Hundproblem till fjälls? Buss?

Jag planerar att gå nikka-Kvikkjokk under sommaren, dvs Kungsleden. Hund kommer följa med.

Nu undrar jag om någon åkt sträckan vakkotavare-salto med buss, har det varit problem? Allergiker har visst förtur enl länstrafiken. Har ni fått åka med? Fått stanna? Gått? Ska jag våga chansa och ta med hunden, och förbereda mig för att gå i värsta fall?

Hittar en del trådar om detta men de har några år på nacken.
 

avslutad210712

Gäst
Jag planerar att gå nikka-Kvikkjokk under sommaren, dvs Kungsleden. Hund kommer följa med.

Nu undrar jag om någon åkt sträckan vakkotavare-salto med buss, har det varit problem? Allergiker har visst förtur enl länstrafiken. Har ni fått åka med? Fått stanna? Gått? Ska jag våga chansa och ta med hunden, och förbereda mig för att gå i värsta fall?

Hittar en del trådar om detta men de har några år på nacken.

Har varit med om en enda gång på bussen från Abisko till Kiruna att en allergiker var med men han var bussig?!?!?! och sa att jag går fram i bussen så får Ni sitta bak.

Om du redan sitter på bussen och en allergiker kliver på så kastas du inte av utan allergikern får välja om de vill följa med eller ej. Om allergikern redan sitter på bussen kan du nekas att gå ombord.
 
Praxis är

att hundar åker bak i bussar. Ibland vill chauffören att hunden går in och ut där bak. Som lungläkare har jag lite kunskap om allergier och det är mycket ovanligt att allergiker inte kan åka fram i en buss där en hund sitter bak. I så fall kan de inte heller sitta bredvid en person som träffat en hund.

Vissa långfärdsbussar tar inte hundar överhuvudtaget vilket är nedslående IMHO. Det gäller t ex snabbussar i Norge och Härjedalningen mellan Stockholm och Härjedalen. Nån som vet om det finns en hemsida med samlad sådan info?

Thure
 
Har blivit nekad

Ja, jag har blivit nekad. Det fanns ingen allergiker på bussen men chauffören ville inte ha hundar i bussen och jag fick inte åka med trots att passagerarna sa ja. Jag ringde Länstrafiken som svarade att chauffören är i sin rätt att neka hund på "sin" buss. Detta var bussen från Abisko till Kiruna.
 
Det borde väl gå att sno ihop något som ser ut som en känselkäpp? Jag har svårt att se dem neka en synskadad!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...