Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-20, 23:59
veni veni är uppkopplad nu

Hej,
jag var för en månad sedan i Dovrefjell och startade från Kongsvoll (kom med tåget) gick enligt den streckade linjen på kartan (först grön linje delvis oledat och sedan vidare på den röda linjen på den bifogade bilden) till Reinheim. Jag stannade över natten i Reinheim och dagen efter gick jag upp med packning till Snöhettan. Från början var tanken att gå via toppen vidare till Åmotdalshyttan men insåg att det skulle bli för jobbigt så jag lämnade säcken vid korsningen (bilden med vägvisaren) en så kallat platå nedanför Snöhettan. Vid toppen träffade jag ett tyskt par som skulle vandra vidare via toppen. Jag hade inte vågat det som ensamvandrare. Det låg mycket snö kvar vid kammen och man såg knappt någon markering. Det har säkert gått bra för de annars hade man hört något. När jag kom ner till platån var jag för trött för att fortsätta på stigen till Åmotdalshyttan där man rundar Snöhettan. Det finns jättebra tältplatser (vatten måste tas med) som ni kan se på bilden med solnedgången. Nästa dag fortsatte jag på stigen till Åmotdalshyttan. Den går ganska högt och är rätt stenigt men inte svart. Eftersom ni ska tillbaks så skulle jag föreslå att vandra från Åmotdalshyttan den lätta stigen nere tillbaks till Reinheim och vidare nere längs jokken till Kongsvoll eller Snöhemstationen. Flest myskoxar syntes på streckan från Kongsvoll till Reinheim. Jag såg senare en del också när jag gick från Loennechenbua till Gammelsetra. De stod mitt på stigen och jag tog det lite försiktig och var på väg att göra en omväg men när jag närmade mig så sprang de åt alla håll.

Svara med citat