Den perfekta frukosten

Tack

Förlåt, känner mig medskyldig. Trådarna verkar ta krokigare vägar än vanligt på sista tiden, kanske för att vi sitter hemma och längtar ut...

Det finns flera "frukosttrådar" som kanske håller sig bättre till ämnet, t ex denna,. Sök på "frukost" så hoppar de fram.

Det enklaste (och mest bränslebesparande) är ju att blanda ihop sin egen "powermusli" precis som man vill ha den. Större andel frön och/eller nötter ger högre kaloriutbyte, men vill man ha lite mer inslag av (långsamma) kolhydrater, är rostade havrekärnor jättegott som bas. Recept:

Blanda ca 50/50 solrosfrön och havrekärnor, bre ut jämnt i en långpanna. Påsarna med havrekärnor brukar vara på 350 g, så det blir sammanlagt ca 700 g. Sätt ugnen på 200 grader, men sänk temperaturen till 175 grader efter att långpannan satts i. De första 10-12 minuterna kan man göra annat, sen gäller det att passa ugnen. Det får absolut inte bli brunt (=bränt), och det blir det på nolltid just efter att det verkar "lagom".
Efter att blandningen svalnat blandar jag i rikligt med grovhackade valnötter och ibland lite nyponskalspulver. Vill man ha söta inslag, kan man ta med russin, torkade tranbär eller annan torkad frukt efter tycke och smak. Äts med mjölk blandad på fullfett mjölkpulver, typ Nido, alt. kokosmjölkpulver.

Man blir länge mätt på detta, men gillar/behöver man nåt sött som kickstarter (jag gör inte det) kan man backa upp med sesamkakor, mörk choklad, russin, dadlar och annan torkad frukt. Samt inte minst halva...

Tack för tips. Ska kolla länken. Jag kommer under våren och försommaren att provvandra med den tänkta utrusningen som jag ska ha i Sarek. Jag har torkat mat själv, men ska prova detta mer. Jag ska solovandra 10 dagar i Sarek, och kommer att göra mathanteringen så enkel som möjligt. Det ska vara energirik mat, den ska vara god, den ska vara enkel att tillaga och den ska helst vara hemlagad. Jag räknar med att ha med olja (inte kokossmak) av någon sort samt nödvändiga kryddor för att maten ska smaka bra. Jag ska ha så energirik mat som möjligt med mig.
Jag har fjällerfarenhet, så 10 dagar i Sarek är inte något problem.
Jag kommer att ha ett kokkärl med mig, så det blir att laga allt i samma kärl, om det är flera saker som ska tilagas. Samt en tallrik och kåsa såklart.
//Thomas
 
Är det för smaken man rostar havrekärnorna? Är de ok orostade?
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
I första hand för smaken och konsistensen, men också vatteninnehållet (visserligen marginellt) och för att de blir mer lättsmälta. De orostade ska enligt tillverkarens uppgift vara ångade och valsade, men tydligen ändå inte riktigt genomkokta. På samma sätt som okokta haveregryn känns de rätt mjöliga och smakar tydligt av okokt mjöl.
Personligen klarar jag att äta dem råa, men är man inte van lär magen protestera.
 
(...) Jag ska solovandra 10 dagar i Sarek, och kommer att göra mathanteringen så enkel som möjligt. Det ska vara energirik mat, den ska vara god, den ska vara enkel att tillaga och den ska helst vara hemlagad. Jag räknar med att ha med olja (inte kokossmak) av någon sort samt nödvändiga kryddor för att maten ska smaka bra. Jag ska ha så energirik mat som möjligt med mig.
Jag har fjällerfarenhet, så 10 dagar i Sarek är inte något problem.
Jag kommer att ha ett kokkärl med mig, så det blir att laga allt i samma kärl, om det är flera saker som ska tilagas. Samt en tallrik och kåsa såklart.
//Thomas
Nu blir det delvis OT igen, då det inte bara handlar om frukost, men i så fall kanske du också har nytta av den här artikeln (som jag just uppdaterat) samt denna, denna och denna tråd som inspiration. Mitt inlägg i den sist länkade råkar handla om glutenfritt, men principerna för snabba "en-grytsmiddagar" är samma om man varierar kolhydratbasen med bulgur, matkorn, tunna äggnudlar, couscous, bovetekross eller vad man nu gillar. Allt detta kräver bara ett uppkok och sen ca 10 min färdigsvällning i en grytmysare.

Bönpasta är en nyfunnen höjdare, som inte var så vanlig när jag skrev inlägget. Kräver 30 sek till 1 min. uppkok + grytmysarsvällning, beroende på tjocklek. Utmärkt proteinkälla och lagom långsamma kolhydrater. Jag bryter sojaböns-tagliatelle i småbitar och blandar direkt i grytan med övrig torkad middagsmat. Man får snabbt känslan för hur stort vattenöverskott detta kräver (ingen olycka heller om man tar till för mycket, blir bara lite mer soppa av det hela).

Hummous till maten som en mättande och balanserad protein- och kalorikälla är en annan personlig favorit, som dessutom går att göra färdig utan kokning överhuvudtaget. Jag brukar röra till en sats i min vikkåsa, som får svälla medan den varma middagsdelen tillagas.

Besan laddu är mäktig välbalanserad mat, som kan packas kompakt och inte heller kräver ytterligare tillagning. Kan göras söt eller salt/"mat-kryddad" efter tycker och smak.

I övrigt är alla sortes nötter och frön lösningen på allt ;)

Någon tallrik tar jag inte med när jag är ensam. Middan håller sig varm bättre under hela måltiden, när man äter direkt ur grytan, instoppad i sin grytmysare. Det enda som kräver separat kärl är att blanda till hummous, och det går som sagt utmärkt i vikkåsan. Senast i höstas förbrukade jag inte helt en 100-grams gaspatron på 13 dagar.

PS Kom just på att det ju finns en egen "torka mat"-tråd, fast den är också lång och med en del utvikningar :)
 
Senast ändrad:
Jag hade olivolja med på vandring att hälla i middagsmat ca 1/2 l på 12 dagar kan ju rekomendera att prova hemma att magen tål så mkt fett extra,ca 1/2 dl till tex potatispulver och komihåg att ta mindre vatten då oljan gör moset tunnare man kan ju även ha oljan att steka i men bättre då med rapsolja som tål högre temp.
Så kallt som det var förra sommaren i Norska fjällen (hardangervidda + runt glaciären fick man ha smör inne i innertältet på natten för att kunna bre på hårda brödet Snöfält gick jag igenom varje dag.
 
Jag hade olivolja med på vandring att hälla i middagsmat ca 1/2 l på 12 dagar kan ju rekomendera att prova hemma att magen tål så mkt fett extra,ca 1/2 dl till tex potatispulver och komihåg att ta mindre vatten då oljan gör moset tunnare man kan ju även ha oljan att steka i men bättre då med rapsolja som tål högre temp.
Så kallt som det var förra sommaren i Norska fjällen (hardangervidda + runt glaciären fick man ha smör inne i innertältet på natten för att kunna bre på hårda brödet Snöfält gick jag igenom varje dag.
Jag har också med mig olja som en del i min energiplan när jag vandrar.
 
De senaste fjällfrukostarna har jag ätit müsli med Nido-mjölk blandat med chiafrön och nåt bärpulver med lite socker. Och kaffe förstås. Bärpulvret kan man med fördel blötlägga med chiafröna kvällen innan så är det sylt på morgonen. Linfrön funkar också att göra sylt med, men kan ju sätta fart på magen

På kajakturer lyxar man ju till det mer så det blir mer som hemma med ägg, tomat, bacon och grejer.
 
Senast har det varit en blandning av Havregryn, lite vaniljsocker, russin, hackade torkade frukter och mjölkpulver som jag kokar med vatten till en gröt.

Funkar bra och är billigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...