Tips på snabbingångna vandrarkängor!

Mina kängor föll sönder under en tur i helgen. Ska införskaffa nya men behöver välja ett par som är så att säga lätta/snabba att gå in, då jag ska upp till Padjelanta redan på torsdag. Vill ha tåliga kängor för längre fjällvandringar och med högt skaft.

Så, vilket märke skulle ni rekommendera? Har hört att Meindl är snabba att gå in men att man bör akta sig för Lundhags om man inte vill ha blödande skavsår.
 
Lundhags 3-lagers-kängor med foder och hälgrepp kan fungera, typ Lundhags Synchro High (som jag själv har) och Jaure High.

Jag har också hört att Meindl har snälla kängor för känsliga fötter, men jag har ingen personlig erfarenhet av dessa kängor.

/Birger
 
Svårt det här, och rena lotteriet med teoretiska nättips. Du kan inte räkna med att kängor som varit "lättingångna" för någon annan blir det även för dina fötter. Har dina gamla kängor funkat fint, så är kanske det minst dåliga rådet att du skaffar ett par likadana (eller närmast liknande aktuella modell från samma tillverkare), men inte ens det är någon garanti.
Så köp inga "paniklösningar" som kanske ändå inte löser problemet, utan avsätt så mycket tid du hinner till att prova IRL och satsa på sådana kängor du tror kan fungera på längre sikt.

Välj en storlek som har plats för mycket "polstring" med strumpor och innersulor. Ta med extra mjukt/tjockt strumpombyte och två olika sorters sulor att byta om med. Ta med en redig rulle idrottstejp och tejpa förebyggande så fort du anar var det kan komma att skava.
 
Joanna har rätt,men jag vill ändå slå ett slag för Meindl.
Har själv besvärliga fötter med diverse "knölar"men mina Army Pro
passade direkt.Lite tejpning kan nog ändå behövas för mina "knölar".
 
Är dina gamla kängor bortom all räddning? Skickliga skomakare kan uträtta underverk. Jag inser förstås att tiden är kort, och att det nog länge sedan skomakaren bara hade semester mellan hägg och syrén.
 
Är dina gamla kängor bortom all räddning? Skickliga skomakare kan uträtta underverk. Jag inser förstås att tiden är kort, och att det nog länge sedan skomakaren bara hade semester mellan hägg och syrén.

Jag tror de går att laga, en 10 mm lång spricka på framsidan av skon. Sulan har dock börjat släppa lite. Är ärligt talat nojjig att lämna in dem på lagning och lita på att de håller för en nära förestående 14 dagars lång ensamtur i Lapplandsfjällen. Har övervägt länge att investera i högre kängor så nu har jag chansen att göra då 😊
 
Som sagts tidigare så är det näst intill omöjligt att säga vad som kommer funka och ej, men jag gav mig ut med ett par nyinköpta Lundhags Vandra på 10 mils vandring i början av sommaren utan större bekymmer. Inga skav, bara ett läderveck som tryckte lite på vänstra fotknölen som jag fick smörja mjukt med fett när jag kom hem. Tjockt med sockar gör underverk.
 
Inför Keb vandringen 2015 införskaffade jag mig ett par Haglöfs Grym. Hade innan haft ett par rikligt använda Lundhags Alaska inköpta -95 som varit med på vandring i alper, svenska- samt norska fjäll med obefintligt mönster kvar i yttersulan.

Kan samtidigt nämna att min dotter hade ett par nya Lundhags Contessa ws high samt frugan med ett par väl använda Lundhags 90-tals dammodell med på vandringen.

Trots att mina Grym knappt var ingångna fick jag inte ett enda skavsår och de kändes mkt bättre än mina gamla Alaska. Grym kängorna har en speciell plös som kan dras åt olika mycket oberoende av antal sockor. Dottern fick problem med lilltårna och frugan tyckte att hennes var fortsatt hårda trots +100 mil genom åren.

Jag har 2 storlekar för stora kängor som klarar av 4 par strumpor vid behov. Använder jag dock endast ett par tunna på sommaren känns dom precis som på vintern med fler strumpor, just beroende på den tänjbara plösen som nästan går fram till tårna och som är "steglöst" åtdragbar. Dessa är i Gore-Tex men har inte haft problem med läckage trots +25 mil hitills. Tror att Haglöfs har hittat ett helt unikt koncept i dessa kängor. Rekommenderas!!!
 
Jag tror de går att laga, en 10 mm lång spricka på framsidan av skon. Sulan har dock börjat släppa lite. Är ärligt talat nojjig att lämna in dem på lagning och lita på att de håller för en nära förestående 14 dagars lång ensamtur i Lapplandsfjällen. Har övervägt länge att investera i högre kängor så nu har jag chansen att göra då

Är det den stötdämpande mellansulan som börjar ge upp (pulvriseras) pga ålder är nog kängorna bortom all räddning och inget jag skulle lita på under en längre vandring. Är det bara yttersulan som lossnat i limningen kan du fixa detta med Liquisole som är mycket startkt när det får härda ett par dygn (spänn fast sulan vid kokn med ex eltejp eller annan tejp som du virar hårt runt skon under limningen).
Använder själv ett par Mendl Island Pro och måste medge att de var mycket snälla mot mina fötter att gå in.
 
Senast ändrad:
(...) Trots att mina Grym knappt var ingångna fick jag inte ett enda skavsår (...)
Bra exempel på hur individuellt detta är. Efter en minuts provande av Grym hade jag början till skav på häl och lilltår, samt trycksmärta från alltför hög flexpunkt, som hamnade uppe på skenbenets framsida...
Inte konstigt - jag har smala vrister, tunna fotblad och brett tåparti, medan Haglöfs modeller generellt utmärkt sig för stor omkrets kring vrist, häl och fotvalv i förhållande till tåbredden och totallängden. Att jag överhuvudtaget provade, berodde på ett nödläge liknande TS.
Går skons form inte ihop med fötterna, hjälper det inte med mjukhet, stoppning eller snörningsknep.
 
Du har ju flera dagar på dig att gå in dom [emoji6]

Mina Lundhags Syncro var näst intill perfekt från dag ett.

Dock har jag tagit dom rejält stora för att kunna få in dom sockarna jag vill och så har jag räknat med att fötterna kommer svälla.

Har fötter som är 28cm dvs strl 44 i dom flesta fallen.
På Syncro tog jag strl 47. Inte ångrat mig en sekund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...