Basläger vs allemansrätten

För mig är ett basläger bara en plats att lämna halva min packning på för att kunna göra dagsvandringar bekvämare och få tillfälle att lära känna ett område. Det är sällan jag tillbringar mer tid i baslägret än kvällen/natten, och ärligt talat, hur mycket orkar man vandalisera på lägerplatsen om man har vandrat en hel dag? Jag brukar gå raka vägen ner i sovsäcken, laga mat i tältet och somna.
 
I grunden handlar ju allemansrätten om rätten att färdas över andras mark, inte att stanna där. Det är ju därför man får stanna nån enstaka natt, för det handlar om att övernatta under en färd.

Stannar man i samma område flera dagar för att fiska så är det inte längre att färdas över annans mark.

Instämmer.
 
Instämmer också

Så är det och det får vi väl finna oss i.

Däremot har jag aldrig upplevt ett basläger som störande och så länge det inte är det så lär väl ingen heller försöka "avhysa" någon uppe i fjällvärden.

Möjligen kan någon markägare på låglandet reagera om det börjar upprättas långvariga basläger på deras mark vilket också är förståeligt Ett basläger är väl för det mesta också relativt kortvarigt för att man skall genomföra t.ex en topptur eller någon annan utflykt.

Det finns ett engelskt ordspråk som säger (fritt översatt) att "Lagar och regler är till för åtlydnad av dom dumma och vägledning av dom kloka."
 
Däremot har jag aldrig upplevt ett basläger som störande och så länge det inte är det så lär väl ingen heller försöka "avhysa" någon uppe i fjällvärden.
Du kanske inte gör det, men man ser rätt många som beklagar sig över hemlösas och tiggares "basläger" i parker och skogsområden.

Och tyvärr så gör ju inte allemansrätten nån skillnad på olika typer av mark, en park räknas på samma sätt om en gräsplätt i Sarek.

Visst skulle man kunna tänka sig att ha olika regelverk beroende på var marken ligger, men exakt var skulle man dra gränsen? Extremfallen är alltid enkla, det är de fall som hamnar i gråzonen som är svåra.

Man kan ju föreställa sig nån som har tänkt slå läger en vecka nånstans för att fiska kommer dit och upptäcker att det redan är några andra som slagit läger där.

Eller en skogsägare som har tänkt avverka lite i sin skog och upptäcker att det är ett gäng fiskare som slagit läger där för en vecka.
 
En stor skillnad är att "vi" förhoppningsvis inte lämnar halva vårt bohag och högar med tomburkar och bajs efter oss.

Det är sällan folk blir irriterade på att de ser en snubbe sova under en buske. Man blir upprörd över lämningarna.
 
Allt handlar om att vara så osynlig som möjligt.

Om ditt basläger är helt omöjligt att upptäcka på håll och du dessutom inte gör någon större åverkan på natur, viltet eller fisket, så ser jag inte några hinder att stanna en vecka på samma ställe om nöden kräver det.

Blir man upptäckt så bör man dock lämna stället inom ett dygn.

Givetvis skall lagar och regler följas. Men det underlättar att ligga utom synhåll för andra. Däremot bör man ligga på radarn så man inte blir överraskad av en anmälan.

Givetvis skall naturen där man campat återställas såpass väl att det inte ska gå att se att någon varit där om man bara ögnar stället. Det skall inte ligga ståltråd, plastsäckar eller högar med bajs och skräp under en lövhög. Allt sånt skit ska du ta med dig hem.
 
Du kanske inte gör det, men man ser rätt många som beklagar sig över hemlösas och tiggares "basläger" i parker och skogsområden.

Och tyvärr så gör ju inte allemansrätten nån skillnad på olika typer av mark, en park räknas på samma sätt om en gräsplätt i Sarek.

Visst skulle man kunna tänka sig att ha olika regelverk beroende på var marken ligger, men exakt var skulle man dra gränsen? Extremfallen är alltid enkla, det är de fall som hamnar i gråzonen som är svåra.

Man kan ju föreställa sig nån som har tänkt slå läger en vecka nånstans för att fiska kommer dit och upptäcker att det redan är några andra som slagit läger där.

Eller en skogsägare som har tänkt avverka lite i sin skog och upptäcker att det är ett gäng fiskare som slagit läger där för en vecka.

Jag förstår inte vad du syftar på. Jag har inte föreslagit några olika regelverk för olika kategorier, jag har bara delgett er mina erfarenheter av basläger. Att du sedan väljer att börja benämna dom mest extrema yttringar av tältning/camping (som definitivt ligger utanför allemansrätten) för "basläger" får stå för dig.

Tacksam om du kommenterar utan att citera mig när du i ditt inlägg utgår från förhållanden som jag definitivt inte försvarat i det citerade inlägget.
 
Jag förstår inte vad du syftar på. Jag har inte föreslagit några olika regelverk för olika kategorier, jag har bara delgett er mina erfarenheter av basläger. Att du sedan väljer att börja benämna dom mest extrema yttringar av tältning/camping (som definitivt ligger utanför allemansrätten) för "basläger" får stå för dig.

Det var ju liksom den poängen jag försökte få fram. Vad du menar med "basläger" är kanske inte samma sak som andra menar med "basläger".

Det blir lätt så i såna här diskussioner att folk tolkar orden enbart så som de själva använder dem. Du tycker såklart inte att "dina basläger" är ett problem, men "dina basläger" är inte den enda tolkningen av begreppet "basläger".

Som jag skrev är så extremvarianterna lätta, men exakt var går gränsen?
 
Du kanske inte gör det, men man ser rätt många som beklagar sig över hemlösas och tiggares "basläger" i parker och skogsområden.

Inte direkt den genomsnittliga utsidandebattören kanske.


Man kan ju föreställa sig nån som har tänkt slå läger en vecka nånstans för att fiska kommer dit och upptäcker att det redan är några andra som slagit läger där.

Och då slår man läger någon annanstans. Men det gäller ju oavsett hur många nätter folk är på en plats, är det upptaget tar man en annan

Eller en skogsägare som har tänkt avverka lite i sin skog och upptäcker att det är ett gäng fiskare som slagit läger där för en vecka.

Och då flyttar de då skogsägaren förklara det hela.

Med kommunikation och sunt förnuft kan man komma ganska långt.
Reglerna är i och för sig tydliga, men vildmark och fjäll är det nog lite mer töjbart än i stadsparken.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...