Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav"

Håller väl med om det, men jag säger "men" om han så småningom vill köpa ett spö till?
Inget bra läge om man sitter med ett 6/7-spö.:(

Har man ett 4/5- eller 5/6-spö, är det lättare att sedan få en bra helhetstäckning med ett 7/8- eller 8/9-spö för kustöringen eller laxenpankan.
 
Graip; sa:
Håller väl med om det, men jag säger "men" om han så småningom vill köpa ett spö till?
Inget bra läge om man sitter med ett 6/7-spö.:(

Har man ett 4/5- eller 5/6-spö, är det lättare att sedan få en bra helhetstäckning med ett 7/8- eller 8/9-spö för kustöringen eller laxenpankan.

Jag satt här och tänkte ut ett bra försvar till ett klass: 6/7 spö (jag använder mitt till havsöring), mitt första spö var ju 6/7.. Men när jag tänker efter så hade jag nog gått upp en klass till kustfisket om jag skulle köpa nytt spö!

Du har väl rätt då... grrr

:)
 
Hmmmm....

Så för mig som fiskar i Ljusan, Ljungan och diverse tjärnar (vilket jag glömde ange förut) så rekommenderas antingen ett klass 6 (om endast en klass anges) eller klass 5-6 (om två klasser anges)? Jag var faktiskt inne på klass 6/7 själv, men jag kanske får tänka om...
 
Vänta nu...

anders_lofgren; sa:
Så för mig som fiskar i Ljusan, Ljungan och diverse tjärnar (vilket jag glömde ange förut) så rekommenderas antingen ett klass 6 (om endast en klass anges) eller klass 5-6 (om två klasser anges)? Jag var faktiskt inne på klass 6/7 själv, men jag kanske får tänka om...

är det inte så att när det anges en klass på spöt så brukar det vara DT(double taper) som man brukar ha i åtanke. Och när två klasser anges så menar man DT/WF.

Jag har ett gammalt Fenwick Ironfeather #5. Med detta spö fiskar jag normalt med WF6 lina, det går även andvända WF7 lina om man behöver det.
WF5 lina går väl att få ut,men det blir väldigt dålig känsla i det hela.

//Göran
 
Okej...

Göran C; sa:
är det inte så att när det anges en klass på spöt så brukar det vara DT(double taper) som man brukar ha i åtanke. Och när två klasser anges så menar man DT/WF.

//Göran

Det där hade jag inte en aning om! Trodde spön 6/7 låg emellan klasserna på något sätt. Vad innebär då detta för min del? Jag fiskar bara med WF (som väl de flesta gör), så om spöt endast visar en siffra för klass (=DT?)så ska jag välja 5, och om det visar två siffror (=DT/WF) så ska jag välja 5/6? Till båda dessa spön ska man helst använda WF-lina klass 6. Är detta riktigt uppfattat?
 
Re: Okej...

anders_lofgren; sa:
Det där hade jag inte en aning om! Trodde spön 6/7 låg emellan klasserna på något sätt. Vad innebär då detta för min del? Jag fiskar bara med WF (som väl de flesta gör), så om spöt endast visar en siffra för klass (=DT?)så ska jag välja 5, och om det visar två siffror (=DT/WF) så ska jag välja 5/6? Till båda dessa spön ska man helst använda WF-lina klass 6. Är detta riktigt uppfattat?

Det är riktigt.. Det är till och med så att man ibland går över en klass med wf-lina, jag kör till exempel linklass 12 på mitt klass 10-11 spö, det funkar bra för det spöt..
 
Ungefär så..

anders_lofgren; sa:
Det där hade jag inte en aning om! Trodde spön 6/7 låg emellan klasserna på något sätt. Vad innebär då detta för min del? Jag fiskar bara med WF (som väl de flesta gör), så om spöt endast visar en siffra för klass (=DT?)så ska jag välja 5, och om det visar två siffror (=DT/WF) så ska jag välja 5/6? Till båda dessa spön ska man helst använda WF-lina klass 6. Är detta riktigt uppfattat?

tycker jag att det kan beskrivas.

Sen beror det på spömodellen om du kan hänga på lite tyngre lina. Förut ansågs Amerikanska spön vara "underklassade" vilket gjorde att man fick köpa en klass tyngre lina än det som stod på spöt. Men det var nog bara att dom angav DT-klass.
Men du bör absolut provkasta spöt du skall köpa. Be handlaren rekomendera lina.

Och när det gäller spöklass för älv/sjöfiske kan jag inte ge dig några råd. Jag fiskar bara i små strömmande vatten. Där räcker det med #4/5 eller#5/6 grejer tycker jag. Eller ännu klenare...

Om vår telisåkande vän Brook ställt undan laggarna för säsongen så kan han säkert bena upp det på ett väldigt pedagogiskt sätt!!

//Göran
 
Nja...

jag tycker att ni alla är "right on track", inte mycket att tillägga...Anders, om du har möjlighet så prova flera spön, gärna om du kan prova olika spön med samma lina, för att på så sätt få en uppfattning om hur spöna skiljer sig åt.

Nästa steg, som tyvärr brukar vara ganska svårt att genomföra, är att prova olika linor med det spö du gillade bäst.

Om du har/får möjlighet med denna "dubbelkoll" så lär du säkerligen hitta den kombination som passar dig bäst.

Nästa steg är att börja att bygga spön och sy linor, men det kanske får vänta ett tag? ;)

/Anders B

PS. Göran, det finns knappt nån (trevlig) snö här uppe, så att "Telemarks-Brook" är på väg att gå i säsongs-dvala :( DS
 
Provkastning viktigt

Håller med Brook om att provkastning med olika linklasser är mycket värdefullt. Från det att jag gick upp en klass på ett Sage XP som visserligen är känt för att vara underklassat (alternativt DT-klassat eftersom bara en klass anges på deras spön) så känns det extremt mycket bättre.

Mitt Black Shadow-laxspö provade jag med 4 olika linor, DT9 (som rekommenderades av Bringsen), DT10, WF10 och DT11. En DT10 visade sig vara perfekt! Nu är den dessutom nerklippt till en klump på 12,5 meter och med skjutlinan får grabbarna på andra sidan älven huka sig ner! ;-)

Däremot när det gäller Loop så tror jag deras klassning, tex 6/7 är mycket exakt avseende DT respektive WF. Åtminstone de två spön jag har är korrekt klassade (6/7 och 8/9).

Någon som vet varför man egentligen inte gått över till att märka spön med klumpvikt i gram?

Peppe
 
AFTM...

är kanske inte det bästa systemet eller standarden, i och med att det är gammalt och bygger på att väga de 30 första foten (eller fötterna?;)) på fluglinan, minus fluglinans spets. Förutom att vi nu för tiden kastar betydligt längre än 30fot (~9.15 meter), så har AFTM tabellen viktintervall där linor skall passas in, som innebär att en lina kan "hamna" mitt i mellan två viktklassintervall.

Hur spöfabrikanter passar in sina spön enligt AFTM har jag ingen aning om, men det funkar väl på nåt automagiskt sätt skulle jag tro :)

Helt klart skulle det vara bättre med ett annat system eller en annan stadard än AFTM, men jag tvivlar på att spöfabrikanter, linfabrikanter med flera kan enas om en allmängiltig NY standard, men nog finns det behov av ett mer modernt och materialmässigt "hänsynstagande" system...

/Anders B
 
3zone vs. blackline

dave1; sa:
Istället för Loop skulle jag nog kolla på Vision 3zone som jag tycker är mer prisvärda än Loops blackline, dessutom följer en spötub med vilket ju kan vara bra att ha. Annars är ju begagnat ett alternativ. Jag köpte själv nyligen ett GLoomis billigt!

/David

En fråga, som kanske är svår att ge ett precist svar på, är på vilket sätt Vision 3zone är mer prisvärda än Loops blackline? Högre kvalitet på material, aktion mer lämplig för nybörjare/sällanfiskare, bättre öglor, bättre utformat handtag, lättare att kasta långt, lättare få bra kontroll över kasten eller vad är det som skiljer sig spöna emellan? Någon som kan ge ett hyfsat konkret svar?
 
Re: 3zone vs. blackline

anders_lofgren; sa:
dave1; sa:
Istället för Loop skulle jag nog kolla på Vision 3zone som jag tycker är mer prisvärda än Loops blackline, dessutom följer en spötub med vilket ju kan vara bra att ha. Annars är ju begagnat ett alternativ. Jag köpte själv nyligen ett GLoomis billigt!

/David

En fråga, som kanske är svår att ge ett precist svar på, är på vilket sätt Vision 3zone är mer prisvärda än Loops blackline? Högre kvalitet på material, aktion mer lämplig för nybörjare/sällanfiskare, bättre öglor, bättre utformat handtag, lättare att kasta långt, lättare få bra kontroll över kasten eller vad är det som skiljer sig spöna emellan? Någon som kan ge ett hyfsat konkret svar?

Det visionspö jag testat var ett #5 och hade en medium till snabb aktion. Spöet är lätt- och långkastande även för nybörjare och för mig som flugfiskat lite sporadiskt i 13-14 år utan att vara "proffs" passade det väldigt bra. Lite som ett "fattigmans-Sage" kanske!? :) Finishen tycker jag slår blackline och vision lämnar dessutom 5 års garanti. Att visionspöet i allt kändes lite bättre än blackline gör att jag tycker det är mer prisvärt. Men som tidigare sagts så försök testa båda så får du själv känna!

mvh
David
[Ändrat av dave1 2003-03-20 kl 04:25]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...