Packlista - Lättpackning

Det som lättar mest är det du lämnar hemma.

Multibruk.

Lättaste alternativet du gillar.

Det du inte brukar har du burit med istället för sten.

go tur
 
Om du kan trimma din veckopackning med säg runt ett kilo så skulle jag istället rekommendera en Osprey Exos 58 - då sparar du ännu mer. Dock verkar den nuvarande versionen ha blivit 100 gram tyngre...

Jag har tittat lite på den, men jag vill inte göra allt för stora avsteg på tåligheten.
 
Listan för sommarens planerade vandring längs med hela Kungsleden som pga snöläge och sjukdom tyvärr blev avkortad i båda ändar. Start i början av juli. Har dålig koll på föremålens enskilda vikt men ryggsäcken vägde drygt 13 kg när jag lämnade Abisko med mat och gas för 7 dygn samt en full vattenflaska.

Bära, sova, äta
Ryggsäck: ULA OHM + sopsäck
Tält: HB Enan
Liggunderlag: TR NeoAir regular + halvt 5mm cellplast för rast.
Sovsäck: WM Caribou + drybag 8 l
Kök: MSR Pocketrocket + 1 l trangiakastrull + grytmys + lock + spork + tändare + kryddor +2 mer-flaskor, 0,5 l
Gas: 230 g/vecka
Mat: 750 g/dygn

Buret på kroppen
Kikare: Nikon monarch 8 x 30
Vandringsstavar: aluminium, okänt märke
Skor: Asics gel Fuji trainer, trailrunners i mesh
Strumpor, kalsonger: tunna, syntet
Byxor: Haglöfs hybrid LT
T-shirt: Ivanhoe Merino
Skjorta: lätt, bomull/syntet, 2nd hand
Vindblus: Pullover, vindtyg stadiums golfmärke
Keps: Chaskee solkeps

Kläder i ryggsäcken
Sov/lägerkläder: Ullfrottéställ
Ullstrumpor: 2 par – ombyte + läger
Shorts: Tunna löparshorts – ”extrakalsong”/bastu/finväder
Dunjacka: WM Flash + drybag 2 l
Regnjacka: Arcteryx Alpha SL
Regnbyxor: Marmot precip pant
Vattentäta strumpor: Gore bike wear
Mössa+vantar: Tunn beanie + löparhandskar, stadium

Övrigt
Kniv Eka swede, karta, kompass, extra tändstickor, microfibertrasa, myggnät, plånbok, biljetter mm
Hygien + första förband + myggmedel + solskydd
Iphone 5 + powerpack 12000mAh + sladd + hörlurar + drybag


Generellt nöjd med denna lista där det mesta kom till användning. Systemet med meshskor kommer jag dock inte använda under intensiv snösmältningstid i fortsättningen. Inget problem att fötterna är blöta i sig men konstant blöta fötter, strumpor och skor var visst inte så fräscht i längden...
 
Senast ändrad:
Jag har tittat lite på den, men jag vill inte göra allt för stora avsteg på tåligheten.

Jag är inte så säker på att det egentligen är så stor skillnad på den och en "militärsäck" vid normalt friluftsliv då du knappast kommer att hantera den så ovarsamt som "militärsäckarna" är avsedda att hanteras. Och prismässigt kan du ju i så fall, om så vore fallet, köpa nästan två sådana till priset av en "militärsäck"...

Hur många här på Utsidan har slitit ut sin Exos och hur ser "militärsäckarna" ut efter samma nyttjande? Någon som kan svara?
 
Jag är inte så säker på att det egentligen är så stor skillnad på den och en "militärsäck" vid normalt friluftsliv då du knappast kommer att hantera den så ovarsamt som "militärsäckarna" är avsedda att hanteras. Och prismässigt kan du ju i så fall, om så vore fallet, köpa nästan två sådana till priset av en "militärsäck"...

Hur många här på Utsidan har slitit ut sin Exos och hur ser "militärsäckarna" ut efter samma nyttjande? Någon som kan svara?

Jag har gått 214 etapper med min Exos 58. Den har behövt några små reparationer. Största riskmomentet är transporter på tåg och bussar.
 
Jag har gått 214 etapper med min Exos 58. Den har behövt några små reparationer. Största riskmomentet är transporter på tåg och bussar.

Jag har en annan lättviktssäck och känner samma sak att den största faran är på tåget och i bussen. man vill inte gärna att ens säck ska bli mosad av dessa 100-liters-monster när de lägger dem ovanpå.

Sist hade jag säcken i en förvaringsväska under resan som jag sen gömde under en sten innan jag drog ut.
 
Jag väcker liv i en gammal tråd.

Min packlista inför sommarens fjälltur ser ut så här:
https://lighterpack.com/r/1ur2fe

Jag har inte köpt Quilten än men kommer göra det innan sommaren. Finns det några synpunkter bland andra lättpackare på hur man kan trimma vikten? Jag är överlag nöjd med packningen men tar gärna andras synpunkter på om något skulle kunna ändras för att göra den bättre.
 
7,5 kg mat för en vecka! wow! jag kommer inte ens ha hälften.

kaffe, grötmix, torrfoder + jägarsnus.

1 vecka betyder två halva resdar där mat kan köpas + nån rökt firre av nån same mitt i veckan + extra godis i stugor
 
Jag väcker liv i en gammal tråd.

Min packlista inför sommarens fjälltur ser ut så här:
https://lighterpack.com/r/1ur2fe

Jag har inte köpt Quilten än men kommer göra det innan sommaren. Finns det några synpunkter bland andra lättpackare på hur man kan trimma vikten? Jag är överlag nöjd med packningen men tar gärna andras synpunkter på om något skulle kunna ändras för att göra den bättre.

Varför pannlampa på sommarfjället?

Och själv skulle jag aldrig ta gps på sommaren, karta och enkel kompass är både lättare att använda och säkrare mot olika jäkelskap som kan drabba teknik. Enligt mig alltså :).

Batteripack för mobil..? Mobil brukar inte funka på de flesta platser. Om du vill kunna ladda för resor så är kanske laddare med sladd lättare..?

...antar att du har läsplatta som alternativ till pocket :)? Själv gillar jag bläddrandet men kan definitivt se fördelen med läsplatta mht att de kan innehålla ett helt bibliotek. Funkar det bra tycker du..?

//J
 
Varför pannlampa på sommarfjället?

Och själv skulle jag aldrig ta gps på sommaren, karta och enkel kompass är både lättare att använda och säkrare mot olika jäkelskap som kan drabba teknik. Enligt mig alltså :).

Batteripack för mobil..? Mobil brukar inte funka på de flesta platser. Om du vill kunna ladda för resor så är kanske laddare med sladd lättare..?

...antar att du har läsplatta som alternativ till pocket :)? Själv gillar jag bläddrandet men kan definitivt se fördelen med läsplatta mht att de kan innehålla ett helt bibliotek. Funkar det bra tycker du..?

//J

Tanken är Jotunheimen, och min erfarenhet av slutet på augusti/början på september är att det är mörkt nog på kvällen att behöva pannlampa. GPS har jag under Optional och är något jag nog inte kommer ha med annat än om jag ska registrera hur jag gått, hastigheter, höjdskillnad osv. Föredrar också karta och kompass. Batteripacket är för att kunna ha batteri att ringa till familjen någon gång då och då under veckan. Den kommer vara avstängd för det mesta men iallafall min telefon suger ur sig batteri ganska snabbt. Jag hade inte tänkt stanna vid stugor under veckan för att ladda den. Dock skulle man kanske kunna rationalisera bort batteripacket.

Läsplattan är jag supernöjd med. Jag har med den ut varje gång, vare sig jag ska ut över natten eller på längre turer. Jag får plats med många böcker, har ca 1 månads batteritid och den tar väldigt liten plats.

Gällande vikten på mat så är jag nog fortfarande i stadiet att jag tar med mig alldeles för mycket mat. Ofta har jag mer än hälften av jägarsnuset kvar när jag kommer tillbaka.
 
Jag har förstås numera telefon med på mina resor; jag vill t ex hålla kontakt med min bror, beställa sovplats, kalla på taxi, etc.

För det mesta har jag telefonen avstängd. Mina senaste kontintentala turer varade 18 resp. 9 dagar - jag var alltså i det första fallet hemifrån
i över tre veckor och jag hade inga problem att få laddningen att räcka. Till kameran har jag däremot med extra batterier - det som sitter i kameran laddar tyvärr ur sig en del även när jag inte tar bilder.
Tre batterier brukar det gå åt.

Beträffande maten brukar jag komponera och väga upp dagsportioner på 7 hg - mer kan jag knappt stoppa i mig, ä'ven om det bir ett visst energiunderskott. Fett och proteiner är det viktiga att få i sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 3
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...