Väntan

Krister kan inte få stå helt oemotsagd trots sin 100% säkerhet. Jag är inte riktigt lika säker. Anders, du bor väl i Arvika? Jag har tittat lite på väderprognoser och det verkar inte bli kallt på allvar förrän natten till fredag. Jag tror på 30% chans på lördag och 50% chans på söndag att faktiskt kunna åka skridskor men du bör i alla fall kunna ta ett par premiärskär. Vilka sjöar är det som gäller som premiärsjöar förresten? Agvattnet eller ännu mindre sjöar som t ex Hartjärnet?

-Palle
 
Lovande

Lite tidigt att tippa premiärdag ännu. Det är så avgörande hurvida det blir klart på nätterna eller inte men SMHIs femdygnsprognos ser mycket intressant ut. De spår nordväst och klart och kallt nu några nätter vilket ofta är mycket bra för isläggingen här i Stockholmstrakten. Natten till lördag nordliga vindar och då är det risk för moln och snö från Bottenhavet in över Uppland vilket kan ställa till det en del. God chans till premiär på min födelsedag på söndag är det nog i alla fall.

Thure
 
Åkte förbi Ängbybadet tidigt i morse, precis när det ljusnat. Det var oerhört vackert. Vattnet låg som en spegel och det rök ordentligt om det. Ett gott tecken!
 
Palle_Z; sa:
Krister kan inte få stå helt oemotsagd trots sin 100% säkerhet. Jag är inte riktigt lika säker. Anders, du bor väl i Arvika? Jag har tittat lite på väderprognoser och det verkar inte bli kallt på allvar förrän natten till fredag. Jag tror på 30% chans på lördag och 50% chans på söndag att faktiskt kunna åka skridskor men du bör i alla fall kunna ta ett par premiärskär. Vilka sjöar är det som gäller som premiärsjöar förresten? Agvattnet eller ännu mindre sjöar som t ex Hartjärnet?

-Palle

Jag tror på åkning!!
I norra om Arvika i Bogen rapporteras minusgrader hela dagen idag Onsdag.

Våra tidigaste sjöar är Nedre Flytjärn och Dammyren norr om Mangskog. Olstjärnarna, Lilla Salungen och Årtjärn är också tidiga. Av de lite större är Lomsen längst upp i Arvika kommun tidigast.


Station 1717 - Bogen
Mätningstid Luft Vägyta
16/11 13:03 -0,2 -1,3
16/11 12:33 -1,1 -1,7
16/11 12:03 -1,7 -2,7
16/11 11:33 -2,2 -2,6
16/11 11:03 -2,5 -2,5
16/11 10:34 -3,3 -2,6
16/11 10:03 -4,2 -2,8
16/11 09:34 -3,6 -3,1
16/11 09:03 -5,1 -3,4
16/11 08:33 -5,3 -3,4
16/11 08:03 -4,7 -3,2
16/11 07:34 -3,4 -3,0
 
Idag ser det ut att hålla sig på minusgrader hela dan här i stockholm. Jag hoppas på kyla i någon vecka nu så att isen börjar lägga sig. Jag skulle dock tippa på att det är runt 4grader i mälaren. Lejondalsjön var något kallare när jag var och kollade igår.
 
Hmm, klockan är bara 17 och det är redan tre-fyra minusgrader i Värmland. Ser ut som jag får bjuda Krister på en öl på Ishelg-06.

-Palle
 
Botten = 4 grader

boe skates; sa:
Fortfarande 7.8C i Dammtorpssjön.

2005-09-17: mättes 11,3 °C vid ytan och 10,3 °C vid botten.

2005-10-16: mättes 7,2 °C vid ytan och 7,4 °C vid botten.

2005-10-20 mättes 4,1 °C vid ytan och 4,0 °C vid botten.

--------------------------------------------------


Är ingen expert men har fått lära mig att det alltid är 4 grader varmt på botten eftersom vatten är som tyngst vid den temperaturen?


Mikael
 
Re: Botten = 4 grader

elvis1; sa:
Är ingen expert men har fått lära mig att det alltid är 4 grader varmt på botten eftersom vatten är som tyngst vid den temperaturen?

Ja, i en idealiserad sjö som inte är för grund eller för liten och saknar inlopp och utlopp och där inte hela vattenvolymen värmts över eller under 4 grader.
Nu bor inte jag i Stockholm men Dammtorpssjön är en liten, grund sjö och jag har för mig att det rinner en del vatten i bäcken ner till Järlasjön. Genomströmningen och grundheten gör troligen att det inte blir någon riktig skiktning. Dessutom är det oklart om man har mätt på botten i sjöns djupaste parti eller på botten nära stranden. Däremot så borde det kallaste vattnet vara på botten så länge ytvattnet är varmare än 4 grader och det är det.

-Palle
 
alkolholfri cider

Palle_Z; sa:
Hmm, klockan är bara 17 och det är redan tre-fyra minusgrader i Värmland. Ser ut som jag får bjuda Krister på en öl på Ishelg-06.
Nu dricker jag inte öl, men ser gärna fram emot ett glas alkoholfri cider. Eller varför inte en bit chokladtryffeltårta, som är det godaste jag vet... :)
Vet inte om Härnösand ligger i "mellansverige", men där lär man ha åkt idag (torsdag) på tjärnar och mindre sjöar väster Härnösand. På skridskonätet skvallras det om en sjö i Sörmland som idag hade 2 cm is. Jo, jo, nu är det nära.
 
Nu har jag åkt en tur på några kilometer som kvalar in på min egen definition av premiärtur så det är bara att erkänna sig besegrad. Iofs så kanske jag kan hävda att Göteborg inte är Mellansverige men det känns futilt. Har som tur är ett bra recept på chokladryffeltårta.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Outsidern I väntan på bra is! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.