Valla pulkan enkelt

Jag har slipat och sikicklat pulkans medar då det fanns djupa spår i dem efter sten mm.
Finns det något enkelt sätt att lägga på Valla nu ?
Jag ska vara ute i Sarek två veckor i februari, så det kan ju bli ordentligt kallt. Jag har aldrig vallat förut, men det kanske finns någon enkel på stift eller spray ?
 
Kontrollera att det går att valla, dvs att pulkan har ett belag som kan ta valla och tål värmen på 150-160 grader.

Om det är ett par skidor så skulle jag valla dom med Red Creek LF Base för att få en bra slitstyrka och sedan något "blått" paraffin. Men min känsla efter en vintertur i Sarek är att det är så besvärligt före att ingen valla i världen skulle hjälpa.
 
Utförsparrafin om det är en plastpulka, bra glid varar länge.
Är det en tråpulka och trätjära eller kallgrund samt en ytvalla för glidet.

go tur
 
Det är en Fjellpulken X-Plorer 168 Expeditionspulka. Jag vet att medarna är utbytbara och de verkar vara gjorda av någon slags plast. Så jag har ingen aning om de tål värme.
 
Tveksamt....

Hej.

Har inte lyckats hitta vilket material de har i medarna, men själva pulkan är tillverkad av glasfiberarmerad polyeten, dvs i grund och botten samma plast som i en vanlig plastpåsen.

Om man antar att medarna är tillverkade av samma material kommer det inte att förbättra glidet att valla.

/ Stefan
 
då det är så lös snö i sarek i februari så glider nog pulkan mest på magen och inte på medarna ,så prova vanligt bilvax på( magytorna) det glider bra
 
Hej.

Har inte lyckats hitta vilket material de har i medarna, men själva pulkan är tillverkad av glasfiberarmerad polyeten, dvs i grund och botten samma plast som i en vanlig plastpåsen.

Om man antar att medarna är tillverkade av samma material kommer det inte att förbättra glidet att valla.

/ Stefan
Pulkan är av glasfiberarmerad polyester, medarna är av polyethen. Enligt en äldre Fjellpulken katalog.
Valla förbattrar väll inte glidet, men om det skulle bygga på blöttnö är det kannske bra att ha nagon valla typ denna https://www.addnature.com/holmenkol-natural-skiwaxstick-50g-699512.html med.
Jag har den i säcken för mina vallningsfria skidor.

Henning
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...