Värme från fuktig ved, tips?

Jag tycker att stående, döda granar inte brukar suga åt sig fukt så lätt. Det brukar funka för mig vintertid. Är granstammen iaf 1 dm i diameter finns ofta torr kärnved. Såga och klyv!
När det gäller död tall: innehåller inte tallen mycket tjära är den ofta fuktig vintertid. Dock är det olika mycket tjära i olika delar av trädet. Den nedre samt övre delen av stammen innehåller mer tjära. Toppen innehåller som regel mycket tjära. Likaså grenarna. Om du fäller en torrtall kan starta elden med späntved från talltoppen.
 
Alla borde läsa
Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst av Yngve Ryd

jag har aldrig haft problem att elda blöta pinnar.. det gäller att förbereda sig och ha lite tändmaterial eller veta vart man hittar torrt tändmaterial.. leta under granar, försök hitta tjärved och bygg elden metodiskt från grunden.
 
Kottar

Att elda med kottar kan också vara ett alternativ...

Allemansrätten ger dig den rätten att plocka nedfallna kottar... och orkar man inte plocka kottar så finns det en möjlighet att köpa dessa: kottar :)

Mvh troswe
 
Hej,

Tack så mycket för svaren!

Gran borde jag nog elda mer med, har mest tall och björk i de områden jag brukar röra mej i, men ska definitivt hålla ögonen öppna efter gran i fortsättningen!

Att få grejjer att brinna är generellt sätt inget problem med lite tålamod och förberedelser, denna gång funderade jag mest på hur jag ska få bäst värme i min kamin, speciellt nu under vintern då det jag eldat med mest verkar vara blött och fuktigt och därmed inte alstrar någon nämnvärd värme. Brinner gör det dock om än ojämt :)

Tack för boktipset... lägger den boken på inköpslistan!
 
Har ingen skrivit det klassiska tipset?
"Granknaster", dvs de torra kvistarna längst ned på granen.

Lätt att samla (sedvanlig allemansrätts-OBS) tillräcklig mängd för att få igång tjurigare ved. Kräver inga verktyg. Lätt att antända.
 
Jag väcker upp den här gamla tråden för jag har samma frågor som TS.

Har ni tips för att få maximalt med värme ur en mindre tältkamin?

Finns det några knep för att torka ved samtidigt som man ändå får en del värme ur kaminen?

Mina erfarenheter hittills är att det är enkelt att få eld och inte heller några problem för mig att torka pinnar efter hand för att hålla elden igång. Men torkningen förbrukar ju mycket värme. Därför vore det bra att veta vad som bör eldas för att få maximalt med värme och hur man torkar lagom effektivt. Bäst vore ju om man kunde placera blöt ved så att den torkas av överskottsvärme så att mängden värme som sprids från kaminen inte påverkas, men det är kanske emot fysikens lagar?

Tips om hur man gör detta med minimal åverkan i naturreservat är lika välkomna som tips på hur man gör detta när man är överens med markägaren eller har tillgång till massa ved pga kraftledningsgata eller liknande.
 
Jag väcker upp den här gamla tråden för jag har samma frågor som TS.

Har ni tips för att få maximalt med värme ur en mindre tältkamin?

Finns det några knep för att torka ved samtidigt som man ändå får en del värme ur kaminen?

Mina erfarenheter hittills är att det är enkelt att få eld och inte heller några problem för mig att torka pinnar efter hand för att hålla elden igång. Men torkningen förbrukar ju mycket värme. Därför vore det bra att veta vad som bör eldas för att få maximalt med värme och hur man torkar lagom effektivt. Bäst vore ju om man kunde placera blöt ved så att den torkas av överskottsvärme så att mängden värme som sprids från kaminen inte påverkas, men det är kanske emot fysikens lagar?

Tips om hur man gör detta med minimal åverkan i naturreservat är lika välkomna som tips på hur man gör detta när man är överens med markägaren eller har tillgång till massa ved pga kraftledningsgata eller liknande.

Jag klyver fin tändved på försommaren som jag håller torr genom att ha i förrådet fram till älgjakten. Alltid skönt med torr ved om kylan kryper och det är blåsigt under andra hälften av älgjakten. Jag har även större ved liggnades i bilen under älgjakten för det är inte alltid som veden i skogen som hittar på marken är torr. Läs gärna länken för den är nyttig. Jag kan tillägga att jag jagar uppe i Norrbotten.
 
Ett bra tips när man ska elda blöt ved är att elda uppifrån och ner, och alltid med den torraste veden längst upp. Färsk björk brinner bäst när det är riktigt kallt, stående döda tallar på mager myrmark utan bark brukar alltid gå fint att elda, viktigt att de är hårda. Även döda stående lövträd brukar gå fint om man först delar dem och undviker veden som är längst ner. Jag brukar känna efter och jämföra vikten på träden för att avgöra hur pass mycket vatten som finns, hårda och lätta träd brukar vara melodin. I små kaminer brukar det alltid vara svårare med blöt ved.
 
Ett bra tips när man ska elda blöt ved är att elda uppifrån och ner, och alltid med den torraste veden längst upp. Färsk björk brinner bäst när det är riktigt kallt, stående döda tallar på mager myrmark utan bark brukar alltid gå fint att elda, viktigt att de är hårda. Även döda stående lövträd brukar gå fint om man först delar dem och undviker veden som är längst ner. Jag brukar känna efter och jämföra vikten på träden för att avgöra hur pass mycket vatten som finns, hårda och lätta träd brukar vara melodin. I små kaminer brukar det alltid vara svårare med blöt ved.
Vet du om du får lov att ta döda stående träd.
 
Mitt första inlägg på Utsidans forum.

Efter att ha spenderat en några nätter över nyår i tipin med kamin i södra Lappland så uppstod onekligen frågan hur man bäst hittar torr ved som direkt kan generera hyfsad värme under sådana förhållanden som det nu varit, dvs. väldigt mycket nysnö och temperatur kring -2C.

Det verkade som mer eller mindre alla döda ståede träd just nu var rejält blöta inuti och tjärstubbarna, som sommartid brukar finnas här och där låg djupt under snön för att på ett effektivt sätt kunna hittas och användas som värmealstrande ved. Veden fräste som en stekt korv när det brann och värmde verkligen inte mycket.
Det ordnade sej i och för sej genom att jag slutligen spjälkte all ved tunt och snabbtorkade ovanpå den heta kaminen.

Jag undrar ändå ifall ni har några tips inför framtiden, hur gör ni andra som använder kamin vintertid?

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för problemet speciellt i en granskog.

De tunna fina torra avbarrade grenarna längst ner nära stammen på en på gran tänder jag med. Torr kvist och grov helst barkfri kvist (utan ett enda grönt barr) brinner bra.. Sitter grenen på ett träd är den på sin höjd ytblöt. Om det regnar kan den vid starten behöva klyvas. Stående torr gran eller tall är ju närapå alltid torr men gran kan vara på gång att ruttna vilket brukar vara nerifrån och uppåt. Torr små tall grov typ underarmen på karg mark brinner annars som tusan, men sotar.
Lövträ använder jag normalt aldrig mer än om inget annat finns.
De här funkar för mig, och jag har aldrig med mig något brännbart och de har väl gjort så i drygt 50 år.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simkas Värme reflektor Överlevnad 24
LeckT Virke till eld? Olagligt att ta dött trä! Överlevnad 6
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...