Långtur med fatbike och packraft :)

Jag föredrar hardtail framför helstelt. Stålram och midfat (27,5+) med dämpgaffel (samma ram som postades ovan, förra generationens Marin Pine Mountain). Har Topeaks Versamount så att jag kan hänga cages på framgaffeln.
 
Jag tolkar det som om det bästa är att ha en helt stel fatbike utan fjädring om man bara skall förflytta sig med packning. Det blir däcken som får ta hand om fjädringen antar jag.
Jag har ingen fatbike ännu men ditt svar hjälper mig att välja rätt när/om det blir aktuellt med ett köp.

Mwah, det är iaf bättre för mig, för de långturerna som jag gör. Jag cyklar nästan aldrig utan packning (bor ibland mer i mitt tält än hemma) och även mitt i vintern. Vill t.ex försöka cykla en del av Kungsleden i vinter så då har jag ingen nytta av fjädergafflar, bara nackdelar. Och jag fatraftar mycket (kombi fatbike&packraft), även i salt vatten. Vadar med cykeln i fjäll (fatbikes kan simma, de flyter på deras däck), cyklar på salta stränder etc och tror inte att fjädergafflar skulle uppskatta salt, vatten och sand.

Men om du vill cykla mycket utan packning i skog, eller bara korta turer i sommaren (då behövs inte så mycket grejer) är det nåt annat. Då finns det mer val än bara en heltstelfattie.
Jag har förresten en Surly Pugsley, den urfatbike :)
 
Mwah, det är iaf bättre för mig, för de långturerna som jag gör. Jag cyklar nästan aldrig utan packning (bor ibland mer i mitt tält än hemma) och även mitt i vintern. Vill t.ex försöka cykla en del av Kungsleden i vinter så då har jag ingen nytta av fjädergafflar, bara nackdelar. Och jag fatraftar mycket (kombi fatbike&packraft), även i salt vatten. Vadar med cykeln i fjäll (fatbikes kan simma, de flyter på deras däck), cyklar på salta stränder etc och tror inte att fjädergafflar skulle uppskatta salt, vatten och sand.

Men om du vill cykla mycket utan packning i skog, eller bara korta turer i sommaren (då behövs inte så mycket grejer) är det nåt annat. Då finns det mer val än bara en heltstelfattie.
Jag har förresten en Surly Pugsley, den urfatbike :)

En fundering

Hur känns det att cykla med en fatbike på en vanlig asfalterad bilväg? funkar det ett tag, eller är det mer eller mindre outhärdligt för längre passager på några mil? och är det inte sjukt jobbigt att cykla med fullpackad hoj i fjällterräng?
 
Oj, jag får ursäkta mig igen för mitt sena svar. Har inte kollat tråden och är inte en frekvent Utsidanläsare.
Kan man förresten bevaka trådar på Utsidan, för jag hittar ingen knapp eller nåt. Men kanske jag tittar med min näsa?

Vi cyklar nu lite bort från 'tung packning', hoppas det är okej för TS. Om inte då är det kanske en idé att prata vidare på Happyride? Har där en tråd var jag ofta postar live RR och tusentals bilder. "Galen fatbiker och packrafter" heter den.
Eller vi startar här en fatbiketråd :)

En fundering

Hur känns det att cykla med en fatbike på en vanlig asfalterad bilväg? funkar det ett tag, eller är det mer eller mindre outhärdligt för längre passager på några mil? och är det inte sjukt jobbigt att cykla med fullpackad hoj i fjällterräng?

Det går förstås snabbare med skinny-wheels. Jag har dessutom ofta tung rullade däck (aggressiv Nate med tjocka knobs), jättebra i fjäll men de väger 1.8kg per styck och rullar tung på asfalt. Hade i somras lättrullade JumboJim däck men de funkade dåligt i fjäll, på jobbiga stigar och blöt terräng. Jag ramlade några gånger så de vill jag inte igen. Det är svårt att hitta däck som rullar lätt på asfalt plus har bra grepp i blöt fjäll.
Men ändå går det bra att fatcykla på asfalt. Mestadels cyklar jag med packning ca 8mil per dag i Sverige (mix av asfalt/grus/skog), i sommaren mer för då är det längre ljus. Ibland är det >10mil per dag och mitt rekord var 185km. Det var i Norge, mitt i sommaren och jag ville gärna vara tillbaka i Sverige så jag trampade som en galen :)
I fjäll os kan det bara vara 3 mil per dag eller ännu mindre. Även i djup snö (tyngste som finns) är det bara några mil per dag. Men äsch, det är ju bra träning, tror inte det finns bättre träning än fatbiking.

Har mestadels ca 10kg packning, ibland lite mindre (ofta 8 och ibland bara 6). Det är inkl väskor/flaskor och ex mat, bränsle/vatten. Som här, det var på en 6veckor långtur. Det var ca 6 kg.

32450158171_706d346b99.jpg

En drybag bak, ramväska i mitten och en drybag fram. Tältet är bak på drybagen och små lyxa grejer (mobil, kamera, ereader, powerbank etc) i en liten ryggsäck.

DSC05925.jpg

Ibland har jag två små sidoväskor bak, som de här Arkel UltraLite. De har jag egentligen oftare på racercykeln för de är inte riktigt fatbikeproof. Har därför också tuffare väskor, inte heller stora (bara 14L per styck) men det räcker för mig.

Med packraft är det 3kg mer packning, plus 340g Buoy Boy flytväst och en 4-delad paddel. Fortfarande inte mycket men när terrängen är jättesvårt (blöt, snö, brant, ocykelbar etc) och man är trött då väger varje gram. Eller egentligen är det hela resan som kan vara jättetung. Fatbiking är inte alls samma som t.ex tourcykling på asfalt i vackert väder, tälta varje dag på en camping och köpa mat var/när man vill.
Men jag älskar det; världen och friheten är enormt stora med en fatbike&packraft. Så om jag kan välja mellan mer prylar (som jag inte behöver) och asfalt (tråkigt som fan tycker jag) eller mindre prylar men då mer frihet och äventyr, jo då är valet lätt.

1 00 042.jpg

Har olika cyklar, men tjockisen är fortfarande min favorit för långtouring. Med de andra cyklarna går det inte att t.ex cyklar till här:

DSC03081.jpg

Eller i den här vita världen:

DSC045368.jpg
 
Oj, jag får ursäkta mig igen för mitt sena svar. Har inte kollat tråden och är inte en frekvent Utsidanläsare.
Kan man förresten bevaka trådar på Utsidan, för jag hittar ingen knapp eller nåt. Men kanske jag tittar med min näsa?

Hittar inte i menyn nu hur man tar sig dit, men det är här:
https://www.utsidan.se/forum/subscription.php?do=viewsubscription

Under listan på prenumerationer finns en dropdown där det förvalda alternativet är "flytta till mapp". Om du klickar så hittar du längre ner på listen olike alternativ under "Uppdatera prenumerationstyp". Inte direkt självklart, men där kan du välja att få emailnotifikationer. Möjligen måste du också koppla på att du alls vill "prenumerera" först. Minns inte, bara att jag hade jätteproblem med hitta vad jag behövde för att få till det.

Vi cyklar nu lite bort från 'tung packning', hoppas det är okej för TS. Om inte då är det kanske en idé att prata vidare på Happyride? Har där en tråd var jag ofta postar live RR och tusentals bilder. "Galen fatbiker och packrafter" heter den.
Eller vi startar här en fatbiketråd :)

Tycker absolut att du ska starta en tråd om dina och kanske andras äventyr här. Behövs nåt wild and crazy. ;)
 
Här är en direktlänk till Yonnas fantastiska tråd på Happy
Söker en galen fatbiker och bikerafter :)
Oj, en till som känner tråden :) Jag tycker inte så om att göra reklam för migsjälv och att få uppmärksamhet os, så ville därför inte posta länken här. Men det är också kul att dela bilder, äventyr etc så tack för länken :)


Hittar inte i menyn nu hur man tar sig dit, men det är här:
https://www.utsidan.se/forum/subscription.php?do=viewsubscription

Under listan på prenumerationer finns en dropdown där det förvalda alternativet är "flytta till mapp". Om du klickar så hittar du längre ner på listen olike alternativ under "Uppdatera prenumerationstyp". Inte direkt självklart, men där kan du välja att få emailnotifikationer. Möjligen måste du också koppla på att du alls vill "prenumerera" först. Minns inte, bara att jag hade jätteproblem med hitta vad jag behövde för att få till det.
Hmm, det låter inte lätt. Men ska kolla om det går, tack för tipset!


Tycker absolut att du ska starta en tråd om dina och kanske andras äventyr här. Behövs nåt wild and crazy. ;)
:)
En fat&bikeraft-tråd får förmodligen inte mycket respons här, cykelforumet är ju nästan död. Men om det kommer mer frågor och sånt, då är det förstås bättre att starta en egen tråd än att kapa den här tråden. Kanske nån moderator kan då ta bort min offtopic snack och flytta dem.
Men tyvärr går det inte att dela med mig live-RR för Utsidan är inte skapat för det, det är ett straff att kolla forumet på en liten smartphone, enligt min erfarenhet då.

Tack igen för entusiasm, alltid kul att läsa :)
 
:)
En fat&bikeraft-tråd får förmodligen inte mycket respons här, cykelforumet är ju nästan död.

Men det kan bero på att det är tråkigt. Du ser vad många svar det är i den här tråden som är lite annorlunda.

Behöver ju inte vara specifikt fattie, men det är roligt att läsa och se vad folk har för sig på sina äventyr, det är ju uppenbart att många tycker det.

Du både berättar bra, med humor och entusiasm och tar fina och roliga bilder. Det gör att det blir kul att följa dig och låta sig imponeras! ;)

Är inte medlem på Happy, men följer ändå din tråd där.
 
Trådkapning är inget som stör mig. Personen efterfrågade tyngre tält för mer lyx, inte visste jag att det var för att cykla i terrängen. Hur ska man svara på frågor utan att kliva in i nästa ämne.

Forumet handlar om långcykling, cykelsemester. Jag antar att olika trådar är till för att söka efter specifika ämnen, men allt hänger i förlängningen ihop. Cykel med packning tung som lätt, asfalt som terräng, äta på restaurang eller tillaga själv, sova i stuga eller under bar himmel. Gemensamma nämnaren är att leva med cykeln under längre turer.
 
För 30 år sedan gjorde jag några resor där jag tog med mig både hopfällbar tvåmanskajak och liten hopfällbar cykel på tåg och buss. Cyklade med kajaken i en säck på pakethållaren respektive paddlade med den hopfällbara cykeln i den ena sittbrunnen på kajaken.

Hur gör du för att få med fattien på svenska tåg typ till Kiruna Yonna?

Kul att ta del av dina turbeskrivningar. Inspirerande.

I somras mötte vi en tjej med enhjuling på Kungsleden. Och den andra bilden är från Schweiz. Jag blir förundrad över att det går attterrängcylla med enhjuling.

Thure
 

Bilagor

  • 20191116_084943.jpg
    20191116_084943.jpg
    121 KB · Visningar: 516
  • OI000005.jpg
    OI000005.jpg
    39.1 KB · Visningar: 470
Jag berättade i en annan tråd om långcykling med fatbike plus packraft och fick då några frågor, så tror att det är bäst att starta en egen tråd, trådkapning är ju inte så snällt. Ska fråga en moderator om han/hon vill flytta de där inläggen, då slipper jag berätta igen. Ingen aning hur jag kan hitta en mod för jag är ny här, men ska iaf försöka.
Jag pratar förresten lite konstigt svenska och det är värre när jag är trött så hoppas ni har tålamod med mig :)

Lite mer om fatbikeäventyr med/utan packraft, för det är nåt helt annat än tourcykling på asfalt. Fatbikes kör på allt och framförallt älskar de snö, jobbigt terräng, ändlösa sandstränder, fjäll och skog. Bäst är då bikepackingväskor för de är lätta, små (så det går inte att ta med mycket grejer (= mindre vikt) och de sticker inte ut så det kör mycket bättre offroad, på stigar, i ocykelbar terräng, snö etc. Med bikepacking slipper man också pakethållare som väger också en del.

Och vikt är mycket viktigt, för om man har för mycket med sig kan det hända att turen är dömd att misslyckas. Inte alls kul att upptäcka att cykeln är för tungt att bära/pusha mitt ute i ingenstans. Man får ju komma tillbaka på nåt sätt. Det kan också vara farligt, det är lätt att tappa balansen på en brant backe eller att ramla när man är helt slut.

Med packraft är fatbikes värld ännu större, och det kan vara härligt att byta cykeln till en båt. Att slippa bära den tunga jäveln eller att slippa trampa/pusha uppförsbacke i tjock gyttja. Eller att man annars får cykla mååånga mil runt en stor sjö/älv för att det finns ingen bro.
Man kan också nå platser man nästan aldrig kan nå utan fatbike och packraft. Att vandra t.ex 50 mil kräver ju mycket mat och några veckor, medan man kan cykla/paddla det i en vecka. Jag har t.ex tältat på små öar och har paddlat i fjäll, norska fjordar och åar som man aldrig kan nå med en kanot för det finns inga bilvägar, det finns bara svårtillgängligt terräng. Härligt tycker jag, att vara ensam mitt i ingenstans, att det finns bara natur, djur och mig själv.

Har lärt mig mycket och har gjort mycket fel. Har t.ex några gånger nästan drunknat, har varit underkylt och har tur att jag fortfarande kan vifta med mina tår. Jo, det är inte lätt att försöka vara en tuff fatbiker ;) Ibland är jag mycket trött, hungrig, rädd och arg på mig själv men även stolt, nöjd och känner mig otroligt stark och fri. Men framförallt är jag mycket tacksamt att jag är friskt och att livet kan vara så vackert och härligt enkelt.

Många ord för ett första inlägg, men det är lite svårt att förklara varför jag älskar fatbikeraftturer. Hoppas nån hittar lite inspiration i mina ord eller vill dela med sig erfarenhet i fatbiking. Om det finns frågor då vill jag gärna berätta mer, men jag är inte alltid online, är ofta ute med tjockisen och tält, även mitt i vintern så det kan ta några dagar innan jag svarar.

Har på Happy den här fatbikeraft-tråden var jag ofta postar live-RR och massor av bilder. https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252 Ibland så många bilder att de gnäller att tråden är så bildtung och plattbombat och därför svårt att öppna. Jo, stackars internetcyklister ;) Men det finns även mycket info och >3000 inlägg så kanske värd ett besök.

Ska bifoga några bilder för annars är det ju bara tråkigt text.

7DSC05494.jpg

Det är en underbart känsla att står här med cykeln efter några dagar kämpa.

11DSC03135.jpg

Det behövs inte mycket, bara ett tält, sovsäck och tjocka däck.

P1040694.jpg

Och en packraft :)

24AP108010.jpg

Om det inte går att cykla längre då hoppar jag i packraften och paddlar vidare. Eller tvärtom.

9DSC02609.jpg

Och om det finns en farligt fors då går båten på cykelns pedal och vandrar jag till lugnare vatten. Kan inte vara lättare.

DSC09045.jpg

Men fatbiking eller bikerafting, jag får alltid smutsiga skor :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...