Edsåsdalen?

Hustrun och jag har under ett antal år spenderat en vårvintervecka i Vålådalen. Närheten till kalfjället vid finväder och åkning i mer skyddad terräng vid mindre trivsamt väder har fått oss återkomma år efter år. Tågförbindelsen via Undersåker gör dessa trakter lätt åtkomliga för oss.

Nu har vi i alla fall funderat lite över vad Edsåsdalen i ungefär samma område har att erbjuda. Har någon som varit på bägge ställena lust att göra en liten jämförelse?

Torbjörn
 
Hej Torbjörn,

Har inte varit i Edsåsdalen på vintern men var där med mina barn i somras. Jag tänkte då mycket på hur fint det måste var på vintern då man kan skida på myrarna. Och kanske passar det egentligen bättre på vintern än sommaren av den anledningen. Många av lederna var just vinterleder. Vi hyrde en av de två enkla stugorna uppe vid Lyckans läger upp vid Offsjöarna. En helt fantastiskt plats och en härlig vildmark. Vet inget om skotertrafik men på sommaren var det ett paradis. Vet att man vintertid kan skida bort till Hållfjället om man vill.
Kalfjället är som sagt aldrig långt bort. För mig gav området mersmak. Jag kommer med all säkerhet själv att åka dit på vintern för att gå på tur. Kul med ett nytt ställe även om jag verkligen gillar Vålådalen!
Vet inte om du blev något klokare..:)
//Peter
 
Älskar Edsåsdalen. Bor i Åre men åker ofta dit bara för att ta en kaffe. Mer avstressande by får man nog leta efter. Egen gratis lokaltrafik har de: sparkar. Bara de. Byn har ca 50 bofasta.
 
Hej!

Har varit i Edsåsdalen en vecka vintertid.
Tycker att det var trivsamt samt gav bra möjligheter till längdskidor/turskidor i spår samt i leder.
Kanske inte oändligt många allternativ men fullt tillräckligt för en vecka om man vill variera sig, beror på önskemålen. Vi hyrde en stuga vid Dalen (belägen på ett gårdstun) ganska nära spårcentralen/vändplanen längst in i området, mycket trevlig + nära till spåren och leder söder ut (mot Ottsjö). Leden söder ut var lite tråkig i början, småjobbig då det var en del uppför + ganska rakt i början, väl upp var det mycket fint. Hållfjällets fjällstation/gård lär vara väldigt fin men dit komm vi inte. Även restaurangen Vita Renen uppe i Slalombackarna var trevlig. Längdspåren var väl preparerade.

Mvh,
R
 
Finns en utomordentlig guide för hela området, Ottsjö, Vålådalen, Edsåsdalen och Åre där alla leder är beskrivna och utmärkta. Finns säkerligen en 5-6 bra turer med utgångpunkt Edsåsdalen.

Om byn kan sägas att den är mycket liten men mycket gemytlig och närheten till Åre märks inte alls av. Väldigt trevlig plats som jag besöker varje vinter för en våffla på Vita Renen.

Informationen kommer från broschyren Fjällupplevelser på skidor som är producerad av Södra Årefjällen Turism. Du kan ladda ner ett digitalt exemplar här nedan. PDF (35 Mb).

http://multi.mediapaper.nu/?PubId=8233FA87C1E0C793A69D16218DAB4876

När det tar slut på turer så ta vesslan upp till Vita renen och betala liftkillen en tjuga för att åka liften upp på toppen så kan du se Snasahögarna vid en fin dag, och hela Åre.
 
Någon som vet hur det brukar vara med snötillgång i Vålådalen och/eller Edsåsdalen runt 1 Maj?

/Niklas

Gränspuck skulle jag säga. Från Ullådalen eller Storulvån är det normalt inga problem att starta en skidtur 1 maj men Vålådalen och Edsåsdalen ligger lite lägre.

Men i år gick jag själv på tur från Ullådalen 21 maj.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...