Modifiera våtdräkt för tjockis?

Jag funderar på att skaffa en billig våtdräkt för att kunna snorkla i. Eftersom jag har ett mindre smickrande BMI funderar jag på att köpa en dräkt på Biltema eller liknande, i för stor storlek och klippa av ärmar och ben lite. De som är anpassade efter min längd lär inte gå att stänga runt magen.

Är detta en idé som jag kan glömma på en gång eller är det värt ett försök?
 
Stora problemet med längd på våtdräkter är längden på ryggen. En för kort är högst obekväm även om det handlar om ganska lite, en för lång lär göra att du får veck men kanske är det inte ett lika stort problem. Notera dock att en våtdräkt är betydligt mer stretching/anpassningsbar på bredden än på längden. Går du till en dykbutik kan du måttbeställa en dräkt, men är du ute efter Biltema-prisnivå lär det inte vara ett alternativ.
 
Vilken vattentemperatur är det där du skall snorkla?

Tunna dräkter töjer sig mera och värmer mindre. Tänk triathlondräkt. Tjock dräkt behöver du dessutom blybälte till för att kunna dyka vilket är vettigt som komplement till snorklingen.

Vid varmt högtrycksväder kanske det funkar med bara badbyxor?

Thure
 
Ett alternativ kan kanske vara ett par neoprenbyxor och en lös neoprenöverdel? Alternativt "thermal" tröja som bland annat används till surfing/paddling.
 
En våtdräkt skall sitta som ett korvskinn för annars får du värma upp nytt vatten hela tiden inne i dräkten.
De som klistrar måttade dräkter är vana vid måtten och töjmånerna, det är inte du.
Det är aldrig enkelt med nr 1 men redan vid nr 3 brukar man få hum om det.

Jo mina våtdräkter och torrdräkt är måttade, det blev bekvämast så.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...