Kök för höst&vår, gas eller MF?

Hej,
Jag har funderat ett tag på ett kök som funkar till camping höst och vår. Idag campar jag mest sommartid och kör enbart med gas. Jag har ett Trangia 25 med gas-brännare, och ett Primus EtaExpress (toppmonterat, värmeväxlare i botten av kastrullen, och den gamla modellen med lock i plåt som kan användas som stekpanna.)

Men jag tycker att båda köken blir rätt slöa när gasbehållaren är halvfull och temperaturen närmar sig nollpunkten på Celsius-skalan.

Jag har plöjt igenom trådarna
Hjälp med val av multifuelkök https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87272
Mindre/lättare 1-2manskök/brännare https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87487
och en hel del andra trådar här, men jag har säkert missat något.

En sak jag lagt märke till är att en del bilder med gasbrännare t ex på Polaris optifuel så visar de gasbehållaren stående upp-och-ner.
Är detta något som skulle fungera och kunna ge bättre förbränning på ett gas-trangia? Eller är det bara risk för okontrollerad förbränning?

Sammanfattning: För att få bättre effekt vid matlagning kring noll-strecket, ska jag satsa på nuvarande gas-trangia med upp-och-ner-vänd gasbehålllare, ska jag gå över till Primus vintergas, eller ska jag gräva ett hål i plånboken och satsa på ett MF-kök?
Tips och idéer mottages tacksamt :)
 
MF-kök är åtskilligt pyssligare. Men överlägsna i effekt om det är storkok av t ex 3L pastavatten.

Så det beror på hur du lagar mat.

Genom att pytsa ihop slattar av gasol med kran emellan kan du få lite bättre kräm i gasbrännaren men det blir ju alltid lite sämre effekt varefter då mer lättflyktiga gaser i blandningen avgår först.

Flytande gasolmatning vet jag inte om det funkar med Trangias brännare men det kommer säkert snart besked om det i tråden.

Thure
 
Nu får jag väl vara försiktig med att tips om saker man inte "får" göra. Men att som som föregående talare föra över slattar i varandra för att slippa köra på nästan tomma flaskor gör en hel del skillnad och är inget jag vill vara utan.

Jag beställde en liten mojäng från Korea för några år sedan som gör det utan krångel, mycket nöjd med mitt köp. Självklart finns det risker förknippade med detta och man bör själv tänka igenom vad det är man gör, vilka riskerna är och om man tycker det är en bra idé eller inte.

I övrigt är nog vintergasen värd att prova, tycker att normal gas funkar tillräckligt bra runt nollan för eget bruk. Men visst ger vintergasen några grader till.

Oavsett tycker jag nog inte att det är värt att använda multifuel kök om man inte ska ner på klart lägre temperaturer.
 
Det finnes flere typer gassbrennere som passer i Trangia. Trangia sin egen har forvarmingsrør, og har din det så kan du vende gassboksen opp-ned, men først når brenneren er varm.

Generelt gjelder det de fleste gass-brennere.

Alle MF brennere er spesielt gode på et brennstoff, og funker på flere. Hva du skal velge er veldig avhengig av hva du føer deg komfortabel med.

Jeg har alt for mange å velge mellom men min favoritt er Coleman Apex ii som kun går på alkylatbensin. Den lages ikke lenger, og må kjøpes brukt.

Coleman 550B er fortsatt til salgs, og har samme brenner, men tank og ikke slange og flaske.
 
finns risk med pulsation med att mata med upp och nedvänd flaska till en GB74-brännare, när det sker, vänder man upp flaskan rättvänt igen, och helst ökar gaspådraget till max och väntar till det slutar. Är man osäker vilket håll man skall vrida gaskran i stressen så rör man inte gaskran alls innan det slutar att pulsera, då att stänga kranen så förvärras pulserna väldigt mycket och det finns risk att skada/spränga slangen...

Det är samma problem som en del MF-brännare att det stötkokar i förgasarröret och systemet inte har någon broms/strypning tillräckligt nära brännhuvudet för att dämpa rörelserna och hålla dessa under kritisk nivå med viskös dämpning.

---

med lite planering så kan man hålla en skvätt varmvatten kvar i termosen och hälla i en bytta som man sedan sätter ned gasolflaskan i - det skall inte vara varmare än att man kan hålla fingrarna i vattnet i typ 10 sekunder innan man ställer ned gasflaskan i varmvattnet.
 
Använder mitt Trangia även på höst/vår dock sällan mer än någon övernattning. Då tycker jag fortfarande gas fungerar bra eftersom man kan gå ut med full gas och gas ekonomi inte är så avgörande på en sån tur.
Behöver jag värma flaskan gör jag bara det med händerna men tycker inte det brukar behövas.

På en längre tur kanske det är värt att överväga alternativ eftersom gasåtgången blir större och det funkar sämre med halvtomma flaskor.

/Gustav
 
En möjlighet är att köra optimus-polaris i trangiaköket.
Med gaspatronen kontinuerligt upponer.
Använda sprit som förvärmning.
Detta möjliggör körning vid rejält mycket kallare temp.

Föredrar detta framför olika knep för att värma gaspatronen.

/John
 
Gillar gasen

Jag har använt både Primus och Colemans vintergas ner runt -20-25C utan några som helst bekymmer, bl.a. i biltemas spindelkök. När det kryper ner under ca -15C så ger det, som tidigare sagts, en fördel om man ställer behållaren i en skål eller liknande och när effekten sjunker så häller man lite varmvatten i skålen (lämna dock inte gastuben i skålen då det är måttligt kul att packa ner gastub infrusen i skål i ryggsäcken sedan...har jag hört...)
 
MF är överlägset man man tänkt laga mat i kyla eller laga mat länge. Alltid full effekt, alltid samma effekt (inget justerande efterhand trycket i flaskan sjunker), och låga driftskostnader.
Däremot är det i regel en tyngre lösning, och man bör både kunna och gilla att skruva och pyssla. Jag har personligen aldrig behövt skruva i mina i fält, men den dagen det händer ska man veta hur man gör.

Vätskematad gasol funkar som kompromiss. Full effekt oavsett hur mycket gas du har kvar**. Det är litet krångligare att reglera lågan, men i regel är man inte i behov av finjustering de gånger man behöver vätskemata.
Jag har ett Optimus Vega som funkar riktigt bra. Lätt och funktionellt.


Testa att vätskemata din nuvarande brännare. Om det funkar bra så har du redan en lösning på ditt problem. Annars kan jag rekommendera ett Vega. Detta går dock inte att montera i Trangia (om man inte är beredd att plocka lös brännaren och göra en hållare).

**För full vinterkompatibilitet krävs att det finns propan kvar i flaskan. Det är nämligen den beståndsdelen som trycker ut de andra, icke vinterdugliga, gaserna. Propanet avgår snabbare än de andra, så för att vara säker på att ha full funktionalitet i kyla bör man alltid köra vätskematat med vinterflaskan.
Har man kört med flaskan åt "rätt" håll i en halvtimme i minusgrader finns risken att man förbrukat all propan, och då kvarstår problemet.
 
Optimus vega är ett bra kök , man kör det uppåner hela tiden vintertid så propanet ligger i topp och petar ned butanet.
Den smarte skaffar desutom adapters för att föra över butan från Biltemas cp250flaskor till campingastuben när butanet börjar sina och innan propanet börjar och gå - blir billigt också

20 spänn för 220gram på Biltema

Sommartid kan man köra det som vanligt då propanet inte är viktigt för trycksättning.
 
Ett annat trix att få upp trycket i en nästan tom och kall glasflaska är att hålla den tätt intill kastrullen ovanför vindskyddet. Många av er tycker säkert att detta är korkat, men det funkar väldigt bra och är effektivare än att värma med händerna.
På mitt kök så är det vid full effekt och vanligt fjällväder härliga 35-40C grytan och vindskyddet (det varierar såklart beroende på grytans effektivitet och yttre omständigheter, eget tänkande och sunt förnuft ingår i tricket) vilket ger lågan en härlig skjuts. Med tanke på hur lågt trycket i en nästan tom flaska är så känns det helt ofarligt.
 
Tack för alla svar och tips!

Jag håller mig till välfyllda gasflaskor till att börja med, och sparar slattarna till sommaren. Har som sagt inga planer på att ge mig ut och tälta i 15 minus. Än. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...