Familjekök

Känner behov att lätta köket inför sommaren. Vi är en familj med två barn.
Vi använder idag ett Trangia 25-4 HA med nonstick med dessa vikter:

Tamoj 48g
vindskydd 342g
Stekpanna/lock 162g
1,5l kastrull 120g
1,75l kastrull 124g
Gastillsats Trangia 196g

Vad har ni för tips som kan fungera praktiskt med barn?
Cat stove?
Vindskydd?
 
Trangia med gastillsats är bland det mest optimala om man ska laga mat (med betoning på laga mat). Har man inte behov av ett stabilt stormköks vindskydd som typen Trangia och det räcker med snabb uppkokning av vatten för frystorkat finns ett flertal alternativ med spindel eller toppbrännare och lösningar som passar till dessa. Finns många trådar här om för och nackdelar.
 
Dessutom:
Skall man laga mat för fyra personer på ett campingkök så är Trangia 25 (med gasbrännaren)
svårslaget. Åtminstone sommartid. Ska ni bara koka upp kaffe-/te-/choklad-vatten så finns
som vännen här påpekade många alternativ, men för matlagning så är T25 (eller liknande
kloner från andra leverantörer) spelande i en egen division... Hoppa över stekpannan om du
inte någonsin använder den, ta en pajform i aluminiumfolie som kastrulllock istället...
 
Om du köper ett gaskök på ben, ex Primus Express Spider sparar du 350 gram men då har du inget vindskydd och säkerhetsmässigt är ett Trangia mycket bättre. Kastrullen står stadigt och lågan är väl skyddad.
 
Primus power stove är ett stabilt och bra system som är hyffsat lättviktigt och i moderna material. Även ett gammalt hederligt trangia gör ett bra jobb.
 
Förstår inte kommentaren ovan att det bara är Trangia som funkar till matlagning och att en spindel är för vattenkok. En spindel är tvärtom mer flexibel eftersom du fritt kan välja kastrull.

Spindel på 98 gram https://www.ultralightoutdoorgear.c...l-stoves-c145/fms-117t-remote-gas-stove-p1267

Jag har inte använt just den men jag har Firemaples toppmonterade och har använt den med en 2,5 L-kastrull på. Så klart inte att rekommendera med barn i närheten men det funkar och jag körde så en vecka förra sommaren med mina tre barn (alltså Firemaples toppmonterade 50-grammare).

Förutom att Trangia är skrymmande tycker jag att kastrullen är för liten fyra pers.
 
Förstår inte kommentaren ovan att det bara är Trangia som funkar till matlagning och att en spindel är för vattenkok. En spindel är tvärtom mer flexibel eftersom du fritt kan välja kastrull.

Spindel på 98 gram https://www.ultralightoutdoorgear.c...l-stoves-c145/fms-117t-remote-gas-stove-p1267

Jag har inte använt just den men jag har Firemaples toppmonterade och har använt den med en 2,5 L-kastrull på. Så klart inte att rekommendera med barn i närheten men det funkar och jag körde så en vecka förra sommaren med mina tre barn (alltså Firemaples toppmonterade 50-grammare).

Förutom att Trangia är skrymmande tycker jag att kastrullen är för liten fyra pers.

Finns faktiskt en synpunkt här som jag tar till mig. Jag använder spindelkök (Primus Omnifuel) speciellt på vintern när det gäller snösmältning antingen i 2,5 eller 4,5 kastrullerna. Även matlagning som kräver dessa kastruller funkar bättre utan Trangians vindskydd även om jag ibland kört på "stekpanneläge" med dessa på Trangian men tycker det tar lite längre tid. Sedan är ju stekpanneläget inte lika vindskyddad. Så det är en intressant vinkel på temat matlagning modell större.
Förövrigt använder jag samma Primus Omnifuel brännare i Trangian men då är spindeln självklart borttagen
 
Vi har tre barn och jag tycker spindelkök funkat utmärkt. Bland annat av anledningen att jag nästan alltid behöver stora grytan. Vi går oftast inte så långt och mest på sommaren. Det gör att vi oftast klarar oss utan vindskydd. Effektiviteten blir mindre, men man tjänar bra mycket vikt. En lätt spindel kostar inte mycket och kan väga neråt 100g. Det är alltså inte gramjakt här utan hekton.

Jag förstår faktiskt inte heller vad det är för fel på ett enkelt kök när det gäller matlagning. Så länge man har bra grytor och stekpannor. Det som är sämre är endast effekten vid stark vind.

Inget fel på Trangiat, det är en underbar konstruktiv, men lätt är det inte.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Det ska tilläggas att det finns många vindskydd att köpa till om man behöver det. Man kan göra ett själv också. Det ökar effektiviteten mycket.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...