Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-05, 18:46
MonicaKa MonicaKa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg

Låter som signaturen "arg skattebetalare" eller "det var bättre förr". Men ivf där jag bor är det så här. Bilister har jag sällan problem med, så därför tror jag att det kanske har något med den körkortsfria yngre populationen att göra.
Jag håller med. Det känns som trafikundervisning är något som har utgått ur skolan, och tar man inte heller någon typ av körkort så får man den kanske aldrig längre?
Plus, att man inte har inlevelseförmågan hur cyklister och gående uppfattas och måste hanteras av bilförare, om man inte har bilkörkort själv.
Men det känns lite sorgligt när man möte cyklande förälder som inte ens själv vet hur man bör cykla på en cykelbana, eller inte heller naturligt tar barnet "på insidan" för att skydda och styra det lite extra.

Senast häromdagen tänkte jag på hur det var i skolan, ibland kom det t ex en polis och pratade trafiksäkerhet en timme, det var ju suuuuperspännande dessutom! Och cykelbesiktningar, "Säker cykel" kunde man få som dekal att klistra på.
Skulle man själv kunna bli "trafikinformations-tanten" emellanåt? Typ som frivilliga inom t ex Röda Korset? Istället för att bara tänka "ingen gör något"...
Svara med citat