Se upp för snabba båtar hurdå?

Det har varit fint väder och jag som var livrädd för att börja paddla igen har paddlat runt som en liten bäver (paddlar bävrar ;)). Hursomhelst, Självförtroendet ökar och allt sånt. jag sniglar mig fram längs med strandgränsen. Å andra sidan är kajaken utrustad med säkerhetsutrustning so skulle den knäcka någonstans så lär jag överleva.
Nu surfade jag runt och hamnade hos Sjöfartsverket.

Håll undan för stora och snabba båtar? Hur gör man om man paddlar kajak eller kanot efter konstens alla regler?

Jag mejlade. Här ett utdrag. Har inte fått något svar.

(...) då jag blev påkörd i 40 knop av en snabb båt (onekligen) där hela besättningen istort sett var gravt berusade. Jag paddlade som en iller när jag såg båten så den träffade “bara” akterpartiet men kajaken blev flisor och katastrof följde. Båtföraren märkte knappt någonting.
Uppenbarligen överlevde jag även om det hängde på ett hår under lång tid. (...) Även om man inte paddlar i rena leder så är snabba båtar numera svåra att undvika, särskilt om de nöjesåker. Era råd om hur man ska göra är bra förutom i det här: håll undan för snabba och stora båtar.
Jaha. Och hur gör man det om man paddlar ansvarsfullt enligt samtliga sjöregler? Man kan inte paddla i 42 knop, jag hade ingen möjlighet att väja. Jag hade bra säkerhetsutrustning, utan flytväst hade jag varit död. Jag hade lämnat färdplan hemma som alltid. Vilket ansvar lägger man på en paddlare kontra en båt som kör 42 knop, eller 30 knop och därutöver. De måste väl också hålla utkik i vattnet efter paddlare. (...)

Några tankar?

/Jessika
 
Aldrig idiotsäkert

Kul att du börjat paddla igen trots olyckan! Heja dig!

Men något idiotsäkert sätt finns knappast, ty idioter är mycket uppfinningsrika. Man kan endast minska sannolikheten för att bli påkörd, inte garantera sig.

Och inte hjälper det att man har rätt heller. När väjningsregler kommer på tal, försummar jag aldrig att citera en tänkvärd liten dikt som en gång stod i Svensk Sjöfartstidning:
Here lies the body of Michael O'Day
Who died maintaining his Right-of-Way
He was right, indeed, as he sailed along
But he is just as dead as if had he been wrong​

Några knep som dock funkar även mot väldigt kreativa idioter:

1. Den Egyptiska Varningstriangeln (I Kairo såg jag folk med motorstopp helt enkelt rulla ut ett rejält stenblock 10 meter bakom bilen), dvs lägg ett rejält stycke sten mellan dig och sjötrafiken. Använd varje grund som tillåter dig men inte båtar med djupgående över 20 cm att passera.

2. Gå nära land, alltså riktigt nära land, en paddelbredd eller så... Där vågar få motorbåtar köra.

3. Vid passage av farled, välj ställe med sikt åt bägge håll, gå gärna fram till farledsprick (helst en med rejält grund, se punkt 1) och vänta där tills det är tydligt fritt fram.

4. Vid paddling i mörker, ha (förutom bra ordinarie lampor) ett vitt handbloss redo. Det lyser så starkt att båten som håller på att köra mot dig inte kan undgå att se det, om föraren överhuvudtaget är vid medvetande.

5. Undvik - dag som natt - alla farleder, gå alltid på "fel" sida prickarna. Det skyddar inte mot fyllerister men mot autopilotmarodörerna. Dom kolliderar med varandra istället, eftersom alla lägger sina GPS-spår längs farleden...

Nån som har fler knep?

hälsningar
Jens
 
Båtdrullar är svåra att skydda sig från, men övriga kan närkontakt undvikas genom att klart visa sina avsikter och försöka få ögonkontakt med föraren. Att smyga fram längs med höga bryggor och kajer kan vara direkt olämpligt pga båtförarna inte ser en kanotist som flyter fram mellan bojar etc.
Att inneha kunskaper i sjöregler och flagg etc är alltid bra för att förstå omgivningen. Många kanotister tror att de kan tänka som landkrabbor i kanot, men det kan skapa en komplicerad samvaro.

Båtar som drar vattenskidåkare och annat efter sig tycker jag att man skall försöka hålla sig så långt bortifrån som möjligt. Jag har träffat flera kanotister som fått en linor och gummiringar över sina kanoter.

Lite extra fart vara bra ifall man måste maka på sig lite snabbare än vanligt. Kanske träna lite ryck på 30 meter?

Sjöfartsverket gör nog så gott de kan. Strängare straff vid framförande av farkost i berusat tillstånd, införande av körkort för vissa båttyper etc.

Det är väl snarast sjöpolisen som borde göra lite mer än att spela in TV?
 
Kom på varför jag älskar paddla på vinterhalvåret! Jag är ju ensam på havet inget att oroa sig för!
Men nu börjar "motorbåtstrafiken" komma igång! Konstigt ändå att seglare saktar ner, när dom går för motor(fast dom inte skulle behöva) visar hänsyn, hälsar osv! Men tycker att stora tunga motorbåtar bara verkar sikta på dig å dom hälsar aldrig!
Men håller med Jens paddla där det är grunt(nära land) gärna nära grynor å skär!
Ska du korsa farleder ös på kör "fartlek" Men försök utnyttja kajakens fördelar du kan ta dig fram å gå iland på ställen där ingen annan kan! Trots allt jag upplever trafiken 100ggr mer "farlig" än mitt paddlande å att leva är ju inte helt riskfritt :)
Hoppas du kommer igång igen å kan njuta av din paddling!
/Janne
 
Jens Marklund fick väl med det mesta.

Alla som paddlar regelbundet har nog någon otrevligt nära motorbåtspassage att berätta om.

Ibland är det rent komiskt, stora båtar med feta gubbar som kommer i 25+ knop i smala grävda kanaler så att kajaken nästan studsar upp på land..

Kompressorhorn , ett sånt där med tryckluft man kan köpa, någon som har ett sånt på däck? Men när man väl börjar tuta är det väl för sent och kanske fel sätt att använda de sekunder man har på sig.

Det är bara att utgå från att man är osynlig och agera därefter, tyvärr..
 
Ja du,Jessika,kanon att du vågar ut på havet igen.;)

Ja huvudsaken är väll att försöka hålla sig i närheten av land och inte mitt i farleden,som redan som redan kommit fram här.Och ska man korsa leden så försöker man ta den rakaste och kortaste vägen över.
Att undvika att paddla på helger och eftermiddagar-kväll då båttrafiken är som livligast går ju också-men det begränsar ju paddlandet en hel del :(.

Bor själv i en tät bebygd stug-skärgård med mycket båttrafik och nog får man vara på vakt alltid då det kommer båtar,de snabba iaf.Oftast kommer de bara rakt emot och visar ej tex. att gira lite bort från kajaken för att visa att de sett en,som jag tycker man kunde göra om det finns plats till det.Kör själv motorbåt ibland och så gör jag lr saktar ner om det behövs..

Andra sidan är de som är "överförsiktiga" och väjer långt eller saktar ner och kör sakta förbi eller emot en.Hände senast i förrgår att en båt kom bakifrån fast mig,saktade ner o körde sakta förbi(säkert för att ej göra vågor)gasade upp igen,men jag hann ju ändå paddla framåt ,så fick ju ändå guppa i dem,men det gör ju inget.:cool:

Watch out and be careful out there!
 
Senast ändrad:
...Det är väl snarast sjöpolisen som borde göra lite mer än att spela in TV?

Messerschmitten i mig vaknar till och påpekar att det var Kustbevakningen och inte polisen som figurerade i en kommersiell TV-kanal.
(sjö)Polisen hade blivit tillfrågad, men avböjde pga etiska betänkligheter om att medverka till framtagningen och visningen av potentiellt identifierande bildmateriel innan eventuella domar hunnit vinna laga kraft.

MHT skärgårdens storlek och antalet poliser blir det hursomhelst svårt om man förlitar sig på att övervakning i någon större utsträckning skulle garantera kanotisters säkerhet.
 
..Håll undan för stora och snabba båtar? Hur gör man om man paddlar kajak eller kanot efter konstens alla regler?


Några tankar?

Det här är en möjlighet, men inget jag rekommenderar:

Har man ett rymligt samvete skulle man kunna skaffa sig en högeffekts laserpekare och peka på båtar som verkar komma för fort och för nära med.
Har förstås ingen effekt ifall det är farbror GPS som styr, men lär märkas rätt bra av en mänsklig rorsman.
Orsaken till att man behöver ett rymligt samvete för detta är att de här laserpekarna kan orsaka ögonskador...
 
Messerschmitten i mig vaknar till och påpekar att det var Kustbevakningen och inte polisen som figurerade i en kommersiell TV-kanal.
Du har rätt. Ursäkta gliringen.
Båtförares respekt för fartbegränsningar och sjöpolis/kustbevakning verkar vara ganska begränsad. Polishögskolan i Solna har en brygga vid ett fartbegränsat avsnitt i Edsviken och ibland ligger sjöpolisens båtar där. När bl.a. boende släpar omkring sina ungar på en gummiring i 20-25 knops fart med en 15 meters motorbåt där det är fartbegränsat till 8 knop, undrar jag hur det står till hos båda parter. Skulle någon köra bil på samma sätt skulle de få flera enheter efter sig.
I Solna händer inget.
 
Tack allihop!
Min första instinkt efter olyckan var aldrig mer en jävla kajak.
Den andra, efter en tid, att nja kanske eventuellt över tid.
Och nu paddlar jag igen.

Men jag kämpar alltså med rätt mycket rädsla, när jag väl paddlar runt då brukar den ge sig men båtar. Bara en roddbåt och jag kan bli nervös. När jag fick den här nya ville jag klä upp den som ett veritabelt disco men den är så pass säker som det går att göra den. Därmed en aning tyngre men det kan jag leva med.

Trots allt jag kan om hur man ska paddla och vetskapen att idioter finns överallt så passerade jag den morgonen ett grunt sund. De ombord på den där båten för så sablans berusade att jag tvivlar på att de så hade sett Finlandsfärjan om den hade uppenbarat sig framför dem. Jag cyklar mycket, cyklar vanligt alltså och efter trafikregler. Det är skrämmande för en bilist när cyklister cyklar som de vill. Jag väntar alltid på ögonkontakt med bilföraren så att man har bestämt vem som kör/cyklar först. Det skulle vara att föredra att ha en sådan kontakt på vattnet också, även om det är omöjligt. De kan ju rätt och slätt mala över en kajak, jag utgår därför från att höga båtar inte ser mig.
Arneri: att träna korta ryck på trettio meter för att komma undan. Gud ska veta att jag paddlade som en iller i ljusets hastighet, men det undvek ingen olycka. När du hör, ser och registrerar att den där jävla båten är på väg mot mig och börjar paddla, då återstår inte många sekunder.

Att paddla nära skär och grynnor och utnyttja havet till sin fördel låter som ett bra tips, Jens. Ska dra fram sjökorten igen när jag lägger en rutt. I min nuvarande rutt stöter jag alltid på en familj där den ene pendlar in till stan i en liten buster.
Jag hade inga problem med att Kustbevaningen filmades. För min del borde alla som kör fulla skjutas och sättas ut med bild och allt. Man oroar sig alltid över de misstänktas rättigheter. Jag fick mitt liv delvis förstört men om mina rättigheter talade man mindre. Här finns ingen sjöpolis och kustbevakningen ligger flera timmar härifrån. SSRS sköter sjöräddandet här. Vissa dygn kör de fyra fem sjöräddningar och/eller understöd.

Det som stör mig mest i allt det här, sjöfartsverket etc., är att man lägger på kajak- och kanotister att se upp för snabba båtar. Jo, se upp i teori finns det. Se upp i praktiken och vilka möjligheter man de facto har att föra att säkert kajakliv annat än undvik stora och snabba båtar, det säger man ingenting om. Gott sjömansskap och allt sånt men håll er borta från stora båtar, jo, om de stora båtarna gör sin del också så blir det enklare.
Säger någonting gör man när något kajak- eller kanotist omkommer i olycka där en stor båt var inblandad. Då börjar man med att UTREDA.

Stuvarn: hur menar du med vinterpaddling? Blir det inte kallt om rumpan även om det är plusgrader i vattnet?

Och dabac: Har man ett rymligt samvete så kan man ju använda en sån laserpekare. Hade man ett enormt rymligt samvete kunde man ha ett litet harpungevär till hands och när blir förbannad så visslar man lite förstrött, siktar under vattenlinjen och trycker av ;) (och jag skojar så att det bara dryper om det).

Gorans: Kustbevakningen verkar ha förlorat förståndet. Precis som du säger så gör man inte någon skillnad på en kajak eller en gigantisk yacht.

Tack för hejaropen! jag lär behöva några till innan alla hangups släpper om det här! :)
 
Du har rätt. Ursäkta gliringen.
Båtförares respekt för fartbegränsningar och sjöpolis/kustbevakning verkar vara ganska begränsad. Polishögskolan i Solna har en brygga vid ett fartbegränsat avsnitt i Edsviken och ibland ligger sjöpolisens båtar där. När bl.a. boende släpar omkring sina ungar på en gummiring i 20-25 knops fart med en 15 meters motorbåt där det är fartbegränsat till 8 knop, undrar jag hur det står till hos båda parter. Skulle någon köra bil på samma sätt skulle de få flera enheter efter sig.
I Solna händer inget.

Jag tar Kustbevakningen före sjöpolisen. Det var tydligen kustbevakningen och ssrs som var först vid min olycka. Där jag bodde förut såg jag kustbevakningen oftare än ssrs, visste ju knappt vad sjöpolisen gjorde. Kustbevakningen hämtade liksom folket och körde till polisen. Att föräldrar ens drar sina ungar i 20 knop i en gummiring borde göra föräldrarna straffningsbara genom kölhalning. Minst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...