Mat under eldningsförbud.

Sen finns det ju solkök också! Kräfva lång tid och framförallt bra väder.. Man kan göra om ett paraply till parabolisk reflektor och ställa svartmålat metalkärl i fokuspunkten. Inga lågor eller gnistor. Men jädrigt hög nördfaktor.

För den som tänkte tanken så fungerar inte blixtfotoparaplyer särskilt bra då de är konstruerade för att sprida ljus. Men man kan räkna lite på paraboliska kurvor och fokuspunkter och sen konstruera paraplysektorer så man approximerar kurvan. Det funkar ganska bra. Jag gjorde ett fortranprogram för ändamålet för hundra år sen. Tyvärr har jag inte kvar den datorn.

Det kan ju inta ha varit en särskilt avancerad dator om den var konstruerad för 100 år sedan.:)
 
När det är eldningsförbud så man inte kan använda kök och låga.
Vad kan man hitta på för mat? Gärna tipsa.
Börjar spåna på nötter.
Men det borde finnas annat också.

Jag körde Wraps med olika röror. Tonfisk, ägg, patéer, bönor m.m. Funkar så bra att jag fortsatt med det.
 
Sant. Men det är ju för att förutsättningarna verkar vara på väg att ändras. Kan ju vara värdefullt att känna till även om man så klart bör ha köksfritt alternativ i bakfickan.

Måste mat ute i naturen vara varm? Är kall mat bara något man kan ha som alternativ i bakfickan i värsta fall.
 
Måste mat ute i naturen vara varm? Är kall mat bara något man kan ha som alternativ i bakfickan i värsta fall.

Det beror ju på årstiden. Men det är klart, är det eldningsförbud är det nog inte så kallt ute.

Problemet är ju då att maten inte är "kall" heller, utan mer fisljummen.

Sen handlar det ju främst om vikten, jag föredrar torkat eller frystorkat, för att slippa släpa med mig en massa vatten. Och utbudet på torkade livsmedel som funkar bra att rekonstituera i 25-gradigt vatten utan att det blir bakterietillväxt är rätt skralt.
 
Det beror ju på årstiden. Men det är klart, är det eldningsförbud är det nog inte så kallt ute.

Problemet är ju då att maten inte är "kall" heller, utan mer fisljummen.

Sen handlar det ju främst om vikten, jag föredrar torkat eller frystorkat, för att slippa släpa med mig en massa vatten. Och utbudet på torkade livsmedel som funkar bra att rekonstituera i 25-gradigt vatten utan att det blir bakterietillväxt är rätt skralt.

Frystorkning är högmod.
 
Det beror ju på årstiden. Men det är klart, är det eldningsförbud är det nog inte så kallt ute.

Problemet är ju då att maten inte är "kall" heller, utan mer fisljummen.

Sen handlar det ju främst om vikten, jag föredrar torkat eller frystorkat, för att slippa släpa med mig en massa vatten. Och utbudet på torkade livsmedel som funkar bra att rekonstituera i 25-gradigt vatten utan att det blir bakterietillväxt är rätt skralt.

Peter nu förstår jag inte det sista du skriver. Vad menar du men "funkar bra att rekonstituera i 25-gradigt vatten utan att det blir bakterietillväxt är rätt skralt."? (mina markeringar) Förklara?
 
Senast ändrad:
Peter nu förstår jag inte det sista du skriver. Vad menar du men "funkar bra att rekonstituera i 25-gradigt vatten utan att det blir bakterietillväxt är rätt skralt."? (mina markeringar) Förklara?

Den mesta torkade maten brukar behöva varmt vatten för att rekonstitueras snabbt. Kör man med kallt vatten tar det mycket längre tid. Men så länge vattnet verkligen är kallt är det inte så stort problem.

Men en varm sommar med eldningsförbud så är risken att den blötlagda maten rätt snabbt uppnår en temperatur på 20-25 grader, och då tror jag att risken för bakterietillväxt ökar lite väl mycket för att det ska kännas säkert.

Det optimala är alltså såvitt jag förstått det att antingen använda kokande vatten kort tid eller iskallt vatten under längre tid. Att använda "ljummet" vatten blir nog ingen höjdare.
 
Den mesta torkade maten brukar behöva varmt vatten för att rekonstitueras snabbt. Kör man med kallt vatten tar det mycket längre tid. Men så länge vattnet verkligen är kallt är det inte så stort problem.

Men en varm sommar med eldningsförbud så är risken att den blötlagda maten rätt snabbt uppnår en temperatur på 20-25 grader, och då tror jag att risken för bakterietillväxt ökar lite väl mycket för att det ska kännas säkert.

Det optimala är alltså såvitt jag förstått det att antingen använda kokande vatten kort tid eller iskallt vatten under längre tid. Att använda "ljummet" vatten blir nog ingen höjdare.

Håller med dig i mycket men...

Torkad mat rekonstituerar snabbare med varmt vatten än kallt. Min erfarenhet är att det som kräver 10min med varmt vatten brukar kräva ca 30-40min med kallt vatten.

Att 20-25 grader ger bakterietillväxt håller jag också med om. Livsmedelsverket rekomenderar att man undviker temperaturer mellan 20-50 grader för mat pga baterietillväxt. Livsmedelverket säger samtidigt att det tar 2 eller fler timmar för att vanlig mat skall bli sjukdomsframkallande vid tester som gjorts med 35 gradiga livsmedel. Med andra ord hinner inte bakterienivåerna bli något problem...

Jag har inga problem att använda mig av rätter som är anpassade efter att dra i 10 min i varmt vatten (torkat eller frystorkat) men med kallt/kjummet vatten i 30-40 min. Sådana rätter går att komponera i enorm variation med produkter/livsmedel från vilken vanlig livsmedelsbutik som helst. Sedan är det ju upp till var och en hur man gör och vilka risker man är villig att ta gällande mat (eller vatten) och bakterier.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...