Vattenrening

Tungmetaller och hormoner kan vi tyvärr inte göra mycket åt, men jag fastnade också för ett Sawyer Mini, när jag köpte friluftsprylar nu under våren. UV-pennor är väldigt dyra, men kolloidalt silver ska döda virus, och det har jag redan hemma. Så det nöjer jag mig med tills vidare.

kolloidalt silver ska man inte använda till vattenrening eller något annat.
uv pennor kan fungera men vet flera som har blivit dåliga när de har använt dem. ett problem att de kan inte rena vatten som har partiklar i vattnet.
 
Sitter också och planerar en längre vandring och behöver någon lätt och inte skrymmande lösning för vattenrening. Och blev intresserad av dit förslag, använder du sånt här kolloidalt silver?

Förstår det som att man bara behöver 10 ml per liter vatten, så behövs ju inte vidare mycket om man även lyckas få tag i lite "säkert" vatten från bäckar etc.

Stopp och belägg. Ionosil är INTE kolloidalt silver. Det är joniserat silver. De tillsätter väl någon enstaka silverpartikel för att inte alltför lät bli fällda för falsk marknadsföring.

Det är möjligt att det ändå har viss effekt, men du kan vara säker på att varenda studie om kolloidalt silvers effekt på bakterier och annat är gjord på riktigt kolloidalt silver, inte på detta. Nåt som talar mot att joniserat silver skulle vara effektivt är att det joner är reaktiva. De vill inte annat än att binda sig till något annat. När man använder det för invärtes bruk bildar det antagligen silversalt redan på vägen ner i magen. Hur länge de överlever i smutsigt vatten kan man ju spekulera om, men jag har ingen aning.

Bara literpriset är nog för att man ska förstå att detta inte är äkta vara. Men Ionosil beskriver faktiskt tillverkningsprocessen på sin sajt också, så det råder inget tvivel om vad det är.

Det finns också miljöaspekter, speciellt i vattenmiljö. Silver är en tungmetall.
 
Vattenrening har flera led.
Grovfiltrering, grusbädd bäst men även melittafilter fungerar.
Oxidera vattnet, låt det droppa eller rinna utmed en tvättbräda.
Nu kan du börja rena vattnet med filter eller klor.

go tur
 
kolloidalt silver ska man inte använda till vattenrening eller något annat.
uv pennor kan fungera men vet flera som har blivit dåliga när de har använt dem. ett problem att de kan inte rena vatten som har partiklar i vattnet.

Det enda det är officiellt godkänt för är just vattenrening, och det är mycket noga utrett av WHO.

Och UV-pennor ska självklart användas tillsammans med en vattenrenare av typen Sawyer Mini.
 
Vill man vara säker på att man renat vattnet ordentligt så ska man börja med att filtrera, och avsluta med UV/kemning/e.d.

Varken UV-ljus, klor, jod, silver, o.s.v. är särskilt effektiva om vattnet innehåller skräp och partiklar.
Vidare så bör man ha inaktiveringstid i beaktande, vilken dessutom är korrelerad till vattnets temperatur.
Jag tror inte det är särskilt ovanligt att användaren lurar sig själv med ovanstående preparat.
T.ex. så kan inaktiveringstiden för cystor vara 60 minuter om vattnet är 20 grader. Vid 10 grader kanske det krävs 4 timmar (?).
Vem följer det i fält?


Man bör tänka igenom var, hur, och varför man behöver rena sitt vatten.
Sugrör, pump och gravitationsfilter har alla olika fördelar och nackdelar.
Renar man för att få bort bakterier och virus, eller för att man inte vill dricka smutsigt (men smittofritt) vatten?

Bästa lättviktsfiltret torde vara Sawyer. Modern hålfiberlösning i ett kompakt format.
 
När vi bodde i ME och CA blötlade vi alla grönsaker i jodupure vatten.
Ingen vill dricka den bruna smörjan, men renad och luftad ser ingen skillnaden på den och rent dricksvatten.
Här i Norden är vi bortskämda med drickbart vatten ur kranen, en lyx.

Rena rätt och håll er från vattenburna smittor.

go tur
 
När vi bodde i ME och CA blötlade vi alla grönsaker i jodupure vatten.
Ingen vill dricka den bruna smörjan, men renad och luftad ser ingen skillnaden på den och rent dricksvatten.
Här i Norden är vi bortskämda med drickbart vatten ur kranen, en lyx.

Rena rätt och håll er från vattenburna smittor.

go tur

Vad är ME och CA? Eller alla vet det utom jag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rottemark Vattenrening Alperna & Karpaterna Friluftsmat 1
pal2 Vattenrening - för smakens skull Friluftsmat 5
01234 Vattenrening??? Friluftsmat 10
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...