se/pinewood-na...MIpYmmmuLa5wIVl-iaCh0NpwWtEAQYAiABEgJFTfD_BwE

och undrar om någon med kompetens vet om den är lämplig utifrån mina kriterier.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Något som kan vara värt att ha i åtanke är att en borstad yta, t.ex. bomullsflanell, har större yta än ett slätt tyg vilket gör att det torkar snabbare (om det i övrigt har samma kvaliteter). Jag har några ullflanellskjortor från amerikanska pendleton och woolrich. De är de bästa skjortorna jag använt till friluftsliv.

Ifrågasätter ditt påstående. Mängden fukt som en tjockare flanellskjorta härbärgerar måste också beaktas.

Thure
 
Bomull är jättebra tills det blir vått. I ett grönt land händer det av två slag nederbörd och svett eller både och.
Nylon och polyester/bomull kan bli genomvått men torkat på kroppen p g a kroppsvärmen.
Tätslagna syntet/bomulls skjortor kan dessutom fungera som vindblus.

Tjocka bomulls och kammade dito torkar mycket långsamt samt håller åtskilligt med vatten. Bör inte ingå i någon vandringsgarderob men väl i en skidgaraderob i garanterat frostigt landskap.
Ullskjortor är än bättre.

go tur
 
Jag har en gammal tunn Hagenfeldt skjorta från loppis för 10 spänn jag brukar använda när jag cyklar. 65% polyester och 35% bomull. Den är rätt lätt, luftig och torkar snabbt.

Men den främsta anledning till att jag har den är att kamouflera mig som en vanligt svenne på cykeltur. Många bilförare hatar som bekant cyklister i sportkläder så tänker att man får mer respekt i vardagsskjorta. Dessutom känner man sig lite snyggare och mer laidback i en vanlig skjorta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...