Is i Stockholmsområdet

Här var det dåligt med rapporter, men jag kan ju alltid börja.

Törnbyviken vid Stenhamra, Färingsö, har åkbar is. Turen blev visserligen bara ett par km lång, men det var åtminstone en skön liten säsongspremiär.
 
Det finns gott om is, i princip alla tidiga sjöar ligger med bra is. Föreslår Söderbysjön, Säbysjön, eller varför inte Vallentunasjön.
 
Brunnsviken

Hejsan!
Tänkte bege mig ut på en åktur i morgon. Är det någon som vet hur det ser ut inne i stockholmsområdet? Brunnsviken tex.
Är nyinflyttad så jag har lite dålig koll på bra ställen!
Tack på förhand!
 
Magelungen Farsta/Huddinge

KALAS IS.

minst 5-7 cm, och bitvis blankpolerad! Tomt i förmiddags nu börjar folk hitta hit.

/Martin
 
Is i sörmland

Hej!
Kan rekommendera Marvikarna i Sörmland. Ligger finfina just nu. Starta i Åkers Styckebruk och åk till Laxne. Troligen kan du fortsätta Klemmingen/Frösjön till Gnesta.
 
Is sjön Norrviken Sollentuna/Upplands Väsby

Kan rapporterat att isen ligger fint på sjön Norrviken.

Ingen direkt snö samt tjocklek cirka 200 mm. Blev själv förvånad över isläget, samt de glada
skrinnarna.

Det blir en tur i morrn ochså.
 
Klassiska roslagssjöar som Garnsviken, Tärnan, Hersen, Riala Långsjö m.fl. har alla kalasis den 30/12. Det är ovanligt att hitta tjock (10 cm) och samtidigt helt slät is. Dom passar utmärkt för korta dagar runt nyårsfirandet. Enda nackdelen är att dessa sjöar kräver bil.

Bra sjö för kommunala transporter är Drevviken som dock har sina luriga partier i södra delen och som alltid kräver stor försiktighet.

Undvik sträva Norrviken och Vallentunasjön. Det finns nu mycket bättre alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miaericsson Behöver ett tips på isar i Stockholmsområdet... Israpporter 1
jmlove Bäst i Stockholmsområdet nu? Israpporter 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...