Äta tuschlav?

Jag har sett att tuschlav förekommer i en del ute-recept; vad innehåller det för nyttigt? Är det rikt på kolhydrater? Smakar det bra? Andra goda egenskaper?
 
Haha, äta lavar, det har man provat. Tycker inte tuschlaven smakar så mycket, i alla fall inte direkt illa, vilket är en positiv skillnad från andra lavar...

Den har väl ett visst kolhydratinnehåll, av vilket människan kan tillgodogöra sig en del. Som smakämne/krydda vet jag inte, finns det inget annat mer lättsamlat som smakar bättre?

Och så, citerat från denna hemsida:
Westring ansåg att tuschlaven kunde användas till annat än tusch och lavfärgning. Han blandade laven med kakao för att göra "ett chokolad, som borde blifva födande och helsosamt." Försöket slog dock inte väl ut. Att göra brännvin och likör försökte han sig också med. Brännvinet tog ingen smak av laven, men likörförsöken tyckte han gick bättre: "Efter 8 dagars görning bekom jag verkligen en likör, som icke var obehaglig." Vidare ansåg han att laven kan bli "ett helsosamt födoämne och troligen en verksam medicin i trånsjukdomar." och att bröd bakat med tuschlav kan bli ett bra nödbröd.
 
Strykarräven; sa:
Den har väl ett visst kolhydratinnehåll, av vilket människan kan tillgodogöra sig en del. Som smakämne/krydda vet jag inte, finns det inget annat mer lättsamlat som smakar bättre?

eldorado jasminris..?
varför måste man äta allt bôôs man hittar ute?
 
Inte ens som nödmat

Tyvärr så finns det nog inte så mycket som duger till proviant i vår svenska natur. I alla fall inte om det ska ersätta medhavd matsäck någon längre tid. En del grönt duger till the eller som grönsallad.

De tips som förekommer i överlevnadsmanualer är mest till för terapi och för att man ska ha något att stoppa i magen. Ska man kunna verka och arbeta så måste man fiska och jaga. Titta på vad våra samer äter t ex.

Sedan kan de ju vara lite kuriöst att bjuda på maskrosbladssallad eller hallon the. Ny plockad svamp och bär kan ju också förgylla en måltid.
 
Re: Inte ens som nödmat

Fresso; sa:
De tips som förekommer i överlevnadsmanualer är mest till för terapi och för att man ska ha något att stoppa i magen. Ska man kunna verka och arbeta så måste man fiska och jaga. Titta på vad våra samer äter t ex.
Det är avsevärt mycket enklare att få i sig den energi man behöver om man plockar saker från växtriket än om man fiskar och jagar, speciellt om man inte har modern specialutrustning för fiske och jakt.
Detta visste även våra förfäder som fick en väldigt stor del av maten från växtriket i form av olika rötter och annat.
[Ändrat av haskell 2006-01-13 kl 03:12]
 
HansErik; sa:
Jag har sett att tuschlav förekommer i en del ute-recept; vad innehåller det för nyttigt? Är det rikt på kolhydrater? Smakar det bra? Andra goda egenskaper?

hyfsat med kolhydrater.. fördelen med dessa är att dom är relativt goda för att vara lavar samt att man inte behöver urlaka dom.

ur en överlevnadssynpunkt kan man diskutera hurrvida det är värt att samla lavar, en regel är att det får aldrig kosta mer än det smakar. Vissa hävdar oxo att om man inte har tillgång till föda att tillgodose hela dagsbehovet så är det nästan bättre att låta bli att käka..
 
Utegodis

Det vettigaste vi hittade på överlevnadsövning i lumpen var vassrötter och mört. Vassrötter smakar (efter kokning) ungefär som lintrassel inkladdat med potatismjöl. Gottigott(not!).
 
Re: Inte ens som nödmat

Fresso; sa:
Tyvärr så finns det nog inte så mycket som duger till proviant i vår svenska natur. I alla fall inte om det ska ersätta medhavd matsäck någon längre tid. En del grönt duger till the eller som grönsallad.

Nyckelordet är väl "längre tid". Navlav finns i rikliga mängder i klippiga områden (Blekinge tex) och är rikt på cvitamin och kolhydrater. En hel expidition i Alaska lär ha överlevt ett par veckor på denna kost. Dock smakar det absolut ingenting, och har konsistens som ... det det ser ut som när man kokat det...
 
-PaTRiC-; sa:
hyfsat med kolhydrater.. fördelen med dessa är att dom är relativt goda för att vara lavar samt att man inte behöver urlaka dom.

ur en överlevnadssynpunkt kan man diskutera hurrvida det är värt att samla lavar, en regel är att det får aldrig kosta mer än det smakar. Vissa hävdar oxo att om man inte har tillgång till föda att tillgodose hela dagsbehovet så är det nästan bättre att låta bli att käka..
Nä, jag instämmer, det kan vara slitigt att samla en massa lav när så krävs, och då kanske det är mer värt att gå den tiden istället. Däremot håller väl den fiberrika laven igång magen om man måste överleva längre tid (läs: när zombierna tagit över) så magen är i trim när man väl hittar riktig mat.
Skägglav kan ju vara enkel att hitta om man är i urskog, men navellavarna vet jag inte, rör mig inte så mycket i södra Sveriges kustland... Tror mer på en mobiltelefon för överlevnad där.
 
Re: Utegodis

Vandrare; sa:
Det vettigaste vi hittade på överlevnadsövning i lumpen var vassrötter och mört. Vassrötter smakar (efter kokning) ungefär som lintrassel inkladdat med potatismjöl. Gottigott(not!).

Efter din beskrivning är jag ganska övertygad om att det var kaveldun ni åt. Vassens jordstam ser lite ut som bambu. Den innehåller sackaros som löses ut i vattnet om den kokas så vill man ha i sig energin får man dricka vattnet. Det är dock godare att tugga ut saften ur jordstammen f.f.a på våren då den smakar lite sött. På kaveldunets jordstam skalar man av det yttre skiktet och använder märgen i mitteln. Den innehåller långa fibrer är kladdig och rik på stärkelse.

/mattias
 
Navellavar (tuschlav) blir ganska sega och liknar paddskinn när man kokat dem. Det bästa är väl om man har tid och tillaga dem så pass länge att de mer eller mindre löses upp. När det svalnar stelnar det som gelatin. Detta kan man smaksätta och blanda i annan mat och använda som redning.

/mattias
 
en liten brasklapp för skägglav, jag läste i "överleva" att man bör undvika skägglaven på grund av usninsyran som kan medföra leverskador tills mer forskning är gjord..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...