Långtur med fatbike och packraft :)

Jag berättade i en annan tråd om långcykling med fatbike plus packraft och fick då några frågor, så tror att det är bäst att starta en egen tråd, trådkapning är ju inte så snällt. Ska fråga en moderator om han/hon vill flytta de där inläggen, då slipper jag berätta igen. Ingen aning hur jag kan hitta en mod för jag är ny här, men ska iaf försöka.
Yess, det har lyckats :) Tråden är nu lite kaotiskt, mitt första inlägg är nu nr 14 men äsch, jag är också kaotiskt så det passar bra ihop. Men kan förstås också fråga en gång till hjälp från admin/mod, så kanske jag gör det ..


För den som vill se mera långcykling med fatbike kan se Iohan Gueorguiev som cyklar från Alaska till Patagonien . När han kommer till Mexiko kan han ingen spanska alls, men det lär han sig innan han passerat Centralamerika

https://www.youtube.com/user/istarusIG/videos?disable_polymer=1
Iohan är min hjälte! Härligt person och hans videos är mycket inspirerande!

Kul att läsa Yonna. Jag ställde en fråga i den tidigare tråden. https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80739&page=9 :
Hur gör du för att få med fattien på svenska tåg typ till Kiruna Yonna?

Thure
Nää, jag cyklar. Mestadels på små sicksackgrusvägar så det tar ofta många mil innan jag är nånstans. Och då förstås försöka cykla tillbaka igen.

Men ibland får jag skjuts, som t.ex ifjol när nästan helt Sverige brann. Jag var på väg till Jämtland, ville cykla/paddla i fjäll till Finland. Men det gick inte. Hela skogen luktade rök och jag visste aldrig var det brann för det finns ofta ingen mobiltäckning/nätverk. Det kunde också brinna helt plötsligt var som helst. Tyckte det var hemskt och jag var riktig rädd.
Skogen var dessutom för torrt, det var svårt att hitta rent dricksvatten. Jag har ett vattenfilter men vill ofta även koka vattnet innan jag dricker det men det gick inte pga eldförbud. Att laga mat/kaffe går då förstås inte heller. Skogen var helt enkelt för farligt för att tälta och ströva omkring med cykel och gummibåt.
Men som tur fick jag skjuts av en snäll kompis och var plöts i Karasuando och cyklade i Finland :) Så bestämde mig att cykla till Senja, en vackert ö i norr Norge, och då genom fjäll på nått bikerafting sätt tillbaka till Dalarna igen. Härligt resa!

Men ofta cyklar jag hit och tillbaka. Är timvikarie inom vård så kan bestämma själv när jag är ledigt. Kan också jobba på bondgårdar i utbyte mot mat/sovplats så det går att överleva på långa cykelturer. Dessutom lär jag mig mycket på bondgårdar (slakta får, såga träd i skogen os) och har lärt mig prata svenska på det sätt. Med olika brytningar :)

Åka bil med cykel bak på bilen gör jag sällan för då får jag alltid cykla till startplatsen igen och det är ju inte riktigt äventyrligt och fri. Dessutom har jag en gammal veteran Golf och att hålla den i liv är inte lätt. Ibland vägrar den jävla skithögen att starta eller bromskabeln är sönder och sådana hemska saker. Jag försöker fixa själv, med hjälp av Haynes, YouTube och Happyride och hittills går det alltid men det kan vara jobbigt mitt i skogen. Framförallt i minusgrader och snö.

Vill försöka cykla en del av Kungsleden i vintern och då ska jag försöka ta tåg/buss till Kiruna. På tåget får jag då kamouflera den tjocka fatbiken till en väska, ingen aning hur, så kanske jag tar bussen..

Förresten, om det är nån som vill följa med på fatvintertur, gärna! Inte lätt att hitta nån som är också lite galen :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...