Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa

Hej!
Handlade på loppis och har hittat en caravan dunsäck och en fjällrävenpuppa.
Vet inget om dessa modeller, och trots en del googlande kammar jag noll.
Tänkte höra om någon här har koll. Vet ju att det finns några caravanentusiaster i alla fall.

Säckens loft närmar sig 10cm på ovansidan men betydligt tunnare i ryggen. Vad kan man tro att den är gjord för? Går ju att dra ihop kring ansiktet men saknar klaffar runt halsen.

Puppan är klädd med nån sorts gult non-woven material på insidan. Kan det vara membran i den tro? Verkar bra kvalitet men ganska tunn i materialet.

Nästa steg är väl att testa grejerna men tänkte höra om ni vet något först. Hit me!
 

Bilagor

  • 20191101_120449.jpg
    20191101_120449.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,054
  • 20191101_120456.jpg
    20191101_120456.jpg
    31.4 KB · Visningar: 1,036
  • 20191101_122406.jpg
    20191101_122406.jpg
    35.3 KB · Visningar: 989
  • 20191101_120501.jpg
    20191101_120501.jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,054
  • 20191101_120511.jpg
    20191101_120511.jpg
    20.5 KB · Visningar: 982
Härliga fynd👍 vad gav du? Har du tittat runt inuti sovsäcken så det inte finns någon märkning där? Hur mycket väger den ? Tror inte det är skavader då den är ganska jämntjock runt om.
 
Samma gula insida hade en Caravanpuppa vi fick för länge sedan. Den fungerade på avsett sätt, myggnätet framför huvudändeshålet var säsongsmässigt nödvändig. Vi halkade av liggunderlagen tills vi lärde oss att dutta gummifärg på ovansidan.
Grattis till fina fynd och ut och pröva.

go tur
 
Caravansäcken finns inte med i katalogen från 1993, och kollar man modellen Dreamfill härstammar den från mitten av 1980-talet. Finns en möjlighet att modellen heter just "Dunfill!", men det är ingen modell jag hört från Caravan förut. Även designen med vit dragkedja är lite ovanligt, vanligast var svart dragkedja oavsett färg på säcken.
De Caravan säckar jag har i min ägo har en insydd etikett med modellinfo mm insydd vid dragkedjan upptill. Tittar man på loggan och färg är det inte den som Caravan använde på 1990-talet, utan ser äldre ut.
 
Har en liknande puppa, men märket är Caravan har jag för mig. Den har GoreTex på ovansidan och tät duk i botten. "Huvan" har öglor så den går att spänna ut med bågar (jag har gjort egna bågar av ett gammalt "babygym" som vi skulle slänga, kapade glasfiberbågarna med "dremel" och kapskiva och gjorde egna skarvhylsor av ett passande kopparrör från en sönderfrusen vattenutkastare).

Men är det GoreTex brukar det ju stå ganska tydligt, det kan ju dock vara nåt annat membran i den där.

Sov en natt i den ute när det är kallt så märker du rätt snabbt, i min så blir det tveklöst kondens mot bottenduken (som inte är GoreTex), men ingen kondens alls på insidan av ovansidan.
 
Har en sådan Fjällräven puppa som använts en del genom åren. Det är andas material på ovansidan, som jag minns är det en tidig generation av gore-tex.
Använder den i hemmaskogarna, när man går ut för en övernattning under de kallare årstiderna. Packar i sovsäck lakan o liggunderlag o gör en rulle av allt, oftast ett extra underlag utanför(under). skönt att slippa blöta ner sovsäcken vid övernattning under bar himmel.
 
Caravan Dreamfill var min sovsäck på 70-talet. Mörk violett utsida med insida orange och syntetfyllning.

När jag googlar efter bilder på Caravan Dunfill hittar jag Caravan Winter Dun Fill som påminner om din säck.

Thure
 
Tack för många bra svar!
Jag tror du har rätt i att det är syntet i ryggen, Thure. Det känns så när man klämmer på den lite noggrannare.
Sättet sömmarna ligger påminner ju mycket om skvader också, men materialet känns ju fel.
Smux säger gammal logga så kanske är det en 70talare då?
Odd säger nyare säck, så man får väl se.

Jag ska leta en gång till efter eventuella märkningar, och väga säcken också, för sakens skull.

Kul att höra att folk verkar tro på puppan också. Det blir jag särskilt glad för eftersom jag inte har någon sedan tidigare, och nya puppor med membran verkar ganska dyra.

Allt som allt är jag mycket nöjd med fyndet. Ska nog lita på tidigare ägare och till en början testa båda två som ett kit.

Någon frågade vad jag betalade, och jag skäms nästan att säga att det bara var 30kr. Men jag skänker ganska mycket till samma loppis, så det kanske jämnar ut sig.

Tack alla för ledtrådarna. Jag uppdaterar tråden med eventuell övrig info som jag hittar.
 
Tack för många bra svar!

Någon frågade vad jag betalade, och jag skäms nästan att säga att det bara var 30kr. Men jag skänker ganska mycket till samma loppis, så det kanske jämnar ut sig.

OT:
Ibland går det att fynda

Jag ”hittade” ett par Tierra eller om det var Peak Perfomance GoreTex byxor nyskick på en loppis för halva priset av 45 kronor (blev 23 kronor). Visserligen var byxorna att ett par nummer för stora för att passa mig, men efter 2 telefonsamtal till killar i bekantskapskretsen så köpte jag dom åt ”kille 2”

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...