Nybörjarstudsare?

Hej på er,

ska bryta ny mark inom friluftslivet och skulle vilja ha lite tips och idéer!

Är på jakt (ha ha) efter en bra bruksstudsare (klass 1) att använda till allt ifrån räv till gris och älg.

1.) Har länge varit inne på 6.5x55, men allt mer gått över i tanken på 30-06, för att ha lite mer tyngd och fart i kulan. Min åldersman har alltid jagat med 6.5x55, och varierat vikten på kulan (9-11 gram) beroende på vad han jagar. Mig veterligen har han dock aldrig jagat gris med detta och min tanke är att det kanske är lite väl klent?

2.) Hur är det med 6.5x55, kommer det att bli "nedgraderat" till ett klass 2, eller kommer det även i rimlig framtid vara ett klass 1?

3.) Jag har hittat en begagnat Husqvarna 1640, 30-06, med weaverbaser på, i bra skick för 1200:-
Med min begränsade ekonkomi, så tänkte jag börja med ett enkelt kikarsikte för att över huvud taget kunna komma igång, och sedan byta upp mig till ett bättre den dagen jag upplever att det är utrustningen som sätter begränsningarna...
Vad tror ni då om detta Walther, 3-9x44, Weaver till att börja med? Jag vet att man får vad man betalar för, men det är ju ändå nästan 10 000:- som ska ut på jaktprylar nu, så då känner jag att jag kan starta med en enkel modell för att senare byta upp mig. Har ni andra tips så släng gärna fram dem!

Tacksam för tips, tankar & idéer!

/ Nicke
 
Den praktiska skillnaden mellan 30-06 och .308W är hur lång mekanism en bössa behöver ha och sålunda du måste dra fram och åter. Tillgången på övningsammunition kan vara en faktor.
Mycket viktigare än kalibern är att stockningen passar din fysionomi och där skiljer verkligen millimetrarna. Oavsett ditt bössval lägg ner tid och arbete här för det lönar sig framledes.
För praktisk jakt bär du gevär +99%, se till att du har en bekväm rem som kan fästas så att du kan bära bekvämt med alla årstidernas klädsel. Cobrarem med fyra fästen för snabbfästena på stocken fungerar mycket väl.
Kikarsikten ja, på de bästa står det Zeiss, Kahles, Hensoldt, Meopta mm. När vi för trettio år sen hårdtestade kikarsikten visade det sig att de billiga klistrade kikarsikten var väl så bra, men de kunde inte tas isär och servas. Inlämning, service och retur kostade då mer än ett billigt sikte som var nytt!
Firman valde Hensoldt 10x! Med den förstoringen är alla snabba skott ett enda stort darr i aperturen.
Stirra dig inte blind på stora förstorningar, till normaljakt räcker 3-5x länge, synfältet och inte minst ljusstyrkan krymper ju med ökad förstoring om inte vikten samt priset får zooma med.
På min bössa hänger normalt ett 2,5x och vid fågeljakt byter jag till ett 8x. YMMV jo jag har en kort .308a, med skräddad kolv och flyttbar rem. Den liksom 30-06 är inte optimal då man i flera länder inte får föra in gevär i militärkalibrar, därav .280 m fl populära jaktkalibrar.
 
Såg att det finns nedsatta leopold på den länkade sidan i 3-9 ggr förstoring. Bra sikte för rimliga pengar som passar i weavermontage.

Husquarna 1640 ett stabilt gevär, omodernt men bra kvalitet.

30-06 betraktar åtminstånde jag som bra kaliberval. bra kraft och kulbana samt ganska mjuk mot skytten. Många variationer på amminution men jag tror du klarar dig långt på norma Oryx och norma jaktmatch.

Ta reda på hur lång kolven bör vara. grundtips är att lägga kolven i armbågsvecket och nå fram till avtryckaren någonstans mellan yttersta och mittersta leden på pekfingret. Kapa om den misstämmer. Om den är för kort för dig låt bli att köpa. Eller provskjut för att känna känslan. Personligt hur man vill ha kolven. För långt medför alltid onödigt vingel och problem med vinterkläderna.

Nog tror jag att 6,5X55 dödar gris men frågan är om det ger bra blodspår vid dålig träff för att möjliggöra eftersök. Även sårkanalen efter 30-06 kan bli dålig, i alla fall på älg. 9.3 är väl ett bra val i det hänseendet men då avlägsnar man sig lite från bra kalliber för småvilt.

Tiiläggas bör att jag aldrig sett ett vildsvin i mina hemtrakter och därför är okunnig om artspecifika jakttips.

Bosse
 
det har egentligen ingen större betydelse vilken klass 1 vapen du väljer.. träffar man rätt så faller det du skjuter på, själv kör jag på 30-06 för den fina kulbanan, 6.5 har ännu bättre.. stoppar en älg lika bra som en 6.5 eller en 9.3, en av orsakerna är att jag inte skjuter det tveksamma skottet, bara klockrena dödande skott i alla lägen.. ett icke skjutet skott blir aldrig ett eftersök på ett skadeskjutet djur.. se grov kaliber som dubbdäck på vinterväglag, det ger lite extra marginal men det är inte som att köra på sommarväg... en 6.5 husqvarna är ett mkt bra bruksvapen.
 
Tack för bra tips och tankar! Tack Bo, för ett bra tips att se hur lång kolven bör vara!

Det är helt enkelt bara att prova, prova och prova olika modeller och hitta något som passar, sedan kan man lite på att i stort sätt alla kalibrar bör klara av uppgiften som finns för klass 1.

Just nu har jag kikat på denna: HDF / Voere, Titan .308 Win.
http://www.interjakt.com/vasteras/begagnade-vapen/vapen/1719

Är det någon som har några synpunkter på detta? Har hört både bu & bä om Voere, och att de som är gjorda i Tyskland är bra, medan de som är gjorda i Österrike är dåliga.

Sedan gäller det bara att sätta sig i all optik... Någon som har några bra tips för en billig peng?
 
Jag tycker att leopoldkikarna i länken ovan såg bra ut. Bra kvalitet som räcker långt för jakt i dagsljus. Tycker att 3-9 ggr förstoring är allround för en klass 1 studsare.
Som jag läste det verkade du ha en budget kring 10.000 spänn. Prioritera riktmedlet framför det mesta. Komplettera när du blir rik.

Som jag ser det är 308ans enda fördel mot 30-06, den kortare lådan samt att krutet levererar prestanda i kortare pipa. Således 308 i korta vapen annars 30-06. Så liten skillnad dock i praktiken att du nog ska köpa det bästa vapnet du hittar på beg marknaden. Sex och en halv ger ingen stor skillnad heller i verkan men behöver som 30-06 lång pipa för att komma till sin rätt.

Tänk på att för långalånga kolvar lätt kan kapas.

Bosse
 
Sedan gäller det bara att sätta sig i all optik... Någon som har några bra tips för en billig peng?

det finns massor med kikare och lika många tankar om hur man väljer, jag köpte en meopta innan älgjakten och är nöjd men det finns säkert andra som inte håller med.. det enda är väl att ge fanken i amerikanera om du inte kan köpa dom i US, halva priset.. kolla europeiska eller japanska, mer kikare för pengarna..

http://www.jagarbutiken.se/kikarsikten/meopta
 
6,5:a är bra ur många synpunkter, men det finns en anledning att inte välja den.
Om du ska skjuta gris på åtel så är den lite för klen.

Vid åteljakt eftersträvar man genomslag i grisen vilket leder till blodspår.
Om du sitter på en åtel mitt i natten och du väljer ut en av tio så behövs ett blodsår.
Vid skottet sticker alla 10 åt alla väderstreck, -vilket spår skall du söka på om du inte har
blodspår? -Och det är kolsvart mörker ute?

Alltså, grövre kaliber och en sammanhållande, bondad kula, t ex Oryx.
 
jag håller inte med, 6.5 55 funkar utmärkt till alla vilt, även gris och björn. det finns fördelar som väger upp nackdelarna, tex. en oslagbar kulbana, formen på kulan som ger bra inträngning. ofta är 6.5 55 skyttarna medvetna om att dom har en lite klenare kaliber så dom håller in med skotten och skjuter bara vid klockrena lägen och då faller vad som helst.. lika väl som många med grövre kaliber hasplar i väg kulor till höger och vänster med missriktad tilltro till effekten av en grövre kaliber. en 6.5 55 är en fantastisk alround kaliber, billig ammunition vilket gör att man övningsskjuter mer, jaktammunitionen till en 9.5 ligger väl på runt 120 kr st? övningsskjuter man inte så hjälper inte ens en 700 HH nitro express..

(seobserver har rätt när det gäller blodspåren, det blir mindre men det räcker :) )
 
jag håller inte med, 6.5 55 funkar utmärkt till alla vilt, även gris och björn. det finns fördelar som väger upp nackdelarna, tex. en oslagbar kulbana, formen på kulan som ger bra inträngning. ofta är 6.5 55 skyttarna medvetna om att dom har en lite klenare kaliber så dom håller in med skotten och skjuter bara vid klockrena lägen och då faller vad som helst.. lika väl som många med grövre kaliber hasplar i väg kulor till höger och vänster med missriktad tilltro till effekten av en grövre kaliber. en 6.5 55 är en fantastisk alround kaliber, billig ammunition vilket gör att man övningsskjuter mer, jaktammunitionen till en 9.5 ligger väl på runt 120 kr st? övningsskjuter man inte så hjälper inte ens en 700 HH nitro express..

(seobserver har rätt när det gäller blodspåren, det blir mindre men det räcker :) )

Om det bara blir ett ingångshål i grisen så blir det oftast inget blod. -hålet sluter sig i späcket.
Att söka en gris i mörker är inte lätt utan blod.
Det är ju inte säkert att det behövs söka men det är önskvärt att det finns gott om blod.

i övrigt så håller jag med dig angående övningsskjutning. Folk i allmänhet skjuter dessutom
bättre med en 6;5 a -vilket är det primära.
Jag har varit skjutledare på älgskyttebanan och det är hur tydligt som helst.
En del har grova kalibrar och får problem med träffarna.
Sen får dom låna en 6,5 a och plötsligt så går det som på räls.

Jag har själv en 22-long som jag övningsskjuter med före jakten.
2-300 skott får ringrosten att släppa...
 
jag har läst att de större kaliberns genererar procentuellt fler eftersök eftersom skyttarna ofta är sämre skyttar och har övertilltro till kaliberns förmåga att döda.. precis som bilister från stan med dubbdäck på isiga vägar..

disclaimer: jag hittar inte texten, jag har ingen källa.. jag har inte en aning om det är sant eller inte..

nu försvarar jag 6.5 55 mest lite för principens skull.. själv kör jag med en dåres envishet på .30-06 vilken jag tycker är det bästa av två världar, fin kulbana, billig att skjuta med och bra anslagsenergi.. det enda jag vet med säkerhet är att vissa jägare lägger tilltro till kalibern i stället för skjutskicklighet..
 
Att skjuta dåligt brukar orsakas av en mängd faktorer som ibland samverkar:

Ofta ligger lite snålhet bakom:
* övningsskjuter för lite..
* geväret funkar inte riktigt, borde lämnas in och servas (t ex trycket eller inbäddning.)
* undermåligt kikarsikte.

Och det psykologiska:
* dålig självkänsla eftersom det övningsskjuts för lite
* skotträdd, -för grov kaliber
* rycker ner skottet, dålig rutin

När flera saker samverkar så brukar det ge för hög puls och då är första rådet att:
-Ta en paus och försök senare.

Sen kan man säga så här: Den som skjuter bäst på banan skjuter "medelmåttligt" i skogen.
Den som är sämst på banan är ofta sämst i skogen.
Den bästa skjytten i skogen har full koll på sin förmåga och omdöme och det behöver inte
vara den bästa banskjytten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...