40 mil på MTB. Vilken utrustning?

Vi har planer på att cykla en tur på ca 40 mil på MTB till sommaren.
Vi är i full planering just nu och behöver tips och idéer angående lämplig utrustning att ta med sig.
Vi vill hålla nere vikten så mycket som möjligt samt packvolymen. Övernattningar kommer att ske, hur många vet vi ej ännu.

Vi är 2 personer ska jag tillägga också...därför skall packningen fördelas på två mindre ryggsäckar.

Några frågetecken...då detta kommer att bli våran första långtur:

-Dom mest nödvändigaste prylarna?
-Mat?
-Kläder?
-Utrustning till MTB

Vi har redan kollat på några ryggsäckar. Vilka är Camelbak TransAlp 28l, Deuter TransAlpine 30l och Tatonka CrossAlp 30l.
Ett krav vi ställer vid val av ryggsäck är vattenblås på minst 2l.
Samtliga runt prisklassen 900:- och med en blåsa på 3l. Vikt mellan 1180 - 1550g.

Vi är tacksam för svar, vill höra allas åsikter och erfarenheter!

//Andreas & Mattias
[Ändrat av bergholm 2003-11-05 kl 17:32]
 
jarlmoden; sa:
Varför inte cykelväskor istf ryggsäckar?

Nej, jag vill inte ha cykelväskor. Det känns bäst med ryggsäck, det är trots allt en hög teknisk nivå på denna ledvi ska cykla på, jag har svårt att tänka mig att det blir så mycket lättare med väskor. Man vet aldrig men det är större möjlighet att de slår emot en sten, träd eller nåt så de går sönder eller man tappar balansen. Dessutom så har jag cyklat en hel del med rygga så det känns bekvämast.

Jag kanske inte nämnde det i mitt inlägg, men denna tripp startar i Sundsvall och går genom skogarna förbi Ånge, Östersund och slutligen till Norska gränsen.
 
Cykelväskor

Cykelväskor verkligen att rekomendera enligt mej. Jag Och en kompis cyklade mtb runt Island i sommras. Till en början hade jag lite av packningen i en ryggsäck men det var intesärskilt bekvämt. varmt, svettigt och mcyket mer ansträngande än att spänna fast, samt packa ned utrustningen i cykelväskor.
Min rygga var ju iofs inte någon höjdare så är det extremt avancerad cykling kanske det är att rekomendera iallafall.

Kommer ni att kunna handla mat på vägen eller hade ni räknat med att ta med allt från starten?
När det gäller kläder är min erfarenhet att ett par byxor + regnbyxor är tillräckligt, en regnjacka, en varmare tröja ett underställ, en t-shirt, handskar, och dubbel uppsättning underkläder och strumpor borde räcka.

Några andra funderingar, fråga gärna.

/martin
 
Re: Cykelväskor

Kommer ni att kunna handla mat på vägen eller hade ni räknat med att ta med allt från starten?

Ja, vi kommer att passera några större samhällen där möjlighet att handla mat finns. Jag tror också att det finns bra med möjligheter att få tag på färskvatten.

Jag håller med dig ang. klädsel, man behöver inte ha mycket kläder med sig enbart bekväma och funktionella cykelkläder såsom blöjbyxa osv.

Angående cykelväskor så tycker jag det är bättre att ha tyngden på ryggen än på cykeln med tanke på den trixiga terrängen så blir det nog en hel del obalans med cykelväskor...

Vad tycker ni en lämplig utrustningslista bör se ut?
Cykelreparationsgrejjor, dvs minipump, x-tra slang och lite lagningsprylar, första förband ett måste...vad mer?
[Ändrat av bergholm 2003-11-05 kl 21:41]
 
tält eller stuga

Kommer ni att sova på vandrarhem eller i tält? Om ni inte tältar så behövs det ju knappt ngn packning alls och då är ju ryggan väsentligt hetare än hojväskan!


HMFL
 
Rekomenderar Inte rygga

som tidigare svar har sagt. Du sitter inte vertikalt med ryggen på cykeln och kan inte hålla upp ryggan.

Jobbar i en cykelaffär och byggde en långfärdsMTB åt en kille, som cyklar i Afrika nu. Vi satte Tubus cykelväskramar på cykeln. Ifs så fick komma upp med lite "patent"lösningar men det blev lyckat ändå.

Nej ta en ordentlig funderare på det är med rygga, visst koolare, än med cykelväskor. Men det är förbannat jobbigt.
 
Hur länge

Det beror väl lite på hur länge ni tänker hålla på, om ni tänker köra allt i sträck, eller sova på vägen.
En multisportrygga är nog ett bra val, de innehåller plats för vätskeblåsa och är lätta. De används ju i tävlingar där man ibland cyklar mycket länge i jobbig terräng.
Visst kan det bli jobbigt för ryggen i längden, men det beror ju som sagts tidigare väldigt mycket på hur mycket vikt man har med sej.
 
Andreas, det känns som att vi borde köra med cykelväskor och ryggsäckar, så vi inte får allt på ryggen eller allt på ramen.
Någon lättare ryggsäck med vattenblåsa i, samt lite packning, men huvuddelen i cykelväskor.
Det som kommer att ta plats i packningen är vält tält, sovsäckar och bränsle- eller gaskök samt vatten.

Vad går en cykelväska på? Ingen värsting, men en lätt med inte allt för stor volym.

/Mattias Holmberg
 
Med risk för att sticka ut hakan långt, långt ut i jymden, har ni funderat på en stor sadelväska (ev. + ramväska mellan benen) och en budväska som kan låsas över bröstet? Personligen tycker jag en ryggsäck ger mycket sämre balans (för hög tyngdpunkt)än en budväska. Har cyklat många goa timmar med tung börda i en budväska och tycker inte det är mycket värre för axlarna än med ryggsäck. Däremot är balansen mycket bättre. Tycker jag alltså, som härmed har hakan fri...

;)

/ G
 
Re: Rekomenderar Inte rygga

Håkan; sa:
Vi satte Tubus cykelväskramar på cykeln. Ifs så fick komma upp med lite "patent"lösningar men det blev lyckat ändå.

Jag har personlig erfarenhet av Tubus cykelväskramar och kan intyga att de alldeles utmärkta, sannolikt marknadens bästa eftersom de är gjorda av chromolystål och inte aluminium (som kan vara skört och är svårt att laga). De är lätta, reparerbara, och tar utan problem upp till 40 kg packning. Vi har gjort fyra långa resor med våra utan minsta bekymmer. Möjligen är Tubus "over-kill" för en fyrtiomilatur.

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
FreddeSkåning 20 mil på en dag? Långcykling 16
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
x-treme Smygehamn-Trerikesröset Häng på 410 mil på cykel. Långcykling 0
tango 723 mil lång cykelspårbild Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
CalleNilsson Sverigetrampet - 240 mil självsvält Långcykling 30
avsl0912 Tour de Suede, 500 mil kan det va nåt? Långcykling 4
hannulan Mil per dag? Långcykling 5
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
andreasj50 cykla 120 mil, tips!!! Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...