Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk?

En händelse 2003...

Det var en händelse som påverkade mig som vandringsintresserad skåning starkt när jag läste om den. Det stod en del om den i Sydsvenskan efter den inträffat. Ett danskt par åker till Skåne för friluftsliv, slår upp tältet, han blir misshandlad och hon våldtagen. Jag har respekt för vad man kan råka ut för om man sover i tält i närheten av vägar och bebyggelse. I fjällen känner jag mig trygg. Fast där är vädret en större farofaktor.
 
Visst, jag har full respekt för att en sådan händelse inte är kul i det område där man rör sig. Kanske hade det varit lite vanligare om folk idkat friluftsliv i större utsträckning i närheten av civilisationen. Nu är frekvensen dock mer anekdotisk, om än naturligtvis hemsk för de inblandade. Det stöder dock slutsatsen att om man är ute i den "riktiga" naturen så är andra människor i praktiken inte en riskfaktor.
 
Ja, enstaka händelser kan ju ske överallt. Det är inte så säkert att man är säkrare i hemmet. Tvärtom snarare, om jag inte minns fel så sker de flesta våldtäkter t.ex. i hemmet, så man borde vara mer rätt för att bli våldtagen hemma än i skogen. De flesta fall av misshandel sker i anslutning till krogbesök. Osv.

Problemet är ju att vi människor tenderar att inte vara rationella när det gäller rädsla. Det finns många som är mer rädda för spindlar än att vara ute i trafiken, när trafiken faktiskt är många gånger farligare.
 
Ja, enstaka händelser kan ju ske överallt. Det är inte så säkert att man är säkrare i hemmet. Tvärtom snarare, om jag inte minns fel så sker de flesta våldtäkter t.ex. i hemmet, så man borde vara mer rätt för att bli våldtagen hemma än i skogen. De flesta fall av misshandel sker i anslutning till krogbesök. Osv.

Problemet är ju att vi människor tenderar att inte vara rationella när det gäller rädsla. Det finns många som är mer rädda för spindlar än att vara ute i trafiken, när trafiken faktiskt är många gånger farligare.

Visst är det märkligt så. Statistiskt är det större risk att bli mördad hemma av en anhörig eller utsatt för ett rån i hemmet än att det kommer en mördare eller rånare i skogen när man är ute och tältar.
Ändå är det ingen som undrar hur jag vågar vara hemma, men alla undrar hur man vågar vara ute ensam i skogen eller på fjället.

Jag känner mig aldrig så trygg som jag gör i naturen, särskilt på kalfjället, en dagsmarsch från civilisationen. Brukar ibland när jag är ute på fjället eller i skogen, blicka ut över det tysta landskapet, tänka på alla krig, terror, kriminalitet, osv som rasar runt om i världen och konstatera att jag trots allt befinner mig på världens tryggaste plats! Sen andas jag in lite trygg fri luft!
 
Statistiska medelvärden är ointressanta och blir ganska tröttsamma när de ständigt rapas upp som mantran i diskussioner. Vad är som intressant är om och hur de kan påverkas.

Att våldtas eller mördas i hemmet minskar radikalt om man väljer att inte leva ihop med en missbrukare eller en psykopat. Risken för att råka ut för en trafikolycka minskar kraftigt om man undviker att köra i rusningstrafik, när man är trött och när det är halt. De flesta av oss har erfarenhet av att leva i en bostad ihop med andra människor innan vi skaffar egen bostad och livspartner. Innan man får köra bil så behöver man träna på att vistas i trafiken och att framföra bilen på ett säkert sätt.

Att gå dagsturer brukar oftast inte vålla problem. Skogen är säker och man råkar sällan ut för bus. Vilda djur ser man bara om man har tur och de brukar oftast springa iväg innan man sett dem.

Att tälta är lite av en konst, och då menar jag framförallt att välja tältplats. I fjällen är vädret normalt den avgörande faktorn. Man vill ha nära till vatten men inte råka ut för översvämning om det skulle regna hela natten. Utsikt är fint men man vill inte att tältet ska blåsa sönder om det kommer stormvindar under natten. Hålor skyddar från vind men fylls av vatten vid regn. Underlager ska vara plant och inte ha vassa föremål som kan riva sönder golvet.

I södra Sverige brukar vädret sällan ställa till problem. Skogen skyddar från blåst och man brukar slippa översvämning. Problemet är istället andra människor. Sover man i tält är man försvarslös, och det gäller både män och kvinnor. Kombinera det med bristande erfarenhet av tältning så blir det ett problem. Det bästa man kan göra är att följa med någon som redan har erfarenhet. Tumreglern är att undvika campingar samt närhet till bebyggelse, vägar, stigar, fasta grillplatser. Tänk mopedavstånd. Ett grönt tält är att föredra framför ett rött då det inte syns lika bra. Tänk efter vad som skulle kunna hända. Var medveten om riskerna men överdriv dem inte.
 
Tumreglern är att undvika campingar....

Många kloka tankar från tomhylsan och jag håller med om det mesta, men jag måste protestera mot detta påstående. Att sova på campingar är tryggt vill jag påstå, med erfarenhet från otaliga nätter i flera (europeiska) länder. Här i Sverige får man tampas med barnfamiljer och pensionärer i husbilar.

Men som jag förstår det handlar urspungsfrågan om vandring och friluftsliv, så campingar är nog utanför intresset för denna tråd.
 
Ensamvandring

Jag har ensamvandrat ibland under 30 års tid inget särskilt har hänt tar vindskydd om det finns annars en presenning har vandrat på leder från kungsleden till skåneleden John B leden är bra men Höga kusten leden och Bergslagsleden är vassare ,Häller nu på och tuggar på Sörmlandsleden har gjort 600 km så det är en bit kvar ,lycka till
 
Ja du, jag tänker mycket på detta själv, och det är egentligen mitt största hinder till att inte gå loss helt på det här nya naturintresset jag plötsligt fått...
Jag vågar ju knappt sova med balkongdörren öppen hemma, och då bor jag dessutom på andra våningen! Att sova (ensam eller med någon) ute i ett tält är långt borta för mig.

Skulle kanske känna mig okej att sova ute i en stor grupp, typ 15 pers, eller om jag sov precis utanför en fjällstuga tex där det var fullt med folk.
Och så antar jag att det känns lättare på högsommaren när det inte blir bäcksvart?

Att det skulle kännas säkert för att man är så långt bort från civilisationen förstår jag inte. Det kommer inga människor, men OM det kommer någon så känns det för det första som att den har något fuffens för sig, och då är man väldigt ensam och utsatt...
 
500 m från leden, i skyl hittar fåtalet ditt läger om du har låg profil. Jag har aldrig fått fel besökare. Grannens villa har haft.
Lite vardagsplanering skadar aldrig.

Som tidigare nänmt är kök fredags och lördagskvällar vida farligare både för slag med stekjärn och stick med förekommande knivar.
Men efter 71 spinn har jag klarat mig helt!
Rätt vald familj kan vara en orsak, tur en annan.

Känner mig säker i skogen, men har övat några gånger hur det skall bli komfortabelt. Tältet 15 cm över omgivande markytor. Inte för långt till källan eller pumpen. Österläge så att morgonsolen torkar upp. Rätt sällskap.

go tur
 
Man behöver ju bara se den amerikanska filmen "Den sista färden" för att se vad stadsbor kan råka ut för på utflykt i "banjoland".
M a o så är jag ganska säker på att det är mycket farligare att gå ensam ute i en storstad vid 2 - 3 tiden en fredagsnatt än ett sova ensam ute mitt i skogen.
Handen på hjärtat, hur många som sovit i naturen har blivit störda av folkölsberusade moppegäng eller liknande????
 
Osäker eller rädd?

Är du osäker är det bara att ge sig ut. Tvekan brukar bara förvärra. Är du verkligt rädd, efter en incident eller liknande? Då skulle jag försöka låna en trevlig hund. De gillar friluftsliv och de allra flesta skäller om någon närmar sig lägret.
 
Din oro är inte obefogad.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P34dx5/har-overfolls-turistparet



Undvik att tälta nära Malmö.



Fjällvandring rekommenderas.
Den är från 2003 som sagts tidigare, för det sp hade vi Jom Hron, Thomad Quick tog ju också på sig något mord som skett på campare.

Finns någon som blivit dödad av en elak älg.

Med lite vilja så är det helt säkert möjligt att slå ihop alla saker och säga att det är bdfogat.

Men varför, syfte att skrämma upp andra människor?



Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...