Fårskinn som extralager

Tjena! Ska ut i skogen om nån vecka. Är tveksam om min sovsäck kommer hålla måttet mot ett par minusgrader. Funderade på om en fårfäll kunde vara en billig (och cool) pryl att dra över sovsäcken.
Vad tror ni?
 
Du skriver billig men jag tänke mig dyr. Om det är fårskinn ihopsydda till en pläd stor nog att använda som täcke. Skulle gissa på flera tusen kr! Och tung.
 
Det kanske är bättre att ha fårskinn på dig i sovsäcken om du får plats. Om du lägger skinn ovanpå sovsäcken riskerar du att trycka ihop den så mycket att det inte blir speciellt mycket varmare. Fårskinn är som sagt ganska tunga. Hur stor effekten blir beror lite på om du har dun/syntet säck osv. men jag tror tyngden kommer att "ta" en del värme även om säcken håller emot kompressionen hyfsat.
 
Du skriver billig men jag tänke mig dyr. Om det är fårskinn ihopsydda till en pläd stor nog att använda som täcke. Skulle gissa på flera tusen kr! Och tung.


Ikea har fårskinn för 250kr, ganska prisvärt! Utöver nattvärme tänkte jag att det skulle kunna funka som sittdyna. Men som andra skriver här, bättre med en billig sovsäck kanske. Eller min UQ som jag har till hängmattan!
 
Ikea har fårskinn för 250kr, ganska prisvärt! Utöver nattvärme tänkte jag att det skulle kunna funka som sittdyna. Men som andra skriver här, bättre med en billig sovsäck kanske. Eller min UQ som jag har till hängmattan!

Ja du kanske skulle kunna köpa en stor gammal ullfilt typ hästfilt eller nåt
Såna här grova viola gråsten-filtar ser man på loppisar ibland

Plus att Ikeas fårskinn är ganska små tror jag. Tänkte lägga ut ett sånt i min poängfåtölj men det skulle krävas två stycken. För att kunna dra dom över sig son pläd skulle man nog behöva sy ihop 4 stycken minst.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...