Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling!

jag hade ett par salomon sommar skor med en låsfunktion på översta skosnöreöglan, man spände skosnöret och drog snörena framåt och då låstes de i en kilkonstruktion, därefter så kunde man lätt slå knut utan att förlora anspänningen i skosnöret.

öglan hade inga lösa delar utan hade en refflad kilform..
 
En nackdel har jag upptäckt med krokar. Det är vid fiske från land som åtminstone min lina hemskt gärna fastnar i dessa. De krokar jag i detta fall hänvisar till sitter inte på ett par vadarskor, utan på meindel pro... nånting tror jag de heter. Vet inte om krokarna på er känga är annorlunda skapta, men det är i alla fall en grejj jag kommer att kolla på nästa gång det är dax. (har f.n. kroklösa vadarkängor - noname)
 
En liten läderflärp eller nått över krokarna kanske vore en idé. Har inte sett det på marknaden, så det är ett patent jag bjuder på :)
 
Re: Re: Frâga ang. snörningen

Håkan K; sa:
Ett skosnöre går väl sällan av när man änvänder skon, eller? Mina skosnören brukar iaf gå då jag knyter skorna. Mao borde hakar vara smidigare. (Säger jag som inte vet vad för skor ni pratar om egentligen)

/Håkan

Bäste Hâkan,

problemet är inte att sko-snöret gâr av, utan att knuten eventuellt kan gà upp. Tack ändâ för ditt (ovanligt vimsiga, men säkert välmenande) inlägg.=-)

Mvh / Mats
 
Re: Mycket snygg, men ser inte så stabil ut

peppe_malmqvist; sa:
Den största svagheten med mina Fenwick-vadarskor är att de är jäkligt sladdriga eftersom de är gjorda av tyg. Er sko ser inte så hård ut i skaft, men jag kanske bedrar mig?

Det jag upplever som viktigast är ju stabiliteten, precis som i en vandrarkänga som man ska gå i några mil.
-------------------------------------------------------
SVAR:
Det är intresanta synpunkter. Vi försöker nog hitta en jämnvikt mellan stabilitet och ett minimum av vattenabsorberande, stabilitets-givande material. Klart är att tyg är i sladdrigaste laget. Vi funderar som sagt pà spalt-láder kontra nubuk som yttermaterial, och inga förstärkningar invändigt. Jag glömde iofs. námna att vi har ett mesh-foder, vilket ger viss stadga utan att suga àt sig vatten.
------------------------------------------------------

Är det lätt att byta sula när den är fullproppad med spikes? Det är ett måste att kunna byta sula eftersom de slits ut efter ett par säsonger.

-----------------------------------------------------
SVAR:
Med dessa spikes, som är i princip outslitliga, förlängs filtens livsländ betydligt. Spikesen sitter "löst" i sulan, och hindras fràn att trilla ut genom stora runda plattor pà baksidan. De hindrar alltsà inte sulbyte när detta blir aktuellt.
--------------------------------------------------


Peppe
 
FJS90/91; sa:
Min erfarenhet är att filt slår alla andra material när du står i en älv med en 10kg lax som inte vill som du, andra material är bättre på land.

Patrick: har du eller nàgon annan provat Aqua Stealth Rubber (med eller utan Korker's spikes)

Mvh /Mats
 
FJS90/91; sa:
använder du inte gravel guards? dom löser det problemet!!

Trasselproblematiken är bara på land med vanliga kängor, och nej! jag använder inte gravel guards på mina vandringskängor :) Den lysande, men smått onödiga idén var mest för de som också använder sina vadarkängor på landbacken & utan grusskydd.
 
FJS90/91; sa:
jag hade ett par salomon sommar skor med en låsfunktion på översta skosnöreöglan, man spände skosnöret och drog snörena framåt och då låstes de i en kilkonstruktion, därefter så kunde man lätt slå knut utan att förlora anspänningen i skosnöret.

öglan hade inga lösa delar utan hade en refflad kilform..

Hmm. det kan vara nât..Vi har nâgra varuprover frân en fabrikant som gör den här typen av lâsanordningar, även kraftigare varianter för armé-kängor och dylikt. Känns lite vâgat för en vadarkánga..(?) Det känns inte helt säkert att det ska hâlla.. men det kanske skulle vara en idé att prova..

Tack för tipset!

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
FJS90/91; sa:
jag hade ett par salomon sommar skor med en låsfunktion på översta skosnöreöglan, man spände skosnöret och drog snörena framåt och då låstes de i en kilkonstruktion, därefter så kunde man lätt slå knut utan att förlora anspänningen i skosnöret.

öglan hade inga lösa delar utan hade en refflad kilform..

Hmm. det kan vara nât..Vi har nâgra varuprover frân en fabrikant som gör den här typen av lâsanordningar, även kraftigare varianter för armé-kängor och dylikt. Känns lite vâgat för en vadarkánga..(?) Det känns inte helt säkert att det ska hâlla.. men det kanske skulle vara en idé att prova..

Tack för tipset!

Mvh / Mats

Så ger jag mig in i debatten igen, då. Trots uppmaningar att byta blöjor istället...

Jag har ett par Salomon 9 Classic (eller nåt sånt) längdskidpjäxor. Hela skosnöret är knutet i en ögla (först trädd på skon, naturligtvis). Längst upp på skosnöret sitter en fjäderbelastad litet snörlås (öglan går igenom detta). Man drar åt snöret, men skjuter sen ner snörlåset tills det är tillräckligt spännt. Mycket praktiskt, men funkar kanske inte i det här fallet då skosnörena är av en tunn (mycket hållbar) tråd i "icke-naturmaterial"

Kolla om det finns några detaljbilder på http://www.salomonnordic.com

/Håkan - förmodligen fortfarande vimsig
 
Hâkan: det är lätt hänt att man blir lite vimsig när man har smâbarn, fru, jobb, blöjor samt alla dessa frilufts-prylar att hàlla reda pâ. Det är OK. Bli inte ledsen när Patric brummar till.

Ang. dina Salomon-pjäxor: tycker du att lâsanordningen är praktisk, látt-snörd, hâllbar etc? eller ser du nàgon nackdel med detta system?

(Lägger márke till att pjäxorna ej längre ser ut som de gjorde pâ min tid!!)

Mvh / Mats
 
Salomon låsanordning

Hej!
Jag har använt salomon låsanordning i både snowboardskor och vanliga "street" skor, dom är
mycket smidiga och hållbara, titta gärna lite
på dom.
mvh Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.