Clifford kajak

love or hate

Clifford är en rätt kontroversiell person har jag förstått över tiden han håller sin linje stenhårt likt många andra och en del förkastar det ändra köper det rakt av och ytterligare andra plockar russinnen ur kakan. han är altså som alla oss andra.
 
Vad är problemet?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad Tavy menar med att Clifford inte vet vad han pratar om. Är det bara valet av kajaker eller handlar det om något annat? Om det är fråga om kajakerna tar jag gärna en lektion här i forumet av en riktig expert. (här är det meningen att du skall ta åt dig, Tavy, och förklara ditt märkliga påhopp.

Förresten, du kanske bara ville ha uppmärksamhet? Nu har du fått det, från ganska många!

Daniel
 
Lite nyfiken på vad för kunskap som krävs att paddla de ovan nämnda kajaker.
/Erik

Det är hela paketet som behöver uppdateras. Hur du går i och ur på enklast möjliga sätt, inte lyfta i roderlinorna, använda roder, sitta utan benstöd, olika räddningstekniker etc.

Vi har en hel del NILare i klubben, vissa kan paddla allt, medan en majoritet vill/kan bara lära ut klassisk brittisk havskajak. Inget fel med det.

NIL försöker nog lyfta sig lite för att göra skäl för namnet NORDISK instruktörslicens och tittar även på hur de klassiska skandinaviska kajakerna hanteras på bästa sätt.

Clifford har uppenbarligen inte lust att lära ut hur en brittisk havskajak kan hanteras.
 
Jonathan Öhrling är inte NIL

NIL försöker nog lyfta sig lite för att göra skäl för namnet NORDISK instruktörslicens och tittar även på hur de klassiska skandinaviska kajakerna hanteras på bästa sätt.

De åsikter som här framförts av Jonathan Öhrling har ingenting med NIL (Nordisk Instruktörslicens för havskajak) att göra. Han har på inget vis framfört dem på NILs uppdrag. Det är enbart Jonathans egna åsikter. Han får stå för dem själv.

Jens
 
Hmm.
Jag skulle bli djupt imponerad om någon lyckades paddla och driva ett paddelspecifikt företag i 30 år utan att lära sig något. Det går bara inte.
Han kan säkert en hel del, även om han är "set in his ways".
 
Clifford

Säga vad man vill men satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag läste loakalblaskan i fredags. Där ovan nämde man påstår att det endast finns 12 (av 700) kajaker som har "rätt säkerhetsutrustning". Min paddelkarriär började i Jonstorp, där vi fick en lektion som hette duga, visste inget alls om paddling då, det är en upplevelse att träffa denne man. Dock bör man kanske även ta intryck av andra "experter". Tycker dock att var och en skall få ha den uppfattning han vill bara han inte förstör för andra. Det är kanske där problemet ligger lite, ungefär som våra religioner som får hålla på med sitt trams mer eller mindre obemött (fick jag sagt det med ;-)). Fanatism är varken kul eller utvecklande.
Det som fick igång paddlingen på allvar i sverige var nog mest våra reseprogram och utvecklingen med att vi har fler människor som har stillasittande jobb, det är ju inte bara paddlingen som ökat utan hela frilufts/äventyrsbranchen. Tror nog att de som har gjort mest för att föra fram paddlingen till allmänheten är Kajaktiv och Point65, företag som har fått "den vanlige" människan att börja paddla istället för att skrämma iväg densamme.

En sak är jag säker på, att har du inte ett öppet sinne och kan ta in andras uppfattningar, och i detta fallet kajaktyper, sätt att paddla eller sätt att rädda sig på utan gör tvärtom och låser in dig i ett hörn. Då kan du varken bli en duktig paddlare eller en duktig instruktör.

Kursarrangörer i Västra Skåne:
Helsingborgskanotisterna
Kajakevent
Kanotföreningen Öresund
Malmö Kanotklubb
Clifford kajak

Mvh,
leif
 
Senast ändrad:
Ibland undrar jag om inte paddlare har osedvanligt lätt att utveckla fundamentalistiska drag.. ;)

Inte bara Clifford/VKV utan även grönlands, tävlings och vadvetjag-paddlare verkar kunna utveckla dessa tendenser med tiden. Lite tråkigt eftersom det knappast befrämjar varken säkerheten, själva paddlingen eller den egna personliga utvecklingen va..?

Om man nu tar C som exempel så har han ju en fantastisk paddelkarriär bakom sig (och håller väl egentligen på som bäst fortfarande..) och måste ha samlat på sig massor av erfarenhet. Och det är mycket möjligt att han har dragit slutsatsen att just det här är det bästa sättet att paddla för honom, men att därifrån förkasta allt annat och då särskilt använda säkerhetsriskerna som argument är ganska magstarkt. Jag menar, paddling är väl inte direkt någon risksport och bevisligen fungerar de flesta typer av kajaker helt ok. Vissa är optimerade för fart, andra för grönlandsrollar men säkerheten ligger ju inte i kajaken utan i det att paddlaren kan hantera den utrustning han/hon använder under rådande förhållanden. Väl..?

Den största faran med Cliffords tankesätt anser jag är att nybörjare kan ta budskapet helt okritiskt rakt av och verkligen tro att så här är det. Utan att ha Cs hela erfarenhetsbank att bottna i så köper man alltså allt bokstavligen, men förstår inte tankesättet bakom. Man tror verkligen att VKVs räddningsmetod är det ända säkra och allt annat är totalt livsfarligt. Och fortsätter sen dessutom och predikar vidare. Vi som har hållit på ett tag kan ju mer plocka dom russin vi är intresserade av och spotta ut resten..

Missförstå mig rätt nu, jag tycker verkligen om profiler som brinner för sin sak, som entusiasmerar andra och sprider både kunskap och glädje. Men i det här läget har det precis motsatt effekt, man cementerar skotten och får nån slags "är-du-inte-med-oss-så-är-du-mot-oss sekterism" i stället.

Lite trist va..?

Och jo, har haft en del egen erfarenhet av C själv och i mitt tycke är han faktiskt ganska precis så kantig som han framstår på sin hemsida..

Mina åsikter..
/ Ulf
 
Men hallå..

Ibland undrar jag om inte paddlare har osedvanligt lätt att utveckla fundamentalistiska drag.. ;)

Lite trist va..?

Och jo, har haft en del egen erfarenhet av C själv och i mitt tycke är han faktiskt ganska precis så kantig som han framstår på sin hemsida..

Mina åsikter..
/ Ulf

Alltså min tanke när jag sa emot den första nissen var (& är) att det é rätt kasst att dissa en människa på ett ställe där han inte kan bemöta kritiken.

Ännu värre när du (syftar på första nissen i tråden igen) inte har en aning om vem han é öht.

Tycker ni verkligen att det é ok att diskutera en människa utan att ge honom en chans till genmäle??

Man kan tycka vad man vill om LC, el om paddling, men om man har problem m hans åsikter, bör man inte ta diskussionen m honom då??

El é det bra jag som é oerhört märkligt uppfostrad..
// I-a
 
Alltså min tanke när jag sa emot den första nissen var (& är) att det é rätt kasst att dissa en människa på ett ställe där han inte kan bemöta kritiken.

Ännu värre när du (syftar på första nissen i tråden igen) inte har en aning om vem han é öht.

Tycker ni verkligen att det é ok att diskutera en människa utan att ge honom en chans till genmäle??

Man kan tycka vad man vill om LC, el om paddling, men om man har problem m hans åsikter, bör man inte ta diskussionen m honom då??

El é det bra jag som é oerhört märkligt uppfostrad..
// I-a

Klart du har rätt! Tycker oxå det känns fel att dissa nån så här! Det är skillnad om det gäller en pryl,sak, kajak då kan man ta upp det här!
Men när det gäller en person då tar man ju det såklart med honom själv först!
Sen som nån sa så har vi alla lite olika inriktningar, mål med våran paddling synd att vi inte kan sammarbeta lite bättre! Tror det skulle gynna oss alla! Roder el inte,stor eller liten sittbrunn,vinge eller inte! Tror inte det är så jätteviktigt, bara vi trivs njuter å har himmla sköj ;)

Trevlig helg på er!

/Janne
 
Alltså min tanke när jag sa emot den första nissen var (& är) att det é rätt kasst att dissa en människa på ett ställe där han inte kan bemöta kritiken.

Ännu värre när du (syftar på första nissen i tråden igen) inte har en aning om vem han é öht.

Tycker ni verkligen att det é ok att diskutera en människa utan att ge honom en chans till genmäle??

Man kan tycka vad man vill om LC, el om paddling, men om man har problem m hans åsikter, bör man inte ta diskussionen m honom då??

El é det bra jag som é oerhört märkligt uppfostrad..
// I-a

Visst har du rätt i att man i första hand bör ta upp saker direkt med den det berör, men..

Dels är Clifford inte direkt "dialog" utan mer predikant-typen. Det är faktiskt rätt många som har försökt argumentera med C men det är i stort sätt helt meningslöst - man får sig en uppläxning om hur det verkligen ligger till, och så var det med det. Dels problemet med att han i sina kurser lär nybörjare att det i princip bara är hans sett att paddla som är det ända rätta - allt annat är på gränsen till livsfarligt. Bevisligen är ju så inte riktigt fallet och det är klart att folk måste få chansen att reagera på det.

Går man ut som C gör får man nog inse att folk diskuterar ens åsikter och tåla en del mothugg både här på nätet och ute på vattnet. Men man behöver som sagt inte snacka skit för det utan ändå försöka hålla en hygglig nivå.

Med nuvarande ställningstagande blir det snarare så att Cs alla positiva tillskott till paddlingen hamnar i skymundan och riskerar dessutom att helt devalveras.

Jag tror vi är flera som hade välkomnat en öppnare debatt med C om både säkerhet och paddling i stort.

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...