Prisskillnader

Hej.
Jag har nu en tid spanat runt efter en kajak och sett att priserna skiljer sig rätt mycket mellan märkena.
Som t.e.x
Point 65 sea crusier. En plastkajak för 18 999 kr
Seabird Expedition. En compositkajak för 13 950 kr

Vad är det som gör Point 65 kajakerna så mycket dyrare?
Jag hade fastnat för en sea crusier, men nu är jag lite osäker på vad jag ska köpa.
 
Provpaddla. Vad som är prisvärt är i första hand upp till dig att bestämma. Vad är du ute efter?

Thure
 
Bara för att det är plast behöver det inte vara billigare än glasfiber.
Seabirds använder tex ganska billig material i sina billiga glasfiber kajaker. billig glasfiber, billig gelcoat osv...
Sedan kan det skiljer i detaljerna som används som tex sitsen där point 65 har en dyrare, bekvämare variant.
Det brukar även kosta lite extra hur väl kajaken är konstruerad och hur den ska beter sig osv.

Men som Thureb skriver så är det bra att testa kajaker man fundera över. Bara för den ena är mer prisvärd eller för att en annan ska vara bättre eller så betyder det inte att man trivs bäst just i den. Smaken och upplevelsen är ändå rätt personligt och det är viktig att man själv prova för att själv bli nöjd
 
Tja.. Seabird har ju inte helt orenomerade konstruktörer, så det borde ju inte vara dåligt konstruerade kajaker.
Är det inte lite svårt att veta vilken kvalité på de olika komponenterna man använt i ett laminat? Och jämför man med Point 65:s plastkajak, så vad är det för kvatité på plasten på den? Hur vet man det?
Frågan är ju rätt intressant när man följt diskussioner på nätet om just Point 65 där de ofta ses som överprissatta. Samtidigt är det lätt att få bilden av Seabird som prisvärda, åtminstone de i plast och de i lite mer avancerade material som VKV säljer. Så man undrar helt klart om prisskillnaden verkligen ÄR motiverad.
 
Vissa av de rotationgjutna kajakerna har bra kvalitet numera. Dvs bra form vettig sits och sittbrunnen skädda roder osv. Oftast lite tunga jämfört med dyrare kompositkajaker i och för sig.

Utan att ha paddlat de bägge modellerna TS väljer mellan så vill jag inte säga ngt mer om prisvärdheten.
Begagnatpriserna kommer sannolikt generellt att sjunka framöver när kajakhypen avtar.

Thure
 
Seabird görs i Kina. Antagligen tillverkas Point 65 där också men rotationsgjutna kajaker är inte lika arbetsintensiva som handupplagda kajaker.

Thure
 
Är det ingen som har direkt erfarenhet av Seacruisern? 19000 spänn är trotts allt rätt mycket pengar för en polyeten-kajak.

Seabird expedition PE ser jag varje tisdag. De SER ju OK ut iallafall.

På en sammankomst för någon vecka sedan fanns det Necky narpa, Seabird expedition och Northshore Atlantic med. Alla "plastisar". Alla rätt mycket billigare än sea cruisern. Studerade de inte så noga, men fick intrycket av Seabirden som den robusta av de tre. Det vore ändå mer intressant att veta hur Northshore Atlantic står sig kvalitémässigt mot den dyrare Seacruisern.
 
Jag instämmer med tidigare svar: Provpaddla! Det är stor skillnad på hur man trivs i olika kajaker när det gäller sits, fotstöd/pedaler, ev. ryggstöd, knästöd, detta innan man ens känt på egenskaperna på vattnet.

Sen finns det ju en ganska stor begagnatmarknad. På Blocket i Stockholms län finns just nu över 20 havskajaker till salu, flera av dem skulle jag överväga om jag var i köptagen.
 
Svar från Ingvar:

Seabird har mycket hög kvalité på materialet i sina compositekajaker. De vi tar hem är tillverkade i vinylester armerade med vävar av kol/Kevlar samt glasfiber och gelcoaterade med NGA-gelcoate (dvs högre kvalitét gel).

Bättre material finns inte vad gäller livslängd på material/styrka etc. Epoxi kan ge ett något starkare laminat, men är lite mer känsligt för UV och bör blandas noga och har lite bekymmer ang detta med bi fenol.

Att fuska med material i PE-kajaker verkar meningslöst då det skiljer så lite på priset i olika kvalitetssäkringar, men som alltid inget material är perfekt om inte kunskapen finns hos dem som använder materialet. Jag tycker Seabird har varit duktiga i att knyta kompetens till sig.

Hälsningar Ingvar

Så vill ju jag göra mig lite styv i korken och låta lite snusförnuftig genom att påstå att det är så många andra faktorer som påverkar prissättning än vad gemeneman kan föreställa sig och knappt jag häller. Frågan ofta är snarare vad som går att sätta priset till snarare än vad som är motiverat i produktionskostnad. Sedan har vi ju detta med marknadsföringskostnader, lokalhyror, skatter, formkostnader, utvecklingskostnader, mutor och pay for protektion dvs avgifter till div organisationer fack, arbetsgivare etc och mm. Som sagt det är många utanför produktionsleden som påverkar kostnaden på produkten tex politiska beslut.

Med vänlig hälsning Kåre
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...