Fästingsituationen i Tyresta nationalpark

Det är lungt med giftigheten för oss , man använder ju det inte så väldigt mycket ändå.Jag var ute 55 dygn och tog med en nästan tom flaska med 20% kvar.Var bara den där gonattdosen och nån enstaka in benslutena efter nått jävligt ställe och den var inte helt tom

Värre och få TBE eller Borrelia och hamna på ålderdomshem som 30 åring och sondmatas - haha
 
Noggrann koll

Jag räknar med att få fästingar på mig i Stockholms skogar. Kollar därför alltid noga och borstar av mig om jag gått där det är gräs mm. Har ofta fästingar på mig efter en dag i skogen.
Kofotsvarianten fungerar bra tycker jag, inte pincett. Då får man bort hela fästingen.
 
Jag får ofta fästingar med mig hem, inte sällan i från Tyresta.
Det är ju "omöjligt" att se om de bär på smitta, och inte sällan har de redan satt sig när man hittar dom.

Vaccin rekommenderas (och smittan rör sig långsamt norrut i Sverige så det är inte helt säkert utanför de värsta områdena).
Fästingplockare av något slag underlättar.
Täckande klädsel och skor motverkar antalet.

Insektsmedel i naturen är negativt, inte bara för fästingar utan även övriga insekter som bin och humlor. De senaste larmrapporterna handlar ju om minskad mängd insekter generellt pga farliga ämnen för dessa. Så allt som undviker mer gifter, minskar den mängden påverkan i naturen.
 
Om jag har förstått rätt (rätta mig gärna om jag har fel) så kan det vara försent att hindra TBE-viruset om de väl har bitit sig fast. Viruset finns i fästingens saliv och förs över i såret i samband med bettet.
Borrelia-bakterien däremot sitter i fästingens "matsmältningssystem" och kommer över i "offret" först när fästingen släpper, då den kräks upp lite grann av maginnehållet i såret. Typ...

Har jag förstått det rätt?!
 
Folkhälsomyndigheten har bra info

"Hur smittar TBE?

TBE-virus sprider sig framför allt via bett av Ixodes-fästingar. Viruset finns i fästingens spottkörtlar och kan därmed snabbt överföras vid ett bett. Risken för överföring av TBE-virus till människa, då en smittad fästing suger blod, är inte kartlagd i detalj. Den varierar sannolikt med ett flertal faktorer som virusmängd och blodsugningstid"
https://www.folkhalsomyndigheten.se...anliga-fragor-om-tick-borne-encephalitis-tbe/

"Förebyggande åtgärder

Forskning pågår för att ta fram ett vaccin mot borreliainfektion, men ännu finns inget fungerande vaccin. Myggmedel ger inget tillförlitligt skydd mot fästingbett.

Skydd mot fästingbett

Fästingar brukar trivas i gräs- och buskvegetation, särskilt där det är fuktigt. Fästingar är aktiva under vår, sommar och höst. Eftersom fästingarna ofta tar ganska lång tid på sig att välja ett lämpligt bettställe kan följande råd kan minska risken att bli fästingbiten:
Heltäckande klädsel och stövlar.
Kontrollera kläderna regelbundet och borsta bort eventuella fästingar, som lättast syns på ljusa kläder.
Då dessa åtgärder inte utesluter att fästingar kommit innanför kläderna rekommenderas att man efter vistelse i fästingområde inspekterar hela sin kropp.
Det kan också vara klokt att duscha och kamma håret. Hos barn sitter fästingarna ofta på huvudet, speciellt vid öronen och i hårfästet.

Åtgärder vid fästingbett

Fästingen bör tas bort så snart som möjligt, helst med en finspetsig pincett eller en fästingborttagare:
Ta tag om fästingen så nära huden som möjligt och dra rakt ut. Vrid inte, detta kan göra att mundelar bryts loss och fastnar i huden. Smörj inte fästingen med fett eller nagellack, detta kan få fästingen att "kräkas".
Tvätta såret med desinfektionsmedel och tvätta händerna med tvål och vatten.
Om inte hela fästingen lossnat, vänta några dagar. I regel uppstår en liten inflammation och då är det ofta enkelt att med pincett eller nål få bort kvarvarande delar.
Kontrollera huden där du blev biten. Om en påtaglig rodnad uppträder inom några veckor eller om du till exempel får feber, huvudvärk eller känner dig sjuk på annat sätt, bör du söka läkare."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/borreliainfektion-/

Mer info finns i anslutning till citaten ovan. Mest fästingar har jag fått på mig vid tältning i gräs i Stockholms skärgård. Mitt intryck är att mängden fästingar ökat betydligt sista 25 åren troligen i samband med att rådjur ökat markant där jag rör mig. TBE-vaccination bör man ta om man rör sig i skog och trädgårdar samt använda råden ovan i varje fall där det är gott om fästingar IMHO.

Thure
 
...och för borrelia

Folkhälsomyndigheten igen:

Vad orsakar borreliainfektion och hur sprids den?
Borreliainfektion orsakas av en grupp borreliabakterier, Borrelia burgdorferi sensu lato, som är spiralvridna bakterier, så kallade spirocheter. Bakterierna kan infektera både däggdjur och fåglar.

Sjukdomen sprids i naturen via fästingar av släktet Ixodes, i Sverige Ixodes ricinus. Fästingen har bakterierna i sin mag- och tarmkanal och kan "kräkas" upp smittan när den suger blod.

Inkubationstiden varierar från tre dygn upp till månader beroende på symtomen.
 
Jag har haft TBE 2009 , haha fan huvudvärk och lite snörvlig och så i 1-2 år i perioder - Skaffa RAIDSPRAY.

Borrelia har man fått några gånger.
Den här röda cirkeln är ingen bra indicator för smitta.
Får ni ett rött kliande område ofta ganska fort men den inte
går över efter en vecka så är det ofta borreliasmitta - VC skriver ut antibiotikakur.

Tänk att fästingbet kliar oavsett ett tag speciellt om det sitter i skavutsatt ställe så försök att mildra kliandet med hydrokortison.Slutar det inte inom 1-2 veckor så VC och penicilin.
Det är ingen brådska så med att få neuroborrelia så man behöver åka helikopter till sjukhus efter diagnos - det tar lång tid
 
Apotekets fästingplockare som Bico länkar till är perfekt! Bästa jag provat, får med sig även närmast osynliga småttingar. Enkel att hantera, tar ingen plats.
 
Apotekets fästingplockare som Bico länkar till är perfekt! Bästa jag provat, får med sig även närmast osynliga småttingar. Enkel att hantera, tar ingen plats.

Min favorit är denna
http://www.dogz.se/trix-fastingsnara.html

Erfarenheten säger mig att den är bästa om man lägger snaran om baken på odjuret och har "pen-spetsen" närmast snabeln.

Men även den tidigare länkade i metall ser bra ut även om jag inte provat den.

/Patrik
 
Inga fästingar

Ja, vi slapp fästingar under vår tur. Kanske hade det att göra med att vädret var torrt och varmt, och att gräset inte hunnit komma upp. Vi hade kängor och långbyxor. Byxbenen sprayade vi med en mygg- och fästingspray från Apoteket. Ren tur antagligen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...