Spövalshjälp, fjällfiske!

Vill ha ett långsamt och lättakastat spö i klass 4/5 för fjällfisket (max 3000 kr). Har funderat på Kaitum, Strömsländan soft, Gudeline tricast, G.Loomis adventure, LOOP yellow line och Scierra pico.
Alla åskikter välkomnas.

/Mårten
 
fjällspö

Inte svaret du ville ha men jag svarar ändå!
Lopp Yellowline är ett mycket trevligt spö.
Men ska du fiska uppe på fjället??
Då tycker jag du ska satsa på ett lite snabbare spö i klass 5 eller 6.
Gillar själv lite lugnare spö, men när man är på fjället uppskattar man verkligen ett lite snabbare spö i klass 5 eller 6.
För på fjället blåser det för det mesta..
Och då är tajta linbågar det som gäller!

Hade fö.med mig mitt Sage RPL 796 laddat med en 8:ans klump till Tjirtjam för några år sedan.
Hade inget annat reservspö då.
Var givetvis bara ett nödspö, men 3 av dagarna blåste det något för*****igt mycket, då var jag den enda som kunde fiska överhuvudtaget, men det kändes lite "overkill"
Däremot är det att föredra att ha ett extraspö med sig på fjällturen, så numer har jag alltid med mig ett spö i klass 6 och ett i klass 4, då har man även spö för de lugna dagarna!

Men ska du satsa på bara ett spö och ska på fjället så rekommderar jag ett medium till snabbt spö!
 
Strömsländan är väldigt långsamt i mitt tycke.
Gillar du långsamma spön passar detta säkerligen.

Priset är väl inte heller helt fel ca 1600:-
 
Och för den som inte kastar flugor?

Har någon några råd till den latmask som inte lärt sig använda flugspö, men ändå grunnar på att ta med sig fiskedoningar till fjälls?

Kriteriet är mycket fiskeglädje per gram.
 
beror på

Det beror ju på hur seriöst fiskandet skall vara.. Jag vet folk som tar med ett teleskopspö av lätt vikt och lågt pris, en lätt och enkel rulle å några drag för att kunna fiska om lust och tillfälle ges.. Några av dom drar regält med fisk ibland!
 
UL spö

Trevligt att se att det finns fler än jag som inte har börjat flugfiska! Använder själv ett litet teleskopspö från berkley(lightning rod tror jag) ca 1,70m långt kastvikt max 10g. Om det är så billigt vet jag inte (ca 700kr) men lätt är det (mycket fiskeglädje/gram) och smidigt att ha med. Vill du ha ett smidigt litet teleskopspö så kan jag varmt rekommendera det. Har aldrig släpat upp det på fjället dock.

//storfiskarn?
 
UL-set!

Hej!

Köp ett UL-set. 5-6" spö med en liten haspel. Till detta köper du några små spinnare 2-10g samt några jiggar och skeddrag även dessa i 2-10g. Denna utrustning är bra, tar liten plats, väger lite och är framförallt rolig att få fisk på.

Jag tror ABU brukar ha ett set varje år som kostar omkring 900kr. Finns även på Berras och då är det Ron Tomson grejer för samma pris cirka.

/Niclas
 
Blue line

Om du vill ha ett Loop spö så kanske du ska
välja ett blue line 6-del 5-6.
plus för mycket liten packvolym (spö tub 57cm).
Det kan vara bra med ett lite styvare spö.
När det blåser på fjället.
Men har fortfarande ganska lugn aktion.
 
Använder själv en 9 fot #5 fyrdelad Loomis till det mesta fisket i fjället, helt suverän. Har nu i år införskaffat en 9´6 fotare #7 fyrdelad Loomis för det lätta laxfisket, men den kommer även att få följa med på alla mina fjällturer då det ibland kan blåsa mer än vad man vill.
Tycker att du borde testa ett St. Croix Ultra Legend.
Mycket bra spö, sett till både pris samt känsla.
Du kan få den custom gjord av Capricorn som gör ett riktigt hantverksmässigt jobb.

Pack
[Ändrat av pack 2002-07-18 kl 04:11]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...