Nu bär det äntligen ut!! ...

Är de inte "det ena så är det andra"!
Inte ens undertecknad som inte firar jul går fri, ja bet loss min sista guldtand på en bit hemlagad julknäck som ja fick i present av barn/barnbarn! men den var på gång så det var bara en tidsfråga innan den skulle lossna.

Nu återstår att sälja de 2 guldgaddarna och hålla mitt löfte till grabbbarnbarnen,
när de var små bad de mig ofta att gapa så de fick se guldet, å en dag undrade de om de inte kunde få ärva dom, absolut sa ja! de skriver ja in i testamentet, men nu behöver ja ju inte kola för att de ska få ut sitt arv :)
De bör bli en 500-hundring vardera, att köpa nåt "onyttigt" för, som Strindberg sa till sina barn när han skickade dem en pengagåva.

ÄNTLIGEN har utreseplanen tagit form, tisda 2:a januari är det som gäller, får bilskjuts med Kamrat-P, som ev. hänger på ut,

Bilder:
1-Så länge får ja nöja mig med en digital Dansk brasa :)

2-Filtkamiker från Höglandskompaniet 69kr, enda stället ja hittade som sålde sånna?! obegripligt att inte Addnature med flera friluftsbutiker har dem i sitt sortiement, de är ju suveräna fotvärmare!
För egen del perfekta till mitt dragiga golv!

HAR ELDNINGSABSTINENS!!!

GO FORTSÄTTNING
 

Bilagor

  • Rotation of 018.jpg
    Rotation of 018.jpg
    66.6 KB · Visningar: 603
  • Rotation of 001 Kamiker.jpg
    Rotation of 001 Kamiker.jpg
    74.4 KB · Visningar: 597
Andra veckan i januari får du kallare väder ser det ut som - då kan det bli lite eldande.Västkusten var missär så jul-nyårsvandringen skrinlades.
 
Andra veckan i januari får du kallare väder ser det ut som - då kan det bli lite eldande.Västkusten var missär så jul-nyårsvandringen skrinlades.

Hej! de blir perfekt! Trist för din tur!
Får lite jobb med att dra upp stora snurrbåten,men tar nåra tag på spelet flera gånger per dag, de brukar gå bra, å hoppas kunna lämna motorn innan till meckaren vid sjömacken,
lillsnipan/vinterbåten ligger alltid standby på strandkanten å kan lätt puttas i vid behov; med segel, rodd å en "gräddvisp" på 2hk klarar ja de mesta.

Bild: ÖNSKAS TILL ALLA!
 

Bilagor

  • LW gott nytt år  i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    LW gott nytt år i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    27.4 KB · Visningar: 542
"FLÖT" ILAND IGÅR.
Fick en del krångel, behövde rappa på med upptagning av 3 båtar m.m. så vistelsen blev kortare än tänkt :-(

Ställer in mig på en lång land/stadsvistelse och lära mig att göra det livet drägligt eller tillåmed bra, vara ofta i min nyfunna skog nästgårds, elda, grilla å mata pippiarna.

Bilder:
1-Praktisk å trevligt att brassa käk å äta ute, för att ta vara på den korta dagen.
2-Äggkaka me rivna morötter, rödlök å nån slags curry. Skottkärra ä bra till mycke!
3-Lillsnipan ligger stand by.

forts. följer

GO FORTSÄTTNING!!
 

Bilagor

  • 004.jpg
    004.jpg
    61.3 KB · Visningar: 448
  • 005.jpg
    005.jpg
    63.8 KB · Visningar: 448
  • 020.jpg
    020.jpg
    45.8 KB · Visningar: 441
Anpassar mig över förväntan till stadslivet, men har ju min Serbiska bergsgranskog (Picea omorica) här intill, och "ÖB-skogen" nästgårds, med bautasten och Himmelstadslundsfältet med dess fantastiska hällristningar (dock ej synliga just nu) plitar åxå på nåra artiklar från 1990-talet som aldrig blev klara, en om de första ångbåtarna och en om en föga omtalad stor kappseglingsbåt byggd 1904 PIRAT. Dryga 20 meter å 260qvm segel å dubbla snedställda centerbord!
 

Bilagor

  • Art. Snöskoter på svag is lw_20151229_0001.jpg
    Art. Snöskoter på svag is lw_20151229_0001.jpg
    29.4 KB · Visningar: 370
  • PIRAT Estlander 5.jpg
    PIRAT Estlander 5.jpg
    36.6 KB · Visningar: 363
Här en liten rapport från stadsidet.
De går förvånansvärt bra! och ja får äntligen tid att röja, strukturera å slänga en del ur 8 bokhyllor, garderober, skåp å oräkneliga högar med båtpapper, utkast till artiklar m.m m. m. De går med myrsteg men de mesta blir nog klart till de blir dags att dra till ön igen.
De kan bli redan i slutet av februari början av mars för det är fortfarande öppet vatten, så de krävs en rejäl köldknäpp länge å vindstilla för att de ska bli nån rejäl is, men redan i slutet av denna månad börjar strömmarna att röra på sig å då äts ju isen upp även underifrån.

Som tur ä har ja tillgång till en liten gammal orörd blandskog alldeles i närheten där ja matar fåglarna, eldar lite å grillar.
Slirar åxå på fäjsbock en del, mest på gruppen Vi som älskar träbåtar (FB-alias Guran).

Fick äntligen napp på en bra begagnad motor till mellanbåten, som vi bl.a.har i ån vid fastlandet. Kruxet ä att de stjäls båtar å motorer där ungefär var 3:dje år så de går inte att ha nåt modernt där. Men hade tur å fick köpa en polares väns välhållna Tohatsu 4hk 4-takt som bara gått i sötvatten å bara nåra timmar varje säsong, 4,500kr, trotts en del år på nacken så är kåpan som ny så ja ska fula till den med en ommålning så den blir mindre attraktiv för ev. tjyvar!

Bilder.
1-Mössen har kalasat på de sista tomaterna. De bjussar ja på!

2-En del av de 75-100 sidensvansar som höll mig sällskap en hel dag :) .

3-"Yxaträ. För yxor i vila".

4-En sån här dragtall fick men inte såga ner förr. Man ansåg att man kunde dra ut det onda om man ex.vis drog ett sjukt barn genom hålet.
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    45.1 KB · Visningar: 320
  • 012.jpg
    012.jpg
    48.1 KB · Visningar: 322
  • Rotation of 019.jpg
    Rotation of 019.jpg
    71.3 KB · Visningar: 322
  • Rotation of 043.jpg
    Rotation of 043.jpg
    145.5 KB · Visningar: 335
Tallen på bild 4

Inte för att jag är särskilt pryd till min läggning men tallen på bild 4 ser lite ekivok ut. Eller är det jag som har snuskig fantasi. Hur som helst är naturen den främste formgivaren.
 
Här en liten rapport från stadsidet.
De går förvånansvärt bra! och ja får äntligen tid att röja, strukturera å slänga en del ur 8 bokhyllor, garderober, skåp å oräkneliga högar med båtpapper, utkast till artiklar m.m m. m. De går med myrsteg men de mesta blir nog klart till de blir dags att dra till ön igen.
De kan bli redan i slutet av februari början av mars för det är fortfarande öppet vatten, så de krävs en rejäl köldknäpp länge å vindstilla för att de ska bli nån rejäl is, men redan i slutet av denna månad börjar strömmarna att röra på sig å då äts ju isen upp även underifrån.

Det kan bli en kall mars/april - det verkar som den polara luftströmmen går sönder nu i dagarna och rinner ner över stora delar av halvklotet.
Det är en en fördröjning på minst nån vecka innan man ser kylan på lägre höjd.Lite oklart vilka delar som kommer drabbas av denna kollaps i nuläget.

Den nuvarande köldknäppen har inget med detta och göra - om en vecka får man lite säkrare info vart det barkar
 
Inte för att jag är särskilt pryd till min läggning men tallen på bild 4 ser lite ekivok ut. Eller är det jag som har snuskig fantasi. Hur som helst är naturen den främste formgivaren.

hej! ja då har vi likartad "underbältetblick" ja ser sånt ofta å plåtar, och så kallad abstrakt konst vimlar ju naturen av!
 

Bilagor

  • Rotation of 085 björk dam underkropp.jpg
    Rotation of 085 björk dam underkropp.jpg
    96.6 KB · Visningar: 230
Det kan bli en kall mars/april - det verkar som den polara luftströmmen går sönder nu i dagarna och rinner ner över stora delar av halvklotet.
Det är en en fördröjning på minst nån vecka innan man ser kylan på lägre höjd.Lite oklart vilka delar som kommer drabbas av denna kollaps i nuläget.

Den nuvarande köldknäppen har inget med detta och göra - om en vecka får man lite säkrare info vart det barkar

ja, nåt bustrix me vädret fram över känner ja på mig, men hoppas inte isen växer på för mycke de här dagarna framöver, får ja bara öppet vatten fram i mars/april så får de gärna slå till :) nu bökigt att ta sig ut, eller snarare att ta sig iland om det blir menföre så ja bidar tiden på landbacken, ä inte lika kaxig längre, "dom" säjer att ja börjat bli gammal ;-) men det är nog mer att mina gamla krämpor har lagt in en högre växel, men ja ger mig inte så lätt, spånar redan på nån nåra veckoexpeditioner bland kobbarne i vår/sommar/tidig höst, men sånt här -bild -blir de nog mindre av, MEN tälta i snällare väder kan man inte va utan!!
 

Bilagor

  • Resize of 2006-02-13 020.jpg
    Resize of 2006-02-13 020.jpg
    55.9 KB · Visningar: 212

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...